OPPGRADERES: Audi e-tron, her i en Florett Silver-farget 55 Sportback-versjon, får øket ladekapasitet.
Foto: TOBIAS SAGMEISTER
Forbedrer suksessmodellen:
Audi dobler e-tron-kapasiteten
Audis bestselgende el-SUV-en får dobbel ladekapasitet - og lar føreren slippe rattet.
Audi e-tron
- Elektrisk SUV-modellrekke fra Audi
- Hittil i år Norges mest solgte bilmodell
- Leveres i seks ulike varianter: e-tron 50 SUV, 50 Sportback, 55 SUV, 55 Sportback, 60 S SUV og 60 S Sportback.
Audi e-tron er Norges mest solgte bilmodell i år og ser etter alle solemerker ut til å holde den posisjonen helt ut året.
Nå er det 2021-modellen som står for døren og den blir noe oppdatert i forhold til dagens versjon.
I våre ladetester har e-tron vist seg å være av de aller beste på ladehastighet ved hurtigladeren (DC-lading).
For AC-lading er bilene idag utstyrt med en ombordlader med en kapasitet på opptil 11 kilowatt. Nå blir det mulig å velge en ny ombordlader, som gjør at man får dobbel kapasitet.
Heretter vil man altså kunne lade fra dertil egnede ladebokser med opptil 22 kW effekt.
Dobbelt så rask lading
Det dreier seg om et oppkoblet og såkalt smart ladesystem, som - hvis man har et passende energistyringssystem installert i hjemmet - kan fordele belastningen avhengig av øvrig belastning på nettet.
Med solcellepaneler installert kan man velge fortrinnsvis å hente energien derfra. Det oppkoblede systemet gjør det også mulig å fjernkontrollere ladingen.
Den som har mulighet for å installere en slik løsning hjemme (krever et godt dimensjonert el-nett), vil kunne fullade bilen på under fem timer.
Det er e-tron 55-versjonene som kommer først med denne muligheten, e-tron 50 og 60 S-variantene følger deretter i løpet av sommeren 2021.
Nytt ratt, større felger
e-tron får også adapativ cruisekontroll, for øvrig kalt Adaptiv Cruise Assist, – og et helt nytt ratt.
Heretter vil det være tilstrekkelig å berøre rattet lett en gang i minuttet for at bilen automatisk skal holde seg i filen sin.
Systemet bruker data fra den sentrale førerassistanse-kontrollen som både holder bilen stabil og yter støtte til akselerasjon, nedbremsing, til å holde farten og holde avstand, og har køassistent-funksjonalitet.
Nok en oppgradering kommer e-tron 60 S-versjonene til gode:
Hittil kom denne standard med 20-tommers felger med 21-tommere som tilvalg. Det blir nå også mulig å oppgradere til 22 tommer.