TESTBILENE: Fra venstre Mercedes-Benz EQE SUV, BMW iX, Audi Q8 e-tron, Nio EL7 og Volvo XC90Alle foto: GEIR ANDERS RYBAKKEN ØRSLIEN
Test: familie-drømmebiler
Luksusbilene som gruser det meste
Dette er ikke biler for de grå massene: Mercedes-Benz EQE SUV, BMW iX, Audi Q8 e-tron, Nio EL7 og Volvo XC90. Mye tysk prestisje, blandet med kinesisk nytenkning og svensk nostalgi.
Elbilene gjorde noe med nybilvanene våre. Eller mer presist:
Myndighetenes insentiver gjorde noe med dem.
Vi mistet lojaliteten: Plutselig ble det helt naturlig å
kjøre Kia, Jaguar og Renault. Fordi de var batterielektriske, rimelige og
tilgjengelige.
Denne saken ble først publisert i magasinet Motor, utgave 4/2023.
Og vi mistet litt magemål: Like plutselig ble digre Audi
e-tron Norges mest solgte bil.
Det er i prinsippet den samme bilen som er med som en av fem
i denne testen. Den har bare fått bedre rekkevidde. Og høyere pris.
Myndighetenes beslutning om å innføre både ny vektavgift og
moms på elbiler over en halv million fra nyttår, sendte e-tron og mange av de
andre store SUV-ene tilbake over milliongrensen – tilbake til statusen som
uoppnåelig for folk flest.
Hvis du likevel vil vurdere gruppen: Her er fem høyaktuelle
i segmentet.
Tilpasset lakk
Alle de fem testbilene har utsøkt komfort.
Her får du luftfjæring, elektrisk justerbare seter med både
kjøling og massasje, godlukt via klima- anlegget, valgfri interiørbelysning,
høyverdige materialer, gigantiske panoramatak, avansert lysteknologi, avanserte
førerassistenter, knivskarpe skjermbilder, høyeste sikkerhetsnivå, setetrekk i
utsøkt kvalitet, individuelt tilpasset lakk om ønskelig, og – naturligvis – mer
enn nok plass til passasjerer og bagasje.
Rekkevidden holder lenger enn en blære, og naturligvis er
det tatt høyde for det litt særnorske kravet til tilhengerfeste.
Vi noterer likevel noen ekstra pluss her og der:
● Materialkvaliteten i Q8 er et lite hakk over de andre.
● Bakakselstyringen i EQE SUV gir en forbløffende
småbilfølelse på parkeringsplassene.
● Designgleden i iX fortsetter på innsiden, med utsøkte
detaljer i dører og midtkonsoll.
● Den romslige minimalismen i Nio gir en dempet atmosfære vi
ikke finner i andre kinesiske biler.
● Og de sju setene i Volvo XC90 gir enestående langturkomfort
for storfamilien. Og – ikke minst: Volvo gir deg den utdøende opplevelsen av en
automatkasse som girer ned og fyller kupéen med murrende turtall.
Annonse
Simplere interiørkvalitet
Mye er selvsagt ekstrautstyr på disse bilene. Spesielt på de
tyske.
Det blir fort en avstand på noen hundre tusen kroner ned til
en topputstyrt Nio. Prisforskjellen mellom de tre tyskerne og Nio kan likevel
forsvares.
Kineseren ligger ett eller to poeng bak i de fleste
kategoriene. Den har litt simplere interiørmaterialer, litt høyere støynivå og
mindre avansert lysteknologi. Altså tre av de viktige faktorene i et
luksussegment som dette. I tillegg er et par av førerassistentene såpass
aggressive på norske veier at de fungerer best i avslått tilstand.
Annenhåndsverdien er også svært usikker for en produsent med splitter ny
batteri- teknologi, og som foreløpig selger ganske dårlig (22. plass på
merkestatistikken).
Men: EL7 holder et svært høyt nivå. Husk at den konkurrerer
med den ypperste eliten i denne testen.
Mye handler om smak og behag når økonomien tillater biler i
millionklassen. Det er marginale forskjeller på komfort og kjøreegenskaper.
Trolig gjør heller ikke plassforhold avgjørende utslag.
Rekkevidden har nok en del å si. Spesielt når
gradestokken går omvendt proporsjonalt med høydemeterne opp til hytta. Her
kommer BMW best ut. Ladeegenskapene er såpass jevne at de neppe betyr noe.
Hengervekt derimot, kan bety noe. I tilfelle er BMW (2500
kg) best også her.
Til sist er det nok den subjektive faktoren som avgjør.
Og med mindre man er dønn merkelojal, og allerede har bestemt seg, så bør det
være mulig å finne sin favoritt. For også innvendig er forskjellene store.
Annonse
Fra bra til utsøkt
Q8 har den klassiske, luksuriøse instrumenteringen, preget
av maksimalisme. Her får sjåføren inntrykk av å være nærmest spesialtrent for
oppgaven. Skjermene som ligger der i tre etasjer, lyser elegant i mørket.
Men de er ikke spesielt tidsriktig plassert, eller
trafikksikre. Skjermen til klimaanlegget, i underste etasje nede på
midtkonsollen, krever mer oppmerksomhet enn en – tja, håndholdt mobil.
Det er en grunn til at Audi har skrudd ned både skjermen og
sjarmen på senere modeller.
I EQE SUV får du samme instrumentering som du finner i for
eksempel i C-klasse, altså en ganske alminnelig mellomklassebil. Luksusfaktoren
er ikke spesielt høy, og vi noterer noen merkelige misser. Blant annet
forsvinner de lysende blinklys-pilene under øvre del av rattet. Har du på litt
musikk, så risikerer du å verken se eller høre at du kjører med blinklyset på.
Du kan bestille den gigantiske skjermen i hele bilens
bredde, som Mercedes kaller Hyperscreen. Hadde vi hatt penger til en bil som
dette, ville vi definitivt også punget ut med 71.000 kroner for den store
skjermen. Da løftes inntrykket fra bra til utsøkt.
Men du må leve med de samme svakhetene i instrumenteringen.
BMW har også en ganske ny instrumentering, introdusert med
iX. Designet finner nå igjen fra rimeligste iX1 til dyreste i7. Altså i
prisspennet en halv million til 1,7 millioner.
Også her ser vi utfordringen med å gi modellene i de dyrere
prisklassene tilstrekkelig eksklusivitet.
Vi synes instrumenteringen fungerer
bedre i romslige og luftige SUV-er som iX, enn i de trangere og mer
førerorienterte modellene som i4.
Uansett skulle vi gjerne sett et mindre tivolipreget utvalg
av farger og grafikk. Selve konfigureringen av et personlig oppsett, samt
betjeningen med hjulet i midtkonsollen, er derimot best i testen. Kanskje best
på markedet.
XC90 var særdeles eksklusiv da den kom i andre generasjon.
Men det er snart 10 år siden. Nå krever moten større skjermer og helst et
tilnærmet skjult klimaanlegg. Det er bare å se på interiørbilder av den
elektriske arvtakeren, EX90. Der finner du et interiør prikk likt det vi ellers
ser mest av på nybilmarkedet.
Annonse
Best og verst
Og da er vi raskt over på Nio – som kanskje er best i
klassen på standardisering av interiører.
Eller verst.
De seks modellene på det norske markedet ser identiske ut
innvendig. De speiler motebildet med den lille, rektangulære skjermen midt i
synsfeltet og en større skjerm til høyre.
Her er alt av ventilasjon skjult, mens du justerer
luftretningen ved å dra to fingre i ønsket retning over skjermen – kopiert fra
Tesla.
BMW iX har satt standarden i denne klassen. Den har også
fått flest poeng i Motors tester, uten at det automatisk gjør den til den beste
bilen for alle.
Under ser du fulle tester av de enkelte bilene – og nederst ser du fem alternativer:
Modellen som skapte den store elbilklassen, er fortsatt et
forbilde på flere områder. Men måkedørene er ikke spennende lenger, og det nye
rattet er håpløst i rundkjøringer.
Det er ganske opplagt hvorfor vi setter design under både
pluss og minus. Her er det svært ulike oppfatninger. En frisk og smart – men
litt for dyr – nykommer.
Mye plass og utstyr, og fortsatt alene om batteriabonnement
og muligheten til batteriskifte i stedet for å lade. Men tøft for nye merker i
denne klassen.