For tre år siden kjøpte Bjørn Arntzen og samboeren på
Hønefoss det de trodde var en splitter ny Skoda Enyaq fra den store merkeforhandleren
Albjerk Bil i Drammen.
I salgsannonsen sto det at bilen har 59 måneders
«nybilgaranti». Men to uker etter kjøpet fikk Arntzen eposter fra
bruktbilansvarlig Lars Solheim i Albjerk bil som sa noe helt annet:
– Denne bilen er solgt med to år/100.000 km.
fabrikkgaranti. I alle fagsystemer er det dette som vil stå, og det kan ikke
endres, skrev Solheim.
Som en trygghet for samboerparet tok merkeforhandleren garantiansvaret
for de tre neste årene. Men med én viktig begrensning:
– Denne garantien følger ikke bilen ved videresalg, skrev
Solheim.
Bjørn Arntzen ble sjokkert, og spurte om det betyr at bilen
ikke har garanti dersom den selges videre.
– Det stemmer, svarte Solheim.
Bruktimport
Det viser seg dessuten at bilen til samboerparet ikke er
ny, men bruktimportert, uten at det ble nevnt i salgsannonsen.
Arntzen er ikke alene om å ha kjøpt tilsynelatende ny bil
fra merkeforhandler som ikke er ny, men bruktimportert, og med dårligere
garantivilkår.
Da bilmodeller som Skoda Enyaq og Ford Mustang kom på
markedet for noen år siden, var interessen fra kundene så enorm at flere
merkeforhandlere importerte biler selv.
Mens biler importert gjennom de offisielle kanalene får
fem års nybilgaranti fra de norske importørene, har biler importert utenom det
norske importørleddet ofte bare to års fabrikkgaranti fra bilfabrikkene.
En eventuell lengre garanti må dermed forhandleren selv
stille.
Over 200 biler
Bare hos Ford-forhandleren Røhne-Selmer og hos
VAG-forhandleren Albjerk Bil ble det solgt flere hundre egenimporterte biler.
– Vi solgte mange biler slik. Veldig mange, har bilselger
Knut H. Helgestad hos Røhne-Selmer uttalt til Motor.
– Vi tok inn over 200 biler i 2021 og 2022, sier
bruktbilansvarlig Lars Solheim i Albjerk Bil.
Overfor Motor sier Solheim at de nå har endret vilkårene,
og godtar at også neste eier kan bruke garantien.
– Vi har kalibrert underveis, sier han.
Annonse
– Uredelig
Bjørn Arntzen har likevel hatt problemer med garantien sin.
Da han trengte en garantireparasjon etter utløpet av den
to år lange fabrikkgarantien, opplevde han at Albjerks avdeling i Hønefoss ikke
ville reparere før de fikk bekreftet fra Albjerks avdeling i Drammen, hvor
bilen ble kjøpt, at de dekker reparasjonen – selv om de to avdelingene er i
samme konsern.
Dette illustrerer utfordringene ved å kjøpe bil som ikke
har nybilgaranti gjennom importøren, ifølge den erfarne biladvokaten Vigdis
Svennungsen i NAF.
OVER 200: Bare Albjerk Bil tok inn over 200 importbiler i 2021 og 2022.
– Slike garantier som beskrives her, kan ikke sammenlignes
med de offisielle importørenes garantier, hvor man kan forholde seg til hvilket
som helst merkeverksted. Det er en mye større risiko med disse garantiene.
Dekningen er gjerne dårligere, og den ene forhandleren som har gitt garantien, kan gå konkurs. Man er også prisgitt hva denne forhandleren bestemmer at skal
dekkes, sier Svennungsen.
– Hva tenker du om at flere store merkeforhandlere selger
biler på denne måten?
– Det er merkelig og fremstår på kanten til uredelig. De
gir feil opplysninger, og holder tilbake opplysninger. Opplysninger om
bruktimport og garantier er viktig for bilkjøperne.
– Blåøyde
Bruktbilansvarlig Lars Solheim presiserer at garantiene
de gir, er gode.
– Likevel måtte Bjørn Arntzen og samboeren spørre Albjerk
Bil i Drammen før de kunne få utført en garantireparasjon ved Albjerk i
Hønefoss?
– Ja, det er helt riktig.
– Hva er din kommentar til Svennungsens uttalelse om
uredelighet?
– Vi opplever ikke selv at vi har vært uredelige.
Solheim forteller at det er begrensninger ved
datasystemet som er årsaken til at det i annonsen for Arntzens bil står 59
måneder «nybilgaranti».
– I etterkant kan man si at vi kanskje har vært blåøyde
og til og med gjort feil. Men vi har ikke tenkt at vi har vært uredelige, sier
Solheim.
Bilen er ifølge databasen til Statens vegvesen førstegangsregistrert
i utlandet 8. februar 2022 og registrert på Arntzens samboer tre uker senere, 1.
mars. Bilen hadde da gått 700 kilometer.
I annonsen står det imidlertid ingenting om at bilen er
bruktimportert. Solheim hevder at det ble opplyst muntlig.
– Vi la aldri skjul på at vi importerte disse bilene.
Annonse
– Samme biler
Bruktbilsjefen påpeker at det heller ikke har noen
betydning at bilene er bruktimportert på siden av den offisielle norske
importøren.
– Bilene er produsert på samme fabrikk. Bruktimport er et
gammelt spøkelse som bilbransjen selv har skapt. Det er jo de samme bilene.
Det er ikke Vigdis Svennungsen enig i.
– Det er viktig for bilkundene å få vite om bilene er
bruktimportert. Det har betydning for bilprisen. Hvis du setter to biler ved
siden av hverandre, den ene bruktimportert og den andre importert av den norske
importøren, vil kundene velge den siste. Dermed er det et salgslyte dersom
bilen er bruktimportert, sier hun.
Svennungsen har i denne
artikkelen uttalt at manglende opplysning om bruktimport kan anses som en
kjøpsrettslig mangel.
– For ivrige
Bruktbilsjefen hos Albjerk er ikke enig med NAF-advokaten.
– Vi drar ikke ned de bilene i pris, så lenge
spesifikasjonene er helt like.
– Men hvorfor skrev dere ikke at bilen som Arntzen kjøpte, var bruktimportert?
– Hvis vi ser det nå i etterkant, burde det stått. Kan
hende var vi for ivrige, og at vi ikke tenkte oss godt nok om den gangen. Men
vi følger opp disse bilene som alle andre biler, og vi har gitt de samme
garantiene.
Lars Solheim sier at dersom kunder opplever trekk når de
skal selge importbilene kjøpt gjennom Albjerk, kan de heller selge bilen til
dem.
– Vi ser ikke på dette som negativt ved bilene. Hvis man
får trekk i innbyttepris, kontakt oss gjerne, så kjøper vi til normal
innbyttepris.
Annonse
– Reklamér
Vigdis Svennungsen i NAF Advokat er tydelig på hva hun
mener kunder som uvitende har kjøpt bruktimporterte biler uten fem års
nybilgaranti, bør gjøre:
– Du bør reklamere, og forvente et prisavslag.
Bjørn Arntzen og samboeren hans skal være mer påpasselige
neste gang de kjøper bil.
– Det falt meg ikke inn å spørre en stor merkeforhandler
om gyldigheten av garantien, og om Skodaen var bruktimportert før vi kjøpte den.
Men det skal jeg gjøre neste gang, sier Arntzen.