MER ENN PRIS: Ikke la deg lure av gode kampanjer hos bilforhandlerne. Mobile-kjeden er blant forhandlerne med mange kampanjer.

Dyre bildeler:

Advarer mot kampanjer på bilkjøp

Forsikringsselskap advarer bilkjøperne om å la seg lure av gode kampanjer ved bilkjøp. Dyre bildeler kan gjøre en rimelig bil svært dyr.

Publisert Sist oppdatert

Dyre bildeler

I en serie reportasjer setter Motor fokus på dyre bildeler.

Leder for takst og innkjøp i If skade­forsikring, Vidar Brustad, ber bil­kjøperne tenke på de høye deleprisene allerede når de kjøper bil.

– Velg merker hvor det er mer edruelige delepriser og kostnader ved reparasjoner. Det fører igjen til fornuftige priser på forsikring av bilene, sier han.

Et godt råd, understreker han, er å sjekke hvor mye det koster å forsikre de bilmodellene du vurderer, før du inngår kontrakt med bilselgeren du velger å handle hos.

– For noen år siden var det ikke så store forskjeller på forsikringsprisene. Men nå ser vi at det kan skille veldig mye mellom bilmodellene.

Brustad viser til at mange bilmerker kjører gode kampanjer på nye biler med reduserte priser, gunstige renteavtaler og serviceavtaler, alt for at kundene skal ha et forutsigbart bilhold.

Motor har nylig skrev om lave fastrenter ved nybilkjøp.

– Men de glemmer at forsikring også er en stor del av bilholdet. Da er det viktig at det er edruelige dele­priser, slik at kundene også får en forutsigbar forsikring på bilene. Det hjelper ikke å kjøpe bil med serviceavtale, dersom forsikringen blir ekstrem dyr på grunn av høye delepriser.

Utvidet garanti

Når den femårige nybilgarantien er over, må man selv betale for delene som går i stykker, såfremt de ikke er dekket av forsikringen.

INNKJØPSLEDER: Vidar Brustad i If.

Kjøper du ny bil, kan det være smart å selge den videre før femårs­dagen, eller å ta andre grep, mener Brustad.

 – Om man er trygghetssøkende og ønsker å ha forutsigbarhet med hensyn til kostnader og bilhold, er det en fordel å tegne ekstra garanti på bilen, eller å ha en utvidet forsikring med motor- og garantidekning, som også omfatter elbil-batteriet, dersom man har en bil utenfor nybilgarantien, sier han.

Han og kollegene hans ser nemlig svært høye skadetakster.

– Nå som flere og flere elbiler har utgått nybilgaranti, ser vi at det er noen ekstreme delepriser på for eksempel batteripakker, styreenheter og elmotorer. Dersom ikke produsenter, importører og forhandlere begynner å prise ned disse delene, er det mange som vil få seg negative overraskelser framover.

Hongqi

Kilder i bilbransjen har trukket frem en del kinesiske merker, og spesielt Hongqi, som bilmerker med svært høye delepriser.

Hongqi er blant bilmerkene som nå har rentekampanjer ved kjøp. Kjøper du en ny Hongqi EHS9 nå, får du tre års fastrente til 0,99 prosent nominell rente.

VAG-merkene Audi, Skoda og Volkswagen, samt flere andre av de tradisjonelle tyske, japanske og sør-koreanske, har derimot mer edruelige priser.

Vidar Brustad og If vil ikke selv nevne konkrete bilmerker. Men rådet er krystallklart:

– Velg bort merker som har høye delepriser, store reparasjonskostnader, og mulige utfordringer med å skaffe deler.

Kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige forsikring påpeker at selv om bildelene er laget for å vare i hele bilens levetid, er virkeligheten en annen.

– Ting går i stykker, ting blir skadet og kollisjoner oppstår. De fleste skadene er det vi kaller parkeringsskader, der selv en liten ripe i lakken kan koste titusener av kroner å fikse, sier Rysstad.

Fukt

Det er spesielt elbil-batteriene som koster mye på elbilene.

– For noen år siden var vi bekymret for holdbarheten på elbilbatteriene. Men de viser seg å være holdbare. Problemet er fukten. Vi opplever at noen modeller har batterier som havarerer på grunn av fukt, ikke fordi de er utslitt. De ligger jo nederst på bilen, på et sted hvor man over tid kan risikere å få fukt, sier Brustad.

Han påpeker at bilbransjen har kommet altfor kort i å reparere elbiler.

– Det er svært viktig at man får på plass god reparasjons­teknologi på elbiler, og bærekraftige reparasjons­måter. Det er ikke prisforskjeller på de bildelene som man har både på diesel-, bensin- og elbiler. Men det er høye delepriser på de typiske delene som en elbil har. Vår erfaring er også at det meste av dette er reparerbart.