<strong>SKAL REPARERES:</strong> Ladbare Ford Kuga kunne ikke lenger lades på grunn av potensiell brannfare.
SKAL REPARERES: Ladbare Ford Kuga kunne ikke lenger lades på grunn av potensiell brannfare.

Ford Kuga-feilen funnet:

Må bytte hele batteripakken på ny ladehybrid

Det går mot en løsning for Ford Kuga-kundene.

Publisert Sist oppdatert

Ladbare biler og brannfare

  • I august ble det kjent at ladehybrider fra Ford og BMW var potensielt brannfarlige under lading
  • Kundene har fått beskjed om ikke å lade bilen sin
  • Ford har besluttet å bytte ut de berørte batteripakkene
  • BMW kontrollerer bilene som kan være berørt på verksted og ber kundene om ikke å lade i mellomtiden.
  • Hyundai (Kona Electric) og General Motors (Chevrolet Bolt) er også i år blitt berørt av batteriproblemer.

Det lå an til braksuksess for Ford da de i vår lanserte tredje generasjon av folkesuven Kuga.

Den kom nemlig som ladbar hybrid og en meget vellykket en også, etter Motors mening. Den fikk definitivt tommel opp i vår test.

Dessverre tok det bare noen måneder før de første problemene dukket opp og i august måtte Ford gå til det skritt å be kundene avstå fra å lade bilen på grunn av en teknisk feil som potensielt kunne føre til brann under lading.

Stans i leveransene

Eksisterende kunder ble varslet om at bilen ville bli kalt inn på verksted for reparasjon og levering av bilen til nye kunder ble samtidig satt på vent.

Hva feilen besto i, var ikke kjent og det har tatt lang tid å lokalisere den. Tidligere denne måneden gikk Ford ut med en kompensasjon til kundene som ikke har kunnet lade bilene og derfor har måttet kjøre mer på bensin.

Kundene får et gavekort på 5.000 kroner til bruk på Circle K-stasjoner, samt en 3 års gratis serviceavtale som inkluderer to årlige kontroller og en hovedservice.

Det har vist seg at feilen er av samme type som den som har rammet BMW - som også har måttet innføre ladestans på mange av sine ladbare hybrider. Det dreier seg om urenheter i noen battericeller, som kan føre til kortslutning under lading og dermed - i verste fall - brann.

Ifølge Automotive News Europe kommer battericellene det er snakk om fra Samsungs batterifabrikk i Ungarn i begge tilfellene.

Byttes fra desember

«Vi har besluttet at det beste vi kan gjøre for å ivareta sikkerheten til våre eksisterende kunder er å bytte ut hovedbatteripakken», heter det i en uttalelse fra Ford.

Kundene det gjelder vil bli kontaktet av Ford i løpet av november og det er planlagt at selve operasjonen med å bytte ut batteriene vil pågå fra slutten av desember til og med mars.

Den norske Ford-importøren bekrefter overfor Motor at produsenten har identifisert årsaken til problemet med modellen, at det dreier seg om høyspenningsbatteriet, og at den er knyttet til en produksjonsfeil i battericellene.

Trygg å kjøre i standardmodus

— Dette er årsaken til at et lite antall Kuga ladbare hybrid har opplevd feil som tidligere beskrevet. Vi har derfor besluttet å skifte høyspenningsbatteriet - og for å utføre denne reparasjonen vil vi trenge bilen en hel dag for å sikre installasjon av ny batteripakke og oppdatere nødvendig programvare, sier Anne Sønsteby, informasjonsdirektør hos Ford Motor Norge AS.

— Vi vil prioritere reparasjon av kjøretøy etter kjøpstidspunkt og vil starte arbeidet allerede i desember. Når det er tid for reparasjon av kundens bil vil vi tilby henting og levering av bilen og sikre at kunden har en egnet erstatningsbil så lenge bilen er på verkstedet, hvis de har behov for dette, sier Sønsteby.

Ford understreker at ladbare Kuga er fullt ut trygg å kjøre, men ber om at kundene ikke benytter ladekabel til lading og kun benytter kjøremodus Auto EV (normal drift) inntil batteriet er skiftet .

Milliardkostnader

Batteriproblemene blir svært kostbart for Ford, som anslår at regningen totalt vil komme på et sted mellom fem og seks milliarder kroner, ifølge finansdirektør John Lawler.

Dette inkluderer prisen på CO2-utslippskvoter som Ford må kjøpe fra Volvo for å slippe å måtte betale bøter til EU. Kuga-en vil nemlig ikke kunne bidra som planlagt til å få utslippet under 2020-grensen.

De går dermed i en såkalt utslippspool med Volvo, slik FCA (Fiat-Chrysler), tidligere har gjort med Tesla.

Powered by Labrador CMS