FEM MIL PÅ STRØM: Q3, den kompakte SUV-en til Audi, utvider utvalget ladehybrider fra Ingolstadt.
Foto: AUDI AG
Audi lanserer ladbar Q3:
Audi med ny og rimeligere ladehybrid i SUV-format
I fjor kom den mellomstore SUV-en Q5 i ladbar versjon. Nå er turen kommet til lillebror Q3.
Audi Q3
- Kompakt SUV i størrelsesklasse mellom Q2 og Q5
- 1. generasjon lansert i 2011
- En helt ny 2. generasjon kom i 2018
- Lanseres nå som ladehybrid
Alle monner drar i jakten på lavere, offisielle CO2-tall som skal minske risikoen for å måtte betale utslippsbøter til EU:
Med den kompakte SUV-en Q3 og dens sporty Sportback-variant som ladehybrider, vil nå Audi kunne favne bredere med sine ladbare modeller.
Den får nå den elektrifiseringen vi etterlyste da vi prøvekjørte Q3 på lanseringen.
De vil dermed øke salget av biler som har lave CO2-tall i vognkortet - og i de offentlige statistikkene.
Stadig flere ladbare
Q3 i versjonene 45 TFSIe og Sportback 45 TFSIe føyer seg inn i en voksende rekke av ladbare hybrider Audi begynte å lansere i midten av 2019.
Logisk nok er det VW-konsernets ladehybrid-drivlinje av annen generasjon for kompakte kjøretøy som tas i bruk.
Det er dermed data som er gjenkjennelige fra biler som nye Golf GTE og Skoda Octavia RS iV vi har med å gjøre.
Det betyr at begge de to Q3-modellene er utstyrt med en 1,4 TFSI-motor på 150 hk (110 kW) som får støtte av en elektrisk synkronmotor med permanente magneter (PSM), på 116 hk.
PSM-motoren er bygget inn i S tronic-girkassen, Audis navn på dobbeltkløtsjkassen, som leverer kreftene til forhjulene.
Bilder - bla med pilene øverst eller piltaster:
Spreke ytelser
Systemeffekten er på 245 hk, og maksimalt dreiemoment er 400 Nm. Det skal gi 100 km/t på 7,3 sekunder, og en toppfart på 210 km/t.
Ren elektrisk rekkevidde er oppgitt til inntil 51 km for Q3 45 TFSIe, og inntil 50 km for Q3 Sportback 45 TFSIe (begge verdier er WLTP-målt). Toppfarten i elektrisk kjøremodus er 140 km/t.
Audi markedsfører de to modellene som «attraktive alternativer for en aktiv familie som i hovedsak ønsker å kjøre elektrisk i hverdagen, men samtidig ha fleksibiliteten til å dra på langtur når som helst».
I gulvet, foran bakakselen, ligger batteripakken på 13 kWt. Audi presiserer at energitettheten er kraftig forbedret takket være en ny generasjon prismatiske celler. Det er i alt 96 av disse i batteripakken, som har sitt eget kjølesystem. Dette skal kunne kobles sammen med bilens klimaanlegg for mer effektiv kjøling, selv når kravene til ytelse er som høyest.
Kun AC-lading
Vekselstrømlading har en kapasitet begrenset til 3,6 kW, noe som betyr en ladetid på 3 timer og 45 minutter.
Kundene vil få tilgang til e-tron Charging Service, med over 155 000 ladepunkter over hele Europa. Ladingen kontrolleres fra smarttelefonen med appen myAudi, der også forhåndsklimatisering kan styres.
Tredelt, lengdejusterbart baksete er standard, og ryggvinkelen kan reguleres i syv trinn. Bagasjeromsvolumet er i utgangspunktet 380 liter, men det kan altså økes ved å skyve baksetet frem – eller ved å legge ned bakseteryggen. Da blir totalt lastevolm 1375 liter i «normalversjonen» og 1250 liter i Sportback.
Avanserte systemer
Audis MMI-system gir tilgang til nettbaserte tjenester gjennom Audi Connect. Dette inkluderer såkalte Car-to-X-tjenester, der bilen altså kan kommunisere med omgivelsene. Førerassistentsystemene deler ladbare Q3 med de større og dyrere Audi-modellene.
De kan utstyres med for eksempel systemet Adaptive Cruise Assist, som gir føreren støtte både sideveis og i lengderetningen og som ble bedømt meget effektivt av Euro NCAP da det ble testet i SUV-flaggskipet Q8.
Audi åpner for slaget av Audi Q3 45 TFSIe og Q3 Sportback TFSIe i januar neste år.
Norske priser blir klare i januar, og basisutgavene av de to modellene vil ifølge importøren få et omfattende standardutstyr som inkluderer blant annet LED-lykter, to-soners klimaanlegg, og fjernbetjent klimaanlegg.