Kjøper du pakken med blant annet intelligent adaptiv
cruisekontroll til 19.900 kroner, vil den intelligente fartsholderen kun virke
de fem første årene.
Etter det må du betale ekstra penger.
Den intelligente fartsholderen selges også som del av en
annen pakke til 13.900 kroner. Også der virker den nyttige funksjonen i kun fem
år.
Dette står som en liten fotnote i prislisten.
Veistandard
På en rekke nye bilmodeller mister du etter noen år nyttige
funksjoner i bilenes apper, dersom du ikke godtar å betale ekstra.
Nå tar Renault begrensingene noen steg videre. På nye
Renault Scenic er det ikke app-tjenester som forsvinner etter noen år, men sikkerhetsfunksjoner
i selve bilen.
Rekkeviddevinneren
Renault Scenic, som rullet lengst i sommerens rekkeviddetest til Motor og
NAF, har adaptiv cruisekontroll som standard. Vil du ha den intelligente
versjonen, vil den fungere i fem år, før du må betale en avgift for å beholde
funksjonen.
Intelligent adaptiv cruisekontroll er en svært nyttig
funksjon, ifølge Renault. Den tar hensyn også til veistandarden, og ikke bare
øvrig trafikk på veien.
– Eksempelvis vil den foran en krapp sving bremse ned
uavhengig om det er en bil foran, forklarer Kristin Bærland, produktsjef for
Renault hos importøren Motor Gruppen Import AS.
Fartsholderen krever nettverk og kartdata. Etter fem år
må bileieren betale for å beholde oppkoblingen.
Annonse
14 år
Motors biltester Øivind A. Monn-Iversen kritiserte at
Renault tar betalt for sikkerhetsfunksjoner som intelligent adaptiv fartsholder,
da han prøvekjørte
bilen i vår.
– Dette utstyret må du strengt tatt ha, både for
sikkerheten og komfortens del, skrev Monn-Iversen.
Det er heller ikke bare den intelligente fartsholderen
som har begrensninger i antall bruksår.
På alle versjonene av Renault Scenic er intelligent fartsassistanse og fartsgrensevarsling en
del av standardutstyret. Sikkerhetssystemet sørger for at hastigheten justeres
etter fartsgrensen og skiltene.
Men dette sikkerhetsutstyret er bare inkludert de første
14 årene, ifølge prislisten. Etter dette må du betale ekstra penger.
– Uting
NAF reagerer på kravet om mer penger.
– Det er en uting at deler av utstyret på en bil faller
bort etter en stund, med mindre man betaler for videre tilgang, sier Vigdis
Svennungsen, senioradvokat i NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.
Hun påpeker at det alltid har vært vanlig at man får
utstyr i hele bilens levetid.
– Hvis utstyr blir abonnementsløsninger, som her, må det
gjenspeiles i bilprisene, med lavere priser, sier hun.
Kravet om ekstra betaling står med liten skrift i
Renaults brosjyrer. Det synes Svennungsen er for dårlig.
– Det må stilles strenge krav til selgers
opplysningsplikt. Det kan ikke være tilstrekkelig med fotnoter i en brosjyre,
sier hun.
Annonse
– Positivt
Renault mener det er positivt for kundene at de kan velge
bort funksjoner de ikke ønsker.
– Noen av tjenestene er abonnementsbaserte, slik at de
til enhver tid aktuelle eierne av bilen selv kan velge om man ønsker å ha dette
eller ikke. Å gi kundene valgfrihet til å velge seg mer utstyr, ser vi på som
et positivt gode, da man har ulike prioriteringer og ønsker, sier PR og markedsdirektør
Roger Andersen for Renault hos importøren Motor Gruppen Import AS.
Han mener kundene blir godt informert om at noen
funksjoner kun virker i noen år. De planlegger ikke å endre rutinene sine.
Flere Opel-eiere kjempet
og tapte kampen for å få erstatning, etter at lignende funksjoner forsvant
fra deres Ampera-e-biler.
Teknisk konsulent Benny Christensen i NAF har aldri hørt
om at bilmerker som Renault tar ekstra betalt for funksjoner når bilene har
blitt noen år gamle. Men en kartlegging han gjorde i fjor, viser at flere tyske
premium-merker gjør det.
Annonse
Over 700 kr
Kartleggingen viste blant annet at på Porsche får du
filassistent, intelligent rekkevidde-indikator og et dynamisk lys-system inkludert
de tre første månedene. Deretter må du betale en fast avgift.
Bare for disse
tre funksjonene var prisen i fjor på over 700 kroner i måneden.
Mercedes har en parkeringsassistent inkludert i 40 dager.
Deretter må man betale et kvartalsgebyr.
– Dette er bare starten på en utvikling, tror Benny
Christensen. Vi tror dette kommer mer og mer.
Men det er lite kjent blant bilkjøperne.
– Det er svært viktig at utstyr som bortfaller etter en
tid, for så å koste penger i etterkant, opplyses nøye om. Vi har allerede hatt
de første kundehenvendelsene om misforståelser rundt dette, påpeker
Christensen.
PS.
Motor har spurt Renault hvorfor intelligent
fartsassistanse og fartsgrensevarsling er inkludert i 14 år, og ikke like godt i
hele bilens levetid. Ifølge Transportøkonomisk Institutt er gjennomsnittlig
levetid for en personbil ca. 17 år.
– 14 år på denne tjenesten er mest sannsynlig fordi dette
er antatt å være innenfor den gjennomsnittlige levetiden til biler i Europa,
svarer Roger Andersen hos Renault-importøren.
Motor har også spurt hva ekstra-avgiftene blir. Det er ikke
klart enda, ifølge Renault.