SIKRE SØSKEN: Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4 kommer begge svært godt ut hos Euro NCAP.
SIKRE SØSKEN: Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4 kommer begge svært godt ut hos Euro NCAP.

Euro NCAP-resultatene for 2021:

Dette er de sikreste nybilene på markedet

Tvillingene Skoda Enyaq og VW ID.4 sikrer seg hver sin topplassering når alle krastjestresultater fra fjoråret summeres.

Publisert Sist oppdatert

Euro NCAP publiserer sine rangeringer dersom minst tre biler i samme klasser har blitt krasjtestet. I fjor ble 33 biler testet, og 22 av dem oppnådde maksimale fem stjerner.

Det er med andre ord grunnlag for å kåre vinnere i flere klasser basert på 2021.

Ny elbil-klasse

Testprosedyrene skjerpes jevnlig. Det har blant annet Renault Zoe erfart. Denne ble slaktet i en fersk test. Derfor rangeres bare biler innenfor et kalenderår, slik at alle har møtt den samme sikkerhetsstandarden. Bilene testes også kun med standard sikkerhetsutstyr.

Men selve kategoriene er godt kjent:

  • Voksenbeskyttelse, barnebeskyttelse, beskyttelse av myke trafikanter, samt assistansesystemer.

Nytt fra 2021 er en egen kategori for elbiler, uavhengig av pris og bilklasse. Dette er for å veilede forbrukerne i en bilklasse som fortsatt er ny og ukjent for svært mange.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">DOBBELTSEIER: </span>Den nye elektriske stoltheten til Mercedes, EQS, gikk til topps i to klasser etter at de nye 2021-modellene var krasjtestet. Blant annet i den nyopprettede klassen forbeholdt elbiler.
DOBBELTSEIER: Den nye elektriske stoltheten til Mercedes, EQS, gikk til topps i to klasser etter at de nye 2021-modellene var krasjtestet. Blant annet i den nyopprettede klassen forbeholdt elbiler.

Et tøft år

Euro NCAP-sjefen Michiel van Ratingen sier følgende om 2021:

– Det var et tøft år for bilindustrien. Mangel på deler, spesielt halvledere, ble forsterket av pandemien, og påvirket tidslinjer for utvikling, produksjon og salg. Likevel så vi ganske mange nye bilmodeller, mange av dem elektriske eller hybride, og mange av dem fikk fem stjerner, til tross for de krevende kravene. Godt gjort av både vinnerne og flere av modellene på andreplass som var svært nære.

Mot konkurrenter

Testinstituttet påpeker at resultatene ikke kan sammenliknes på tvers av klassene. Rangeringen viser kun hvordan bilene har prestert sammenliknet med relevante konkurrenter.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">NY OG SIKKER: </span>Nissan Qashqai har ganske nylig kommet til Norge i en versjon med tradisjonell bensinmotor. I løpet av 2022 kommer den også i en interessant hybridversjon. Sikkerheten er uansett på topp.
NY OG SIKKER: Nissan Qashqai har ganske nylig kommet til Norge i en versjon med tradisjonell bensinmotor. I løpet av 2022 kommer den også i en interessant hybridversjon. Sikkerheten er uansett på topp.

Rar klasseinndeling

Og her lugger det litt for oss nordmenn. Euro NCAP har en merkverdig inndeling av bilklasser. Blant annet plasserer de tvillingene Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4 i hver sin klasse.

  • Enyaq klassifiseres som «Large off road».
  • ID.4 er en «Small off road».

Og enda rarere blir det når Enyaq kåres til beste bil i sin klasse, samtidig som den er er noen prosent dårligere enn ID.4 – som ikke nevnes.

For i klassen «Small off road» er det nemlig helt nye Nissan Qashqai som får flest totalpoeng.

De putter også den nye elektriske luksusbilen Mercedes EQS i samme kategori som langt mer folkelige Polestar 2, og kaller Toyota Yaris Cross for en «Small MPV».

Men resultatene er tross alt viktigst. Dette er vinnerne i den ulike klassene:

Executive: Mercedes EQS, foran Polestar 2

Large Off-Road: Skoda Enyaq, foran BMW iX

Small Off-Road: Nissan Qashqai

Small Family Car: Skoda Fabia

Small MPV: Toyota Yaris, foran VW Caddy

Pure Electric: Mercedes EQS, foran Polestar 2

Her kan du se en video med krasjtester av klassevinnerne: