Euro NCAP publiserer sine rangeringer dersom minst tre biler i samme klasser har blitt krasjtestet. I fjor ble 33 biler testet, og 22 av dem oppnådde maksimale fem stjerner.
Det er med andre ord grunnlag for å kåre vinnere i flere klasser basert på 2021.
Voksenbeskyttelse, barnebeskyttelse, beskyttelse av myke trafikanter, samt assistansesystemer.
Nytt fra 2021 er en egen kategori for elbiler, uavhengig av pris og bilklasse. Dette er for å veilede forbrukerne i en bilklasse som fortsatt er ny og ukjent for svært mange.
Euro NCAP-sjefen Michiel van Ratingen sier følgende om 2021:
– Det var et tøft år for bilindustrien. Mangel på deler, spesielt halvledere, ble forsterket av pandemien, og påvirket tidslinjer for utvikling, produksjon og salg. Likevel så vi ganske mange nye bilmodeller, mange av dem elektriske eller hybride, og mange av dem fikk fem stjerner, til tross for de krevende kravene. Godt gjort av både vinnerne og flere av modellene på andreplass som var svært nære.
Mot konkurrenter
Testinstituttet påpeker at resultatene ikke kan sammenliknes på tvers av klassene. Rangeringen viser kun hvordan bilene har prestert sammenliknet med relevante konkurrenter.
Annonse
Rar klasseinndeling
Og her lugger det litt for oss nordmenn. Euro NCAP har en merkverdig inndeling av bilklasser. Blant annet plasserer de tvillingene Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4 i hver sin klasse.
Enyaq klassifiseres som «Large off road».
ID.4 er en «Small off road».
Og enda rarere blir det når Enyaq kåres til beste bil i sin klasse, samtidig som den er er noen prosent dårligere enn ID.4 – som ikke nevnes.
For i klassen «Small off road» er det nemlig helt nye Nissan Qashqai som får flest totalpoeng.
De putter også den nye elektriske luksusbilen Mercedes EQS i samme kategori som langt mer folkelige Polestar 2, og kaller Toyota Yaris Cross for en «Small MPV».
Men resultatene er tross alt viktigst. Dette er vinnerne i den ulike klassene: