<b>TILBAKEKALLES</b>: Den ladbare SUV-en Ford Kuga skal få ekstra varmebeskyttelse av ladekontroll-komponentene.
TILBAKEKALLES: Den ladbare SUV-en Ford Kuga skal få ekstra varmebeskyttelse av ladekontroll-komponentene.

Ladbare Ford Kuga tilbakekalles:

Fare for overoppheting og brann på ny ladehybrid

Ladehybriden Ford Kuga, den mestselgende Ford-modellen på det norske markedet, må til verksted for utbedring. Årsak: Brannfare.

Publisert Sist oppdatert

(Oppdatert 12/8)

Det var det tyske bransjenettstedet Autoservice Praxis som tirsdag meldte at Ford tilbakekaller eksemplarene av den ladbare hybridversjonen (PHEV) av Ford Kuga som ble produsert før den 26. juni 2020.

Nye Kuga ble lansert i Norge i april og ved utgangen av juli var det allerede registrert 596 Kuga PHEV her til lands.

Den var den fjerde mest solgte ladbare hybridmodellen i juli.

Bilen er utstyrt med en batterilademodul som skal kontrollere ladenivået til høyspenningsbatteriet.

Mulighet for overoppheting

Modulen er plassert på undersiden av bilen og er beskyttet av et deksel.

Det skal være en plugg på denne modulen, med internkode 20S34, som ifølge nettstedet må verifiseres på et Ford-verksted.

Pluggen må være uskadd, må være i riktig posisjon og må være låst.

I ekstreme tilfeller kan en skadet plugg føre til overoppheting av batteriet, noe som kan føre til brann.

Ford Norge bekrefter

Kommunikasjonssjef Anne Sønsteby hos den norske Ford-importøren bekrefter tilbakekallelsen.

I en uttalelse fra selskapet heter det:

«I det høyst usannsynlige tilfellet at kjøretøyets høyspenningsbatteri eller ladekontrollkomponenter får et teknisk problem kan det være nødvendig at høyspenningsbatteriet frigjør trykk og varme gasser. I ytterste konsekvens kan det skje at overopphetede batterier, under visse omstendigheter kan føre til brann i batteriområdet.»

Kunder vil i løpet av de nærmeste dagene bli bedt om å kontakte sin Ford-forhandler for å få sin bil utbedret, opplyser Sønsteby.

Bilen vil kunne kjøres trygt i Auto EV, altså bilens standardmodus.

– Inntil bilen er utbedret, må den ikke lades eksternt, men lading via regenerering i Auto-EV modus er i orden, opplyser Ford Norge.

Ingen biler utleveres for øvrig uten at de er utbedret om de er produsert før den 26. juni.