HVOR MYE DYRERE? Bilavgiftene vil trolig øke. Og kjøperne får regningen, varsler bilimportørene.
HVOR MYE DYRERE? Bilavgiftene vil trolig øke. Og kjøperne får regningen, varsler bilimportørene.

Mandag kommer avgiftsdommen:

Varsler at bilkjøperne får regningen

Mandag klokka 12 varsler finansminister Trygve Slagsvold Vedum hvilke økninger som kommer i bilavgiftene. Noen av landets største bilimportører varsler at avgiftsøkningen slår rett ut på prisene.

Publisert Sist oppdatert

Vedum (Sp) presenterer mandag en bunke såkalte tilleggsproposisjoner for Stortinget. Disse forteller hvilke endringer den nye regjeringen ønsker å gjøre med forslaget til statsbudsjett som den avgåtte Solberg-regjeringen la frem i oktober.

Tre ting er av spesiell interesse for bilistene:

  • Blir det moms på elbilene?

  • Hvordan skjer økningen i drivstoffavgiftene?

  • Og vil Støre-regjeringen la forslaget om kraftig økning i avgiftene for ladehybrider stå uendret?

Særlig det siste punktet kan få dramatiske betydning for bilsalget i Norge. Med en økning i avgiftene på opp til 90.000 kroner, vil sannsynligvis salget av ladbare hybrider falle dramatisk. Hittil i år har ladehybridene en markedsandel på 21,93 prosent av nybilregistreringene.

Slår kraftig ut

Nå varsler noen av landets største importører av ladehybrider at en avgiftsøkning vil måtte plukkes opp av kundene, skriver bransjenettstedet bilnytt.no.

I forslaget til statsbudsjett heter det rekkeviddekravet øker fra 55 til 100 km for at biler skal få fullt fradrag, samtidig som vektfradraget reduseres fra 23 til 15 prosent.

Ikke minst det siste punktet slår kraftig ut.

Mer enn 20.000 biler som allerede er bestilt, kan gå kraftig opp i pris – noe som isolert vil kunne gi utfordringer, fordi en prisøkning på mer enn 6 prosent gir rett til å gå fra en kontrakt.

BMW, Ford, Volvo og Toyota er fire av landets største merker på ladehybrider. Alle sier mer eller mindre direkte til bilnytt.no at bilkjøperne må ta regningen.

Klar beskjed

Volvo er noe nølende til om en avgiftsøkning gir umiddelbart prishopp, men blant de andre er beskjeden klar:

– Naturlig nok må kunden forvente å få denne bilavgiftsøkningen, sier Per Gunnar Berg i Ford Motor Norge.

– Til slutt er det kjøperen som må ta avgiftsøkningen, på samme måte som en reduksjon også hadde kommet kjøper til gode, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norway.

Og hos Toyota var beskjeden den samme da budsjettet ble presentert:

– En eventuell prisøkning blir det jo i utgangspunktet kunden som må bære, sier kommunikasjonssjef Espen Olsen.