KOMFORTMESTER: Mercedes EQE SUV setter en ny standard for komfort.

Test: Mercedes-Benz EQE SUV

Her blir du pakket inn i watt

Ingen biler gir deg bedre komfort enn denne. Det må i tilfelle være storebroren.

Publisert Sist oppdatert

Mercedes-Benz EQE SUV 350

  • Pris fra-til: 856.000–877.000 (ekskl. omkostninger)

  • Pris testbil med utstyr: 1.168.000 (inkl. omkostninger)

  • Drivlinje: 89 kWt, batterielektrisk motor. 292 hk./765 Nm, firehjulsdrift, , ettrinns automat.

  • Rekkevidde/forbruk (WLTP): 495 km/18,9 kWt/100 km for testbil med utstyr.

  • Maksimal ladefart: 170 kW.

  • 0–100/toppfart (fabrikktall): 6,6 sek./210 km/t.

  • Dekkdimensjon: 255/55-19 (testbil: 265/35-22)

  • Vekt/nyttelast: 2505/515 kg.

  • Bagasjerom/hengervekt/taklast: 520 liter/1800/100 kg.

  • Lengde/bredde (inkl. speil)/høyde (cm): 486/214/169

  • Konkurrenter: Audi Q8 e-tron, BMW iX, Nio EL7, Xpeng G9

Med den nye generasjonen EQE-modeller tar Mercedes-Benz tilbake den prestisje­tunge posisjonen som  komfortmester blant de klassiske status­merkene. Sedanen EQE har allerede satt en standard i sin klasse. Nå gjør den litt høyere versjonen det samme i klassen av SUV-er til litt over millionen.

Prestisjekampen mellom de tre tyske såkalte premiummerkene BMW, Audi og Mercedes er jevnere enn noen gang. Sammenlikner man dem direkte, så finnes det marginale forskjeller. Som at EQE SUV oppleves ørlite mer komfortabel enn BMW iX og Audi Q8 e-tron. 

Mercedes-Benz EQE SUV

83 poeng

Komforten er uslåelig. Her får man lavt støynivå, høyt utstyrsnivå, luftfjæring og bakakselstyring. Men på kjent Mercedes-vis, mye er tilleggsutstyr til høy pris. Ulike oppfatninger om designet.

Komfort 10/10

Behagelig lavt støynivå, selv om testbilens 22 toms hjul rumler en god del mer enn standard 19 toms. Luftfjæring og bakakselstyring er ekstrautstyr, men anbefalt i en prisklasse som dette. Nydelig sittekomfort til fire. Mye lys med panoramatak (tillegg). Men plasten i midtkonsollen truer maks score.

Design 8/10

Fra kjedelig til tidløs elegant, avhengig av hvem du spør. Vi ville uansett valgt AMG-pakke og en litt lysere farge for å fram linjene. I en luksusbil som dette, ville vi også vurdert skjermen i hele bilens bredde (Hyperscreen) til 71.000, som løfter interiøret fra ganske standard til eksklusivt.

Kjøreegenskaper 9/10

Effektmessig bak de største konkurrentene, men kraftoverskuddet er uansett formidabelt innenfor norsk lov. Ulike kjøreprogram justerer gassrespons, fjæringsoppsett og styremotstand, men den blir likevel marginalt mindre presis enn de beste.

Miljø og forbruk 8/10

Elbilene til Mercedes presterer alltid tett innpå det offisielle WLTP-tallet, altså særdeles pålitelig. Vel å merke med standard 19 toms dekk, for EQE SUV sin del. De store 22 toms dekkene fra Cooper, som var tilvalg på testbilen, gir merkbart høyere forbruk – og også redusert støykomfort.

Utstyr 10/10

Alt av muligheter. Bakakselstyring må man ha. For de fleste vil også luftfjæring høre med, og den store skjermen (Hyperscreen) bør vurderes. Tilhengerfeste er standard, men rattvarme er tillegg – ikke rart prisen fort passerer millionen. AMG-styling er et krav hvis man vil ha litt særpreg.

Praktisk 6/10

520 liter bagasjevolum er snaut i en stor SUV. Skyvbart baksete hadde hjulpet de dagene man virkelig trenger plass. Har heller ikke frunk. Hengerfeste på 1800 kilo er langt under en konkurrent som BMW iX – og viktig for mange i denne klassen. Med litt mer innsats kunne Mercedes hentet flere poeng.

Pris 7/10

Kunder i denne klassen er neppe så nøye på kronene. En bils verdi handler også om mer enn nyprisen. Det er uansett et faktum at de etablerte statusmerkene trues kraftig av noen av de kinesiske nykommerne, anført av Xpeng G9. Det skiller fort en halv million, et gap som er vrient å forsvare.

Driftskostnader 8/10

Proppfull av ny og avansert teknologi, som krever vedlikehold og oppfølging. Prisene på dette matcher den høye innkjøpsprisen, men Mercedes begynner å få bra med rutine på elbiler. Det rapporteres om færre feil enn gjennomsnittet på dagens modeller.

Sikkerhet 9/10

Ikke testet som SUV av EuroNCAP, men EQE sedan fikk toppresultater i 2022. 95 og 91 prosent for beskyttelse av henholdsvis voksne og barn, gir den beste totalscoren for passasjersikkerhet de siste fem årene, bare knepent slått av storebror EQS. Førerassistentene er blant de beste på norske veier.

Annenhåndsverdi 8/10

En Mercedes med firehjulsdrift og bra utstyr i den øvre delen av SUV-segmentet, vil alltid være interessant på bruktmarkedet. EQE-modellene til Mercedes ligger også langt framme på design og teknologi, og spesielt SUV-en vil holde seg moderne i mange år framover.

Det lave støynivået, den utmerkede fjæringskomforten, bakakselstyringen på 10 grader – og legg helst til den store skjermen du kan få i hele bilens bredde – gir et lite overtak. 

Vi finner egentlig bare en bil som gjør dette like bra: Storebror EQS SUV, verdens beste bil i øyeblikket, etter Motors mening.

ANONYM: Selv med 22 toms hjul og AMG-pakke blir designet glatt og litt kjedelig. Det ekstra stigtrinnet ser vi kke poenget med, verken funksjonelt eller visuelt.

Hengerfeste standard

Forutsetningen er naturligvis at du har satt av et sjusifret beløp til bilkjøp. Du kan riktig nok knipe deg under millionen, og få en EQE SUV med metallic lakk, vinterhjul og – hold deg fast – rattvarme som ekstrautstyr. Elektrisk innfellbart hengerfeste derimot, er standard.

Men med dette beskjedne utstyrstillegget får du en bil som er så diskret at ingen vil snu seg etter deg i Bogstadveien i Oslo en lørdag formiddag, med mindre du heter Erling Braut Haaland og kjører med vinduet nede og håret løst.

STANDARD: Dette skjermoppsettet får du i alt fra mellomklassebilen C-klasse til flaggskipet S-klasse, samt de rimeligere modellene av EQE og EQS. Materialene i midtkonsollen, med uttakbare koppholdere, har for mye plastpreg.
HYPERSCREEN: Den brede og tredelte skjermen gir en høyere luksusfølelse til en høyere pris. Rent funksjonelt er det liten forskjell.

Følelsen av luksus

Utvendig trenger man en AMG-pakke for å bli attraktiv. Og gjerne en litt friskere farge enn svart. Innvendig trenger man den nevnte store innvendige skjermen i hele bilens bredde, kalt Hyperscreen, for å få følelsen av luksus.

Balanserer man først på milliongrensen, så hadde vi brukt ytterligere 71.000 på denne. 

Eksklusivitet

I utgangspunktet får man et ganske tradisjonelt instrumentpanel med to frittstående skjermer, en midt i synsfeltet og en midt på. Det er samme skjermløsning som du finner i for eksempel C-klasse, en ganske vanlig mellomklassebil. Men også i siste utgave av den legendariske luksussedanen S-klasse, samt i grunnversjonene av både EQS og EQS SUV.

Dette er med andre ord hyllevare. Ganske luksuriøst i en C-klasse, litt tamt i de store millionbilene. Gigantskjermen derimot, gir en helt annen opplevelse av eksklusivitet, selv med par merkelige misser i selve instrumenteringen.

LITT SNAUT: Bagasjevolum på 520 liter er ikke imponerende, og dårligere enn mindre SUV-er som Skoda Enyaq og VW ID.4. Vi savner et skyvbart baksete. Den mindre EQB har dette, det samme har Mercedes-eide Smart#1. Så hvorfor ikke her? Solid 40/20/40-deling av baksetet gir plass til en rikholdig skipose om ønskelig.
EKSTRA: Under bagasjeromsgulvet finner vi et rom til for eksempel ladekabler. Ideelt sett burde dette ligget i en frunk.

Lite gjennomtenkt

Grafikken og utformingen på skjermen midt i synsfeltet er lik, uansett valg. Det betyr at blinklyslampene fort blir borte bak rattkransen. Det er faktisk mer regelen enn unntaket, basert på kjørestillingen til en rekke ulike testsjåfører. 

Kjører du med musikk eller radio på, så risikerer du også å kjøre med blinklyset på. 

Instrumentklokkene er også så store at ytterkantene av dem forsvinner bak rattkransen, men her mister man ikke viktig info. Det ser bare lite gjennomtenkt ut. 

ROMSLIG: Bakseteplassen er deilig for to, med nok beinplass for de fleste og bra materialkvalitet. Midtkonsollen tar litt mer av midtplassen enn i for eksempel den lengre BMW iX.

Passer ikke

Du kan velge et instrumentoppsett i klassisk stil i litt grelt blått, et minimalistisk oppsett i ulike farger der en del relevant info blir borte – eller et par ulike racerbilvarianter som ikke passer inn her. 

Vi foretrekker en mer dempet eleganse i en stor Mercedes, ikke tivolieffektene som blinker til oss fra BMW og et par av de kinesiske nykommerne på markedet.

KOMFORT: Setejusteringen i dørsiden er svært god, med elektrisk justering av både putelengde og nakkestøtte. Forrige generasjon justeringsbrytere var enklere å bruke. Kjøling og varme justereres på knappene foran der igjen.

Følge med bak

Også klønete: Bryteren til bakrutepusseren sitter langt inne på blinklyshendelen. Du må lirke venstre hånd bak rattet og inn på hendelen, og så skyve på en bryter for å aktivere eller deaktivere pusseren. 

Det er heller ingen tydelige symboler som forteller deg om pusseren er på eller av eller på intervall. Da må man rett og slett følge med i bakruta og se hva som skjer.

SPYLERVÆSKE: Bare fagfolk skal under panseret på en ny Mercedes. Dermed får du heller ikke tilgang til en frunk, som denne bilen hadde trengt. Spylervæske fyller du på over venstre forhjul.

Tilvenning

Og mens vi er inne på svakheter, en gjenganger: Betjeningsknappene på rattet. De glidende og berøringssensitive knappene er absolutt ganske behagelige å jobbe med etter en tids tilvenning. Men fartsholderen på venstre side blir uansett knotete. 

Det er enklere å justere lyden med knappene på motsatt side, fordi det er ørene – ikke øynene – som registrerer endringene.

BAKAKSELSTYRING: Bakhjulene kan dreies opptil 10 grader. Det gir forbløffende god manøvrering på trange parkeringsplasser.
HJULSTØY: De store hjulene med dekk av merket Cooper, i dimensjonen 265/35-22, ødelegger for mye av støykomforten.

Skjermkvalitet

Dermed er svakhetene nevnt. Og de blir mest bagateller sammenliknet med de nevnte plussfaktorene. Legg gjerne til eminente lys, klassens beste skjermkvalitet, utsøkte seter, trolig de beste førerassistansesystemene vi tester under norske forhold, og en navigasjon som geleider deg bortimot idiotsikkert via et utmerket head-up-display.

I grunnversjonen henger EQE SUV litt etter konkurrentene rent effektmessig.  Du kan naturligvis kjøpe deg opp i effekt – både til EQE 500 og til rene AMG-versjoner. Men 292 hester og 765 Nm er mye mer enn du noen gang trenger i lovlige hastigheter.

Elbilromantikere

Når bilene får rekkevidde på nærmere 50 mil og ladehastigheter på drøye halvtimen opp til 80 prosent (EQE SUV brukte 34 minutter fra 5-80 prosent), blir det litt fornuft i det fjollete argumentet om at «man skal jo likevel strekke litt på beina» når bilen krever lading. 

Sånne vendinger tilhører elbilromantikerne som ikke har noe forhold til verken tid eller kjøreglede. Men selv for en som er mer avslappet etter fire timer bak et ratt enn etter fire minutter på et offentlig toalett, kan det være greit med en pause når man passerer rundt 35 mil på denne tiden av året.

Konklusjonen er likevel at man vil fortest mulig inn bak rattet i en EQE SUV. Og helst kjøre langt. Alternativt i en av andre sitteplassene – og sove lenge.