OPPGRADERES: Audi e-tron, her i en Florett Silver-farget 55 Sportback-versjon, får øket ladekapasitet.

Forbedrer suksess­modellen:

Audi dobler e-tron-kapasiteten

Audis bestselgende el-SUV-en får dobbel ladekapasitet - og lar føreren slippe rattet.

Publisert Sist oppdatert

Audi e-tron

  • Elektrisk SUV-modellrekke fra Audi
  • Hittil i år Norges mest solgte bilmodell
  • Leveres i seks ulike varianter: e-tron 50 SUV, 50 Sportback, 55 SUV, 55 Sportback, 60 S SUV og 60 S Sportback.

Audi e-tron er Norges mest solgte bilmodell i år og ser etter alle solemerker ut til å holde den posisjonen helt ut året.

Nå er det 2021-modellen som står for døren og den blir noe oppdatert i forhold til dagens versjon.

I våre ladetester har e-tron vist seg å være av de aller beste på ladehastighet ved hurtigladeren (DC-lading).

For AC-lading er bilene idag utstyrt med en ombordlader med en kapasitet på opptil 11 kilowatt. Nå blir det mulig å velge en ny ombordlader, som gjør at man får dobbel kapasitet.

Heretter vil man altså kunne lade fra dertil egnede ladebokser med opptil 22 kW effekt.

FORBEDRES: Audi e-tron får økt ladekapasitet, nytt ratt og mulighet for større felger. Foto: AUDI AG
FORBEDRES: Audi e-tron får økt ladekapasitet, nytt ratt og mulighet for større felger. Foto: AUDI AG
FORBEDRES: Audi e-tron får økt ladekapasitet, nytt ratt og mulighet for større felger. Foto: AUDI AG

Dobbelt så rask lading

Det dreier seg om et oppkoblet og såkalt smart ladesystem, som - hvis man har et passende energistyringssystem installert i hjemmet - kan fordele belastningen avhengig av øvrig belastning på nettet.

Med solcellepaneler installert kan man velge fortrinnsvis å hente energien derfra. Det oppkoblede systemet gjør det også mulig å fjernkontrollere ladingen.

Den som har mulighet for å installere en slik løsning hjemme (krever et godt dimensjonert el-nett), vil kunne fullade bilen på under fem timer.

Det er e-tron 55-versjonene som kommer først med denne muligheten, e-tron 50 og 60 S-variantene følger deretter i løpet av sommeren 2021.

Nytt ratt, større felger

e-tron får også adapativ cruisekontroll, for øvrig kalt Adaptiv Cruise Assist, – og et helt nytt ratt.

Heretter vil det være tilstrekkelig å berøre rattet lett en gang i minuttet for at bilen automatisk skal holde seg i filen sin.

Systemet bruker data fra den sentrale førerassistanse-kontrollen som både holder bilen stabil og yter støtte til akselerasjon, nedbremsing, til å holde farten og holde avstand, og har køassistent-funksjonalitet.

Nok en oppgradering kommer e-tron 60 S-versjonene til gode:

Hittil kom denne standard med 20-tommers felger med 21-tommere som tilvalg. Det blir nå også mulig å oppgradere til 22 tommer.