IKKE GJØR DET: Kjøpere av Ford Kuga som ladehybrid (PHEV) må inntil videre avstå fra å lade bilen sin slik.
Foto: STUART G W PRICE
Potensiell brannfare ved lading:
Tilbyr gratis bensin fordi ladehybriden er brannfarlig
Ford sliter med å finne ut av hvorfor det er en mulig brannfare når man lader nye Kuga ladehybrid. Nå tilbys kjøperne av bilen drivstoff-kort hos Circle K til 5000 kroner.
Ford Kuga PHEV
- Tredje generasjon Ford Kuga ble lansert i Norge i april i år
- 11. august ble det varslet om mulig brannfare ved lading og eierne fikk beskjed om ikke å lade bilen
- Per 14. oktober har ikke Ford funnet løsningen på problemet og tilbyr kompensasjon for merforbruk av drivstoff inntil bilen kan kalles inn til reparasjon.
Over to måneder er gått siden Ford varslet kjøperne av deres Kuga ladehybrid om mulig brannfare ved lading.
Men problemet er fortsatt ikke løst.
«Jeg kjøpte en Kuga den 31.august med lovnad fra selger om leveranse samme uken (!) da bilen sto på kaia i Drammen», skrev forleden en frustrert Ford-kunde, som ønsker å være anonym, til Motor.
«I dag (13.oktober) har fortsatt ikke Ford klart å løse problemet med Kugaen… Og de kan ikke si noe om når det blir fikset - jeg snakket med forhandleren nå på fredag», fortsetter kunden – som naturlig nok lurer på om vi vet hvor lenge han må vente på bilen sin.
Denne uken skrev den ledende tyske økonomi- og næringslivavisen Handelsblatt om problemene på forsideplass.
I en video forklarer salgssjefen for Ford i Tyskland, Hans Jörg Klein, situasjonen for kundene og forbereder dem på at det kan ta lang tid før en løsning er på plass. Du kan se videoen helt nederst i saken.
Det ble også denne uken kjent at den amerikanske versjonen av Kuga, Ford Escape, blir forsinket nok en gang (første gang var i vår, på grunn av koronasituasjonen).
Dette i påvente at situasjonen rundt batteriene og brannfare blir avklart.
Potensiell brannfare
Ford annonserte nemlig allerede i august at den nye ladbare hybrid-SUV-en kom til å måtte tilbakekalles for reparasjon.
Årsaken var at det i ekstreme tilfeller var en viss risiko for overoppheting av batteriet under lading, noe som kan føre til brann.
Det var ved utgangen av september registrert 812 Kuga PHEV i Norge, ifølge OFV.
Ford er ikke alene om å møte slike utfordringer: Hyundai måtte nylig tilbakekalle 25.000 Kona Electric for inspeksjon etter flere brannepisoder, og vurderer å kalle inn ytterligere 50.000 biler.
Ladingen som skjer under kjøring, ved regenerering, skal imidlertid ikke utgjøre noen risiko på Kuga PHEV.
Men hvorfor er det fortsatt stans i utleveringene, og hvorfor får ikke Ford-kundene tilbakekalt bilene sine?
Høy prioritet hos Ford
– Ford arbeider med svært høy prioritet for å finne årsak til problemet og en løsning. Foreløpig har vi ingen godkjent reparasjonsprosedyre klar, sier kommunikasjonssjef hos den norske Ford-importøren, Anne Sønsteby.
– På grunn av dette ber vi fortsatt våre kunder å kjøre bilen i kjøremodus Auto EV (normal modus), og ikke benytte ladekabel for å lade bilens høyspenningsbatteri, sier Sønsteby.
Ettersom Ford-fabrikken ennå ikke har funnet en god løsning på problemet, har ikke kundene noen tidsramme å forholde seg til hva angår mulighet for å få reparert bilen.
Avventer prosedyre
– Så snart vi har en godkjent reparasjonsprosedyre vil vi ta kontakt med berørte kunder og avtale tidspunkt for utbedring. Våre forhandlere har verkstedkapasitet og kompetanse, sier Sønsteby.
– Vi vet at mange kunder har kjøpt vår nye ladbare hybrid-SUV for å spare penger på drivstoff ved å kjøre bilen mest mulig i helelektrisk modus.
– Som en kompensasjon for at de ikke fullt ut får utnyttet sin nye Kuga vil Ford Motor Norge derfor tilby disse kundene et gavekort på drivstoff til en verdi av 5000 kroner til bruk på Circle-K stasjoner i Norge, sier Anne Sønsteby.
Får serviceavtale
– Dette er allerede alle kundene informert om, presiserer hun.
– De vil også få tre års serviceavtale (to kontroller og en hovedservice) som takk for tålmodigheten, avslutter informasjonssjefen.
Motor har videreformidlet informasjonen til kunden vi nevnte innledningsvis.
– Det blir spennende å følge utviklingen..., sier han og presiserer at han ikke har hastverk da han kjører lånebil fra Ford i mellomtiden
– Men måneder…, det tror jeg ikke jeg gidder å vente, avslutter han.
Se intervjuet med tysk Ford-sjef:
«Vi snakker om måneder, ikke uker» (På tysk)