SKODA ENYAQ: Bjørn Arntzen er fornøyd med bilen sin, bortsett fra at den er bruktimportert og har dårligere garanti.

Føler seg lurt av merkeforhandler:

Bilen hadde bare to års fabrikkgaranti

– Det falt meg ikke inn å spørre en stor merke­forhandler om gyldigheten av garantien før vi kjøpte bilen, sier Bjørn Arntzen.

Publisert Sist oppdatert

For tre år siden kjøpte Bjørn Arntzen og samboeren på Hønefoss det de trodde var en splitter ny Skoda Enyaq fra den store merkeforhandleren Albjerk Bil i Drammen.

I salgsannonsen sto det at bilen har 59 måneders «nybilgaranti». Men to uker etter kjøpet fikk Arntzen eposter fra bruktbilansvarlig Lars Solheim i Albjerk bil som sa noe helt annet:

– Denne bilen er solgt med to år/100.000 km. fabrikkgaranti. I alle fagsystemer er det dette som vil stå, og det kan ikke endres, skrev Solheim.

Som en trygghet for samboerparet tok merkeforhandleren garantiansvaret for de tre neste årene. Men med én viktig begrensning:

– Denne garantien følger ikke bilen ved videresalg, skrev Solheim.

Bjørn Arntzen ble sjokkert, og spurte om det betyr at bilen ikke har garanti dersom den selges videre.

– Det stemmer, svarte Solheim.

Bruktimport

Det viser seg dessuten at bilen til samboerparet ikke er ny, men brukt­importert, uten at det ble nevnt i salgsannonsen.

Arntzen er ikke alene om å ha kjøpt tilsynelatende ny bil fra merkeforhandler som ikke er ny, men bruktimportert, og med dårligere garantivilkår.

Motor skrev nylig om Seher Ali, som kjøpte en Ford Mustang Mach-E fra den store Ford-merkeforhandleren Røhne-Selmer.

– Da jeg så den artikkelen, sa jeg til samboeren min at det samme gjelder oss, sier Bjørn Arntzen. 

Han ønsker nå å advare andre bilkjøpere, som har kjøpt bil på samme vilkår.

Kun to år

Da bilmodeller som Skoda Enyaq og Ford Mustang kom på markedet for noen år siden, var interessen fra kundene så enorm at flere merkeforhandlere importerte biler selv.

Mens biler importert gjennom de offisielle kanalene får fem års nybilgaranti fra de norske importørene, har biler importert utenom det norske importørleddet ofte bare to års fabrikkgaranti fra bil­fabrikkene.

En eventuell lengre garanti må dermed forhandleren selv stille.

Over 200 biler

Bare hos Ford-forhandleren Røhne-Selmer og hos VAG-forhandleren Albjerk Bil ble det solgt flere hundre egen­importerte biler.

– Vi solgte mange biler slik. Veldig mange, har bilselger Knut H. Helgestad hos Røhne-Selmer uttalt til Motor.

– Vi tok inn over 200 biler i 2021 og 2022, sier bruktbilansvarlig Lars Solheim i Albjerk Bil.

Overfor Motor sier Solheim at de nå har endret vilkårene, og godtar at også neste eier kan bruke garantien.

– Vi har kalibrert underveis, sier han.

– Uredelig

Bjørn Arntzen har likevel hatt problemer med garantien sin.

Da han trengte en garantireparasjon etter utløpet av den to år lange fabrikk­garantien, opplevde han at Albjerks avdeling i Hønefoss ikke ville reparere før de fikk bekreftet fra Albjerks avdeling i Drammen, hvor bilen ble kjøpt, at de dekker reparasjonen – selv om de to avdelingene er i samme konsern.

Dette illustrerer utfordringene ved å kjøpe bil som ikke har nybilgaranti gjennom importøren, ifølge den erfarne biladvokaten Vigdis Svennungsen i NAF.

OVER 200: Bare Albjerk Bil tok inn over 200 importbiler i 2021 og 2022.

– Slike garantier som beskrives her, kan ikke sammenlignes med de offisielle importørenes garantier, hvor man kan forholde seg til hvilket som helst merke­verksted. Det er en mye større risiko med disse garantiene. Dekningen er gjerne dårligere, og den ene forhandleren som har gitt garantien, kan gå konkurs. Man er også prisgitt hva denne forhandleren bestemmer at skal dekkes, sier Svennungsen.

– Hva tenker du om at flere store merkeforhandlere selger biler på denne måten?

– Det er merkelig og fremstår på kanten til uredelig. De gir feil opplysninger, og holder tilbake opplysninger. Opplysninger om bruktimport og garantier er viktig for bilkjøperne.

– Blåøyde

Bruktbilansvarlig Lars Solheim presiserer at garantiene de gir, er gode.

– Likevel måtte Bjørn Arntzen og samboeren spørre Albjerk Bil i Drammen før de kunne få utført en garanti­reparasjon ved Albjerk i Hønefoss?

– Ja, det er helt riktig.

– Hva er din kommentar til Svennungsens uttalelse om uredelighet?

– Vi opplever ikke selv at vi har vært uredelige.

Solheim forteller at det er begrensninger ved datasystemet som er årsaken til at det i annonsen for Arntzens bil står 59 måneder «nybilgaranti».

– I etterkant kan man si at vi kanskje har vært blåøyde og til og med gjort feil. Men vi har ikke tenkt at vi har vært uredelige, sier Solheim.

Bilen er ifølge databasen til Statens vegvesen førstegangsregistrert i utlandet 8. februar 2022 og registrert på Arntzens samboer tre uker senere, 1. mars. Bilen hadde da gått 700 kilometer.

I annonsen står det imidlertid ingenting om at bilen er bruktimportert. Solheim hevder at det ble opplyst muntlig.

– Vi la aldri skjul på at vi importerte disse bilene.

– Samme biler

Bruktbilsjefen påpeker at det heller ikke har noen betydning at bilene er brukt­importert på siden av den offisielle norske importøren.

– Bilene er produsert på samme fabrikk. Bruktimport er et gammelt spøkelse som bilbransjen selv har skapt. Det er jo de samme bilene.

Det er ikke Vigdis Svennungsen enig i.

– Det er viktig for bilkundene å få vite om bilene er bruktimportert. Det har betydning for bilprisen. Hvis du setter to biler ved siden av hverandre, den ene bruktimportert og den andre importert av den norske importøren, vil kundene velge den siste. Dermed er det et salgslyte dersom bilen er bruktimportert, sier hun.

Svennungsen har i denne artikkelen uttalt at manglende opplysning om bruktimport kan anses som en kjøpsrettslig mangel.

– For ivrige

Bruktbilsjefen hos Albjerk er ikke enig med NAF-advokaten.

– Vi drar ikke ned de bilene i pris, så lenge spesifikasjonene er helt like.

– Men hvorfor skrev dere ikke at bilen som Arntzen kjøpte, var bruktimportert?

– Hvis vi ser det nå i etterkant, burde det stått. Kan hende var vi for ivrige, og at vi ikke tenkte oss godt nok om den gangen. Men vi følger opp disse bilene som alle andre biler, og vi har gitt de samme garantiene.

Lars Solheim sier at dersom kunder opplever trekk når de skal selge importbilene kjøpt gjennom Albjerk, kan de heller selge bilen til dem.

– Vi ser ikke på dette som negativt ved bilene. Hvis man får trekk i innbyttepris, kontakt oss gjerne, så kjøper vi til normal innbyttepris.

– Reklamér

Vigdis Svennungsen i NAF Advokat er tydelig på hva hun mener kunder som uvitende har kjøpt bruktimporterte biler uten fem års nybilgaranti, bør gjøre:

– Du bør reklamere, og forvente et prisavslag.

Bjørn Arntzen og samboeren hans skal være mer påpasselige neste gang de kjøper bil.

– Det falt meg ikke inn å spørre en stor merkeforhandler om gyldigheten av garantien, og om Skodaen var bruktimportert før vi kjøpte den. Men det skal jeg gjøre neste gang, sier Arntzen.