KOMMER I VÅR: Nissan holder nye Qashqai kamuflert så lenge som mulig.
KOMMER I VÅR: Nissan holder nye Qashqai kamuflert så lenge som mulig.

Nissans nye hybridteknologi:

Ny Qashqai går på bensin, men kjører som en elbil

Med Nissans hybridteknologi vil Qashqai oppføre seg som en elbil. Men elmotoren lades av en bensinmotor.

Publisert Sist oppdatert

Nissan Qashqai

  • Introdusert i 2006 som en SUV-modell i «Golf-klassen», med bedre bakkeklaring, større hjul og litt røffere designelementer.
  • Bilen kunne leveres med både forhjulstrekk og firehjulsdrift, og med ulike motorer og girkasser.
  • I 2008 kom den i en forlenget versjon med sju seter, og to år senere kom en kraftig facelift.
  • I 2014 kom generasjon to, og da kun som femseter. Versjonen med sju seter ble til den nye X-trail. Til 2018 kom en facelift.
  • I vår kommer generasjon tre.


Med den tredje utgaven av Qashqai, introduserer Nissan sin spesielle hybridteknologi på det europeiske markedet.

Løsningen har eksistert på hjemmemarkedet noen år, men er nå forbedret og modent for enda mer kresne kunder, mener Nissan.

Forbrenningsmotoren som produserer strøm til elmotoren, er blitt mindre og lettere – og sterkere.

I sum skal dette gi egenskaper som, etter Nissans mening, overgår hybridene vi hittil kjenner fra norske veier.

Ikke til hjulene

Ikke minst skal selve opplevelsen likne en elbil, med umiddelbart moment og hurtige og stillegående akselerasjoner uten girskift.

I de mer kjente hybridsystemene drives hjulene av én elektrisk motor og én bensinmotor.

På Qashqai derimot, er ikke bensinmotoren koblet til hjulene i det hele tatt, bare til batteriet.

Ikke banebrytende

Bensinmotorens oppgave er primært å opprettholde ladingen til elmotoren. Det betyr at alt som skjer fra motoren og ut til hjul og transmisjon, har elbilens særtrekk.

Modellen er ikke endelig typegodkjent, og det finnes bare foreløpige forbruks- og utslippstall som ikke er offisielle. Disse er gode for klassen, men ikke på noen måte banebrytende.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">MER MODERNE: </span>Tredje generasjon av Qashqai blir mer digital i brukeropplevelsen, samtidig skal den tilfredsstille et bredt spekter av kunder verden over.
MER MODERNE: Tredje generasjon av Qashqai blir mer digital i brukeropplevelsen, samtidig skal den tilfredsstille et bredt spekter av kunder verden over.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">NY STANDARD: </span>Nissan sier at kvalitetsfølelsen blir klasseledende i Qashqai. Her er detaljer fra midtkonsollen med gir- og kjøremodusvelger.
NY STANDARD: Nissan sier at kvalitetsfølelsen blir klasseledende i Qashqai. Her er detaljer fra midtkonsollen med gir- og kjøremodusvelger.

Bare i Japan

Teknologien er ikke splitter ny. Den kan sammenliknes med Opel Ampera - som ikke må sammenliknes med helelektriske Opel Ampera-e, samt BMW i3 med rekkeviddeforlenger – som ikke selges i Norge.

Nissans egne modeller, Serena og Note – med den originale teknologien fra Nissan – selges bare i Japan. Over 70 prosent av Note-salget er av denne typen.

Elbilegenskapene gjør at Nissan også kan tilby énpedalskjøring av Qashqai. Det betyr at både gass og brems justeres med gasspedalen. Elmotorens regenerereringsevne, gjør at du hurtig kan stoppe bilen helt, bare ved å slippe opp gassen.

Viktig nyhet

I motsetning til på helelektriske Leaf, som nå kommer med en viktig nyhet, må du bruke bremsepedalen for å stoppe helt opp.

Ellers er det kun ved tilnærmet panikkbremsing funksjonen ikke kan brukes under norske forhold.

Powered by Labrador CMS