Da var bilen rykende fersk på det norske markedet. Noe som gjør at vi gjerne skulle hatt med bilen på vintertesten også, slik at vi får testet hvordan den klarer seg i forhold som er mindre gunstige for en elbil.
Ifølge den norske importøren er grunnen at Renault i disse dager bytter importørselskap. Motor har de siste ukene vært i jevnlig kontakt med det nye selskapet, RN Nordic.
Det har ikke ført til at det stiller en Scenic E-Tech på startstreken i Motor og NAFs vinterrekkeviddetest.
At en så fersk modell plutselig ikke er tilgjengelig, framstår som pussig. Motor har de senere dagene prøvd å ringe kontaktpersonene hos importøren, uten at noen tatt telefonen.
Til slutt fikk vi svar på e-post:
– Som tidligere nevnt så er Motor Gruppen fortsatt formelt importør av Renault i januar, men vi har allerede overtatt PR/ kommunikasjon og fremtidige modell-lanseringer. Det vil si at salg/markedsføring av Megane og Scenic ut måneden er Motor Gruppens «ansvar», men de har ikke PR/kommunikasjonsansvaret, skriver Roger Andersen, markedsføringssjef i RN Nordic.
Ifølge RN Nordic skal overgangsprosessen gjøre at det ikke er biler tilgjengelig.
Annonse
«Ekstraordinær situasjon»
Videre i e-posten skriver Andersen:
– Da vi ikke har noen biler i det nye selskapet og heller ikke får startet bilbestillinger før 1. februar, så er situasjonen rett og slett den at vi ikke har noen pressebiler (eller noen andre biler for den saks skyld). Dette vil vedvare frem til april.
– Det er med andre ord en helt ekstraordinær situasjon i overgangsfasen mellom 2 stk. importører som er lite å gjøre med.
Underveis i arbeidet med å få tak i en bil fikk Motor kontakt med en forhandler som hadde en tilgjengelig bil. Dette forsøket ble stoppet da importøren ikke godkjente utlånet.
Motor har prøvd å få en forklaring fra Renault-importøren på hvorfor vi ikke kunne låne bilen fra forhandleren, men de har ikke besvart våre henvendelser, verken på telefon eller e-post.
Siden de første Scenic E-Tech kom til i Norge i mai 2024 har det blitt registrert 543 biler ut 2024. Det gjorde at modellen havnet på 39. plass i modellstatistikken til Opplysningsrådet til veitrafikken i tiden den har vært tilgjengelig.