TESTBILENE: Fra venstre Mercedes-Benz EQE SUV, BMW iX, Audi Q8 e-tron, Nio EL7 og Volvo XC90

Test: familie-drømmebiler

Luksusbilene som gruser det meste

Dette er ikke biler for de grå massene: Mercedes-Benz EQE SUV, BMW iX, Audi Q8 e-tron, Nio EL7 og Volvo XC90. Mye tysk prestisje, blandet med kinesisk nytenkning og svensk nostalgi.

Publisert

Elbilene gjorde noe med nybilvanene våre. Eller mer presist: Myndighetenes insentiver gjorde noe med dem.

Vi mistet lojaliteten: Plutselig ble det helt naturlig å kjøre Kia, Jaguar og Renault. Fordi de var batterielektriske, rimelige og tilgjengelige.

Denne saken ble først publisert i magasinet Motor, utgave 4/2023.

Og vi mistet litt magemål: Like plutselig ble digre Audi e-tron Norges mest solgte bil.

Det er i prinsippet den samme bilen som er med som en av fem i denne testen. Den har bare fått bedre rekkevidde. Og høyere pris.

Myndighetenes beslutning om å innføre både ny vektavgift og moms på elbiler over en halv million fra nyttår, sendte e-tron og mange av de andre store SUV-ene tilbake over milliongrensen – tilbake til statusen som uoppnåelig for folk flest.

Hvis du likevel vil vurdere gruppen: Her er fem høyaktuelle i segmentet.

Tilpasset lakk

Alle de fem testbilene har utsøkt komfort.

Her får du luftfjæring, elektrisk justerbare seter med både kjøling og massasje, godlukt via klima- anlegget, valgfri interiørbelysning, høyverdige materialer, gigantiske panoramatak, avansert lysteknologi, avanserte førerassistenter, knivskarpe skjermbilder, høyeste sikkerhetsnivå, setetrekk i utsøkt kvalitet, individuelt tilpasset lakk om ønskelig, og – naturligvis – mer enn nok plass til passasjerer og bagasje.

Rekkevidden holder lenger enn en blære, og naturligvis er det tatt høyde for det litt særnorske kravet til tilhengerfeste.

Vi noterer likevel noen ekstra pluss her og der:

Materialkvaliteten i Q8 er et lite hakk over de andre.

Bakakselstyringen i EQE SUV gir en forbløffende småbilfølelse på parkeringsplassene.

Designgleden i iX fortsetter på innsiden, med utsøkte detaljer i dører og midtkonsoll.

Den romslige minimalismen i Nio gir en dempet atmosfære vi ikke finner i andre kinesiske biler.

Og de sju setene i Volvo XC90 gir enestående langturkomfort for storfamilien. Og – ikke minst: Volvo gir deg den utdøende opplevelsen av en automatkasse som girer ned og fyller kupéen med murrende turtall.

Simplere interiørkvalitet

Mye er selvsagt ekstrautstyr på disse bilene. Spesielt på de tyske.

Det blir fort en avstand på noen hundre tusen kroner ned til en topputstyrt Nio. Prisforskjellen mellom de tre tyskerne og Nio kan likevel forsvares.

Kineseren ligger ett eller to poeng bak i de fleste kategoriene. Den har litt simplere interiørmaterialer, litt høyere støynivå og mindre avansert lysteknologi. Altså tre av de viktige faktorene i et luksussegment som dette. I tillegg er et par av fører­assistentene såpass aggressive på norske veier at de fungerer best i avslått tilstand. Annenhåndsverdien er også svært usikker for en produsent med splitter ny batteri- teknologi, og som foreløpig selger ganske dårlig (22. plass på merkestatistikken).

Men: EL7 holder et svært høyt nivå. Husk at den konkurrerer med den ypperste eliten i denne testen.

BMW best

Mye handler om smak og behag når økonomien tillater biler i millionklassen. Det er marginale forskjeller på komfort og kjøreegenskaper. Trolig gjør heller ikke plassforhold avgjørende utslag.

Rekkevidden har nok en del å si. Spesielt når gradestokken går omvendt proporsjonalt med høydemeterne opp til hytta. Her kommer BMW best ut. Ladeegenskapene er såpass jevne at de neppe betyr noe.

Hengervekt derimot, kan bety noe. I tilfelle er BMW (2500 kg) best også her.

Til sist er det nok den subjektive faktoren som avgjør. Og med mindre man er dønn merkelojal, og allerede har bestemt seg, så bør det være mulig å finne sin favoritt. For også innvendig er forskjellene store.

Fra bra til utsøkt

Q8 har den klassiske, luksuriøse instrumenteringen, preget av maksimalisme. Her får sjåføren inntrykk av å være nærmest spesialtrent for oppgaven. Skjermene som ligger der i tre etasjer, lyser elegant i mørket.

Men de er ikke spesielt tidsriktig plassert, eller trafikksikre. Skjermen til klimaanlegget, i underste etasje nede på midtkonsollen, krever mer oppmerksomhet enn en – tja, håndholdt mobil.

Det er en grunn til at Audi har skrudd ned både skjermen og sjarmen på senere modeller.

I EQE SUV får du samme instrumentering som du finner i for eksempel i C-klasse, altså en ganske alminnelig mellomklassebil. Luksusfaktoren er ikke spesielt høy, og vi noterer noen merkelige misser. Blant annet forsvinner de lysende blinklys-pilene under øvre del av rattet. Har du på litt musikk, så risikerer du å verken se eller høre at du kjører med blinklyset på.

Du kan bestille den gigantiske skjermen i hele bilens bredde, som Mercedes kaller Hyperscreen. Hadde vi hatt penger til en bil som dette, ville vi definitivt også punget ut med 71.000 kroner for den store skjermen. Da løftes inntrykket fra bra til utsøkt.

Men du må leve med de samme svakhetene i instrumenteringen.

Tivolipreget

BMW har også en ganske ny instrumentering, introdusert med iX. Designet finner nå igjen fra rimeligste iX1 til dyreste i7. Altså i prisspennet en halv million til 1,7 millioner.

Også her ser vi utfordringen med å gi modellene i de dyrere prisklassene tilstrekkelig eksklusivitet. 

Vi synes instrumenteringen fungerer bedre i romslige og luftige SUV-er som iX, enn i de trangere og mer førerorienterte modellene som i4.

Uansett skulle vi gjerne sett et mindre tivolipreget utvalg av farger og grafikk. Selve konfigureringen av et personlig oppsett, samt betjeningen med hjulet i midtkonsollen, er derimot best i testen. Kanskje best på markedet.

XC90 var særdeles eksklusiv da den kom i andre generasjon. Men det er snart 10 år siden. Nå krever moten større skjermer og helst et tilnærmet skjult klimaanlegg. Det er bare å se på interiørbilder av den elektriske arvtakeren, EX90. Der finner du et interiør prikk likt det vi ellers ser mest av på nybilmarkedet.

Best og verst

Og da er vi raskt over på Nio – som kanskje er best i klassen på standardisering av interiører.

Eller verst.

De seks modellene på det norske markedet ser identiske ut innvendig. De speiler motebildet med den lille, rektangulære skjermen midt i synsfeltet og en større skjerm til høyre.

Her er alt av ventilasjon skjult, mens du justerer luftretningen ved å dra to fingre i ønsket retning over skjermen – kopiert fra Tesla.

BMW iX har satt standarden i denne klassen. Den har også fått flest poeng i Motors tester, uten at det automatisk gjør den til den beste bilen for alle.

Under ser du fulle tester av de enkelte bilene – og nederst ser du fem alternativer:

FEM ALTERNATIVER

TESLA MODEL X

Pris fra: 1.044.137

Pluss: Plass, forbruk, teknologi

Minus: Kvalitet, hjulstøy, brukervennlighet

Modellen som skapte den store elbilklassen, er fortsatt et forbilde på flere områder. Men måkedørene er ikke spennende lenger, og det nye rattet er håpløst i rundkjøringer.

KIA EV9

Pris fra: 887.400

Pluss: eks/sjuseter, ladeteknologi, design (?)

Minus: Pris, rekkevidde, design (?)

Det er ganske opplagt hvorfor vi setter design under både pluss og minus. Her er det svært ulike oppfatninger. En frisk og smart – men litt for dyr – nykommer.

BMW X5

Pris fra: 1.117.500

Pluss: Kvalitetsfølelse, sekssylindret, el-rekkevidde.

Minus: Bagasjevolum, pris, driftskostnader.

Fortsatt bildrømmen for mange pengesterke familier, med sin høye kvalitetsfølelse og herlige bensinmotor. Og man kan kjøre nærmere 10 mil på strøm.

NIO ES8

Pris fra: 681.500

Pluss: Seks/sjuseter, batteribytte, pris

Minus: Rekkevidde, hjulstøy, annenhåndsverdi

Mye plass og utstyr, og fortsatt alene om batteriabonnement og muligheten til batteriskifte i stedet for å lade. Men tøft for nye merker i denne klassen.

FORD EXPLORER

Pris fra: 1.068.600

Pluss: Plass, el-mulighet, terrengegenskaper

Minus: Pris, kvalitetsfølelse, el-rekkevidde

Prisen har steget kraftig, og da mister den appell. Men det finnes dem som leter etter en fullblods storfamiliebil med bensinmotor og barskt design.