MER ENN PRIS: Ikke la deg lure av gode kampanjer hos bilforhandlerne. Mobile-kjeden er blant forhandlerne med mange kampanjer.Illustrasjonsfoto: GEIR RØED
Dyre bildeler:
Advarer mot kampanjer på bilkjøp
Forsikringsselskap advarer bilkjøperne om å la seg lure av gode kampanjer ved bilkjøp. Dyre bildeler kan gjøre en rimelig bil svært dyr.
Leder for takst og innkjøp i If skadeforsikring, Vidar
Brustad, ber bilkjøperne tenke på de høye deleprisene
allerede når de kjøper bil.
– Velg merker hvor det er
mer edruelige delepriser og kostnader ved reparasjoner. Det fører igjen til
fornuftige priser på forsikring av bilene, sier han.
Et godt råd, understreker han, er å sjekke hvor
mye det koster å forsikre de bilmodellene du vurderer, før du inngår kontrakt
med bilselgeren du velger å handle hos.
– For noen år siden var det ikke så store
forskjeller på forsikringsprisene. Men nå ser vi at det kan skille veldig mye
mellom bilmodellene.
Brustad viser til at mange
bilmerker kjører gode kampanjer på nye biler med reduserte priser, gunstige
renteavtaler og serviceavtaler, alt for at kundene skal ha et forutsigbart
bilhold.
– Men de glemmer at
forsikring også er en stor del av bilholdet. Da er det viktig at det er edruelige delepriser,
slik at kundene også får en forutsigbar forsikring på bilene. Det hjelper ikke
å kjøpe bil med serviceavtale, dersom forsikringen blir ekstrem dyr på grunn av
høye delepriser.
Utvidet garanti
Når den femårige nybilgarantien er over, må man
selv betale for delene som går i stykker, såfremt de ikke er dekket av
forsikringen.
INNKJØPSLEDER: Vidar Brustad i If.Foto: INGAR NÆSS/IF
Kjøper du ny bil, kan det
være smart å selge den videre før femårsdagen, eller å ta andre grep, mener
Brustad.
– Om man er trygghetssøkende og ønsker å ha
forutsigbarhet med hensyn til kostnader og bilhold, er det en fordel å tegne
ekstra garanti på bilen, eller å ha en utvidet forsikring med motor- og
garantidekning, som også omfatter elbil-batteriet, dersom man har en bil
utenfor nybilgarantien, sier han.
Han
og kollegene hans ser nemlig svært høye skadetakster.
– Nå som flere og flere
elbiler har utgått nybilgaranti, ser vi at det er noen ekstreme delepriser på
for eksempel batteripakker, styreenheter og elmotorer. Dersom
ikke produsenter, importører og forhandlere begynner å prise ned disse delene,
er det mange som vil få seg negative overraskelser framover.
Annonse
Hongqi
RENTEKAMPANJE: Faksimile fra Hongqis nettsider.
Kilder i bilbransjen har trukket frem en del
kinesiske merker, og spesielt Hongqi, som bilmerker med svært høye delepriser.
Hongqi er blant bilmerkene som nå har rentekampanjer ved kjøp. Kjøper du en ny Hongqi EHS9 nå, får du tre års fastrente til 0,99 prosent nominell rente.
VAG-merkene Audi, Skoda og Volkswagen, samt flere andre av de tradisjonelle
tyske, japanske og sør-koreanske, har derimot mer edruelige priser.
Vidar Brustad og If vil ikke selv nevne konkrete
bilmerker. Men rådet er krystallklart:
– Velg bort merker som har høye delepriser, store
reparasjonskostnader, og mulige utfordringer med å skaffe deler.
Kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i
Gjensidige forsikring påpeker at selv om bildelene er laget for å vare i hele
bilens levetid, er virkeligheten en annen.
– Ting går i stykker, ting blir skadet og kollisjoner
oppstår. De fleste skadene er det vi kaller parkeringsskader, der selv en liten
ripe i lakken kan koste titusener av kroner å fikse, sier Rysstad.
Fukt
Det er spesielt elbil-batteriene som koster mye på
elbilene.
– For noen år siden var vi bekymret
for holdbarheten på elbilbatteriene. Men de viser seg å være holdbare.
Problemet er fukten. Vi opplever at noen modeller har batterier som havarerer
på grunn av fukt, ikke fordi de er utslitt. De ligger jo nederst på bilen, på
et sted hvor man over tid kan risikere å få fukt, sier Brustad.
Han påpeker at bilbransjen har kommet
altfor kort i å reparere elbiler.
– Det er svært viktig at man får på
plass god reparasjonsteknologi på elbiler, og bærekraftige reparasjonsmåter.
Det er ikke prisforskjeller på de bildelene som man har både på diesel-,
bensin- og elbiler. Men det er høye delepriser på de typiske delene som en
elbil har. Vår erfaring er også at det meste av dette er reparerbart.