GLIMRER MED SITT FRAVÆR: Renault Scenic. Eller ikke.

Kommentar: bilen som forsvant

Dårlig forklaring, Renault

Renault kom lengst i sommerens rekkeviddetest, og har brukt resultatet i massiv markedsføring. Men i vinter vil de ikke stille.

Publisert

Den offisielle forklaringen fra Renault er at de er inne i en omstillingsfase rent organisatorisk, og at de dermed ikke har en bil tilgjengelig til vintertesten. Det er en begrunnelse vi sliter med å forstå.

Landets Scenicer forsvinner naturligvis ikke fra veinettet, selv om det byttes lokaler og titler og bokstaver i logoen hos den norske importøren. 

Pressebilene, demobilene og administrasjonsbilene er der. Det er nok lysten som mangler. Eller kanskje helst, motet.

Til og med entusiastiske forhandlere som Motor har kontaktet med spørsmål om å få låne en demobil, har beklagende kommet tilbake med svar om at de dessverre ikke får lov.

Vi ser bare en grunn til at Renault ikke er med i vintertesten: At de ikke tror Scenic er konkurransedyktig når temperaturene synker og kravene til energieffektivitet og ladeevne stiger. 

Forbedringene kan nærmest registreres på bilene fra den ene rekkeviddetesten til den neste

Rekkeviddetesten til Motor og NAF kan være brutalt avslørende. Det er ikke alle som tåler den konfrontasjonen.

Fallhøyden er naturligvis stor for Renault etter sommerens triumferd som endte i Gudbrandsdalen etter 56 mil. Flere bilprodusenter har opplevd liknende topper og daler. Men felles for samtlige, bortsett fra Toyota, er at de har sett verdien i å strekke seg langt for å stille med biler til rekkeviddetestene. 

Selv om de ikke nødvendigvis er helt enig i deler av testprosedyren, og stiller kritiske spørsmål alle blir litt klokere av. Og viktigere: Bilene blir enda litt bedre.

Når flere av de kinesiske bilprodusentene velger å fly til Norge med  delegasjoner som følger rekkeviddetesten ned til minste desimal, så kan det umiddelbart oppleves som både kuriøst og litt komisk.

Men ingen har det samme utviklingstempoet og den samme ydmyke holdningen til læring, som kineserne. Det er en kombinasjon som truer eksistensgrunnlaget til en rekke etablerte bilprodusenter, primært de europeiske. Forbedringene kan nærmest registreres på bilene fra den ene rekkeviddetesten til den neste. 

Xpeng er et utmerket eksempel. Nærmest avskiltet allerede da de kom til Norge som uferdige Tesla-kopier. De siste årene har de herjet i teten både på rekkevidde og lading med modellene G9 og G6.

Det betyr ikke at de er fornøyde. Når rekkeviddetesten starter fra Vulkan i Oslo onsdag morgen, henger Xpeng-delegasjonen seg nok en gang på halen av de 25 testbilene, med måleutstyr og skarpe blikk.

Men det gjør også BMW, for femte eller sjette gang. Og BYD. I ganske skarp kontrast til engasjementet fra Renault.

Mange husker at Toyota ikke ville stille med bZ4X i fjorårets vintertest, etter en svak sommertest, og liknende skuffende tall fra andre tester. Den gang hentet vi ut en bil fra et utleiefirma, som ble med i testen – og presterte svakt.

I Renault Scenic sitt tilfelle, har vi valgt å sette punktum etter utallige ubesvarte henvendelser, samt det negative svaret fra Renault-forhandleren. 

Tilfellet med Toyota var spesielt. For det første, er dette verdens største bilprodusent. For det andre, hadde Toyota allerede solgt en rekke biler til sine mange lojale kunder her hjemme i Norge – på premisser som langt på vei kunne dokumenteres som ukorrekte.

Men også Toyota tok lærdom – uavhengig av rekkeviddetesten. Ved siste opptelling i 2024, var bZ4X Norges femte mest registrerte modell, med over 6000 eksemplarer.

Til sammenlikning ble det registrert 543 Renault Scenic. Det gir en 51. plass på registreringslistene.

Når en regjerende rekkeviddevinner uteblir, så etterlater den seg ikke bare en liten luke i kolonnen. Men også et stort spørsmål

Vi som arrangerer rekkeviddetestene, kan naturligvis ikke kreve at alle stiller til start. Det er – heldigvis – slik at vi må si nei til langt flere biler enn vi kan ha med.

Men gode begrunnelser bør vi kunne kreve. 

Selvsagt av hensyn til alle som følger testen, både nasjonalt og internasjonalt. Men først og fremst av hensyn til forbrukerne.

Aldri har nybilmarkedet vært mer uoversiktlig. Det er mye ny teknologi, en rekke nye bilmerker, store endringer i maktbalansen i bilverdenen – og på toppen av det hele, prisnedsettelser og rentekampanjer i sekssifret størrelse. 

Først og fremst handler rekkeviddetesten om å avdekke hvor store forskjeller det er mellom laboratorietestene som gir bilprodusentenes tall for rekkevidde og lading OG en norsk virkelighet.

Dernest handler det om hvordan bilene presterer seg i mellom. På samme dag og med nøyaktig samme premisser: temperatur, nedbørsmengde, vekt­tillegg, kjørepauser, kjøremodus og hastighet.

Ikke nødvendigvis en fasit. Men så nære det er mulig å komme. 

Når en regjerende rekkeviddevinner uteblir, så etterlater den seg ikke bare en liten luke i kolonnen. Men også et stort spørsmål. Svaret får vi dessverre ikke denne gangen. Men det er jo mulig å tenke seg.