SJOKKERT: Audi-eier Zohir Kouabache fikk søvnproblemer etter at han ble forespeilet kjemperegningen.

Må reparere for 246.000 kr:

Fikk kjempe­regning rett etter garanti-utløpet

Zohir Kouabache hadde Audien sin på planlagt service like etter at garantien hadde gått ut. Der fikk han beskjed om at bilen til cirka 300.000 kroner må repareres for 246.000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

Dyre bildeler

I en serie reportasjer setter Motor fokus på dyre bildeler.

– Det var en så brutal beskjed å få at jeg ble helt satt ut, sier Zohir Kouabache på Løvenstad på Romerike.

– Jeg trenger ikke bekymre meg for hva feriepengene skal brukes på i år.

Merkeverkstedet Møller Bil sa til Kouabache at han selv må betale alt som må gjøres på hans Audi e-tron. Prisen ble i et kostnadsoverslag summert til 246.061 kroner, nesten en kvart million.

Møller ville ikke dekke noe, selv om bilen bare er fem og et halvt år gammel, og noen måneder utenfor nybilgarantien.

Motorbytte

De fleste bilprodusentene, også Audi, har nybilgaranti i fem år, eller inntil 100.000 kjørte kilometer. Audien til Kouabache ble kjøpt ny hos Møller Bil i Oslo. 

Ifølge Kouabache er alle servicer tatt på samme sted, både av første eier og av ham.

Da bilen var på service i januar, konkluderte Møller med at blant annet bakre motor og fire låsekasser må byttes, og at klimaanlegget må repareres.

Bilen ble ifølge Kouabache kjøpt ny for 960.000 kroner. Verdifallet har vært dramatisk. Nå ligger 13 tilsvarende biler ute for rundt 300.000 kroner på nettstedet Finn.

Møller mener altså at bilen trenger utbedringer, som bileieren selv må bekoste, for en pris som nesten tilsvarer bilens totale verdi.

TOTALPRIS: 246.061 kroner.

– Brutalt

Kouabache la ut et innlegg på Facebook-gruppa for Audi e-tron-eiere. Der fikk han raskt massiv respons på de høye deleprisene fra andre eiere, og at merkeforhandleren ikke vil dekke noe. Flere fortalte om lignende opplevelser.

– Møller mente at jeg måtte betale alt, selv om motor­problemene er en kjent svakhet på bilmodellen, og selv om jeg reklamerte på problemene med låsekassene før garantien utløp.

– Hva synes du om det?

– Det er hårreisende. Helt horribelt.

– Hvordan reagerte du?

– Det var så brutalt at jeg ble helt satt ut.

Møller tar kontakt

Motor sendte epost til merkeforhandleren og spurte blant annet om hva de synes om prisene sine, og hva de tenker om at det er behov for så omfattende reparasjoner og utbedringer på en bil hvor nybilgarantien nylig gikk ut.

Da tok det bare et par timer før Kouabache ble oppringt av Møller Bil. Like etterpå ringer Kouabache Motor.

– Nå sier Møller at de kostnadsfritt reparerer både motoren og alle de andre tingene som ikke er slitedeler. Dessuten får jeg sterkt rabattert pris på slitedelene, og må betale bare 32.000 kroner.

– Så prisoverslaget er nå redusert fra 246.000 kroner til 32.000 kroner?

– Ja! Jeg ble veldig, veldig glad.

Stor belastning

Men Zohir Kouabache understreker at det har vært en stor belastning for ham å tenke på kjemperegningen i flere uker.

– Jeg skulle ønske alt ble gjort riktig fra første stund. Jeg sov veldig dårlig de første dagene etter at jeg fikk beskjed om alt som måtte gjøres, og prisen på det.

DYRT: Audien til Zohir Kouabache ser fin ut, men må utbedres for nesten en kvart million kroner.

Han forteller at han også brukte mye tid på å snakke med andre verksteder, for å finne ut om de kunne gjøre jobben rimeligere.

– Han som ringte meg fra Møller, sa nå at man ikke skal få en faktura på nesten 250.000 kroner for å få en fem og et halvt år gammel bil i stand. Han sa også at de skal sjekke rutinene sine for å unngå at slikt skjer med andre kunder.

– Ferie likevel

Like etter at vi snakket med Kouabache, dumper det ned en epost fra teamleder Rune Bekken Reichborn ved Møller Bil Oslo Vest.

– Vi har raskt fått hendene rundt denne saken, og ser at dette skyldes en rutinesvikt fra vår side knyttet til et enkelttilfelle. Jeg har nettopp vært i direkte kontakt med kunden for å rette opp i dette, og vi gjennomgår alle våre rutiner for å sikre at dette ikke skal skje igjen, skriver Reichborn.

Motor spurte han også om hva Møller synes om selve prisene, behovet for så omfattende reparasjoner på en såpass ny bil, og konkret hva som har sviktet i denne saken.

Det vil han ikke svare på.

– Det er ikke relevant å svare på spørsmålene dine, fordi fakturaen ikke har tatt hensyn til korrekt bruk av våre goodwill-ordninger, skriver Reichborn i en epost, hvor han også presiserer at Møller har beklaget overfor Kouabache.

Hjemme hos Zohir Kouabache og familien er ferieplanleggingen nå i gang.

– Jeg tenkte på det da Møller ringte, at nå blir det ferie likevel!