OVERBEVISTE: Polestar 3 etter endt reise.

Rekkeviddetest vinteren 2025:

Knuste Tesla, Polestar med nest beste tall noensinne

Tesla kom til test med en Model 3 med over 700 km i WLTP-rekkevidde. Men den var langt unna de tallene, og tapte for Polestar 3 – som hadde det nest beste vinterresultatet noensinne.

Publisert Sist oppdatert

Oppdatert 22. januar: Vi har finregnet på tallene og gitt hver modell en endelig vurdering, der vi også ser på pris per kilometer. Det kan du lese om her eller nederst i artikkelen. Hvis du ønsker å se ladetesten, finner du den her.

Tesla har herjet på toppen av våre lister i tidligere rekkeviddetester. Med WLTP-rekkevidde på 702 km var Model 3 Bakhjulsdrift ventet å gå vesentlig mye lengre enn konkurrentene denne gangen. Men den skuffet stort, selv om den gikk nesten like langt som Polestar 3. 

Teslas negative avvik fra WLTP var på nær 25 prosent.

Motor og NAF tar med nye elbiler på sommer- og vinterføre for å få indikasjoner på hvor store avvikene er fra de offisielle WLTP-tallene. Det betyr at vi først og fremst ser på forskjellen mellom WLTP og rekkevidden vi måler.

Med endelig stopp etter 531 kilometers kjøring hadde Polestar 3 et avvik på 5,18 prosent, det nest beste tallet vi har fått i løpet av seks utgaver av vintertesten. Det laveste avviket vi har hatt i en vintertest er på 4,0 prosent – som BMW iX3 leverte i 2021.

Slik endte bilene i årets vinterdyst, basert på tallene fra bilenes tripteller  (les mer om det under). Tabellen kan sorteres slik du vil, det er bare å trykke på kategoriene.

En feil tripp?

Tallene vi først rapporterte, hadde Model på 548 km, basert på opplysningene fra bilenes tripteller. Tesla og Polestar stoppet 200–300 meter fra hverandre, med ulike kilometertall på triptelleren, men Polestars tall stemmer godt med beregnet distanse utfra Google Maps.

Derfor legger vi til grunn at Teslas tall på triptelleren er feil.

De første kontrollene av tallene gir ingen grunn til å tro at Teslas tripteller-tall er riktige. En sjekk etter 300 km viste 14 km avvik mellom Teslas tall og Google Maps-distansen.

Uansett:

Med utgangspunkt i disse umiddelbare tallene er også BYD Tang under 10 prosent i avvik, mens Mini Countryman var på høyst godkjente 11 prosent i negativt avvik. 

Samme Countryman var den eneste bilen som hadde positivt avvik – og gjorde det best – i sommertesten 2024.

12. runde

Rekkeviddetesten ble nå kjørt for 12. gang. Og det var sjette runde på vinterføre.

Denne gangen var været relativt mildt, men forholdene ekstra krevende, fordi veibanen på strekningen mellom Lunner og Gjøvik er ekstremt glatt. Det var ganske brukbart vinterføre nord for Lillehammer, om enn vått der det var saltet. Oppe på fjellet er temperaturen betydelig høyere, rundt fem varmegrader i Folldal. Også her var veiene ekstremt glatte.

Slik rapporterte vi testen minutt for minutt:

  • Polestar stanser snart

    Også Polestar 3 er ferdig nå. Triptelleren viser 531 km. Teslas tripteller stanset på 548, men bilene stoppet samme sted. Med utgangspunkt i feilvisningen på Teslas tripteller tidligere i testen, tyder alt på at Polestars sluttnotering er ganske presis. Bilene har kjørt eksakt samme rute.

  • Tesla sliter!

    Det begynner å bli tomt for krefter hos Tesla Model 3. Bilen triller fortsatt, men det er straks slutt.

  • Korrigerte WLTP-tall på Lotus

    Vi fikk feil WLTP-informasjon om Lotus Emeya. Riktig WLTP skal være 500 km, hvilket betyr at avviket var på vel 12 prosent.

  • Endelige Audi-tall

    Q6 e-tron stoppet forøvrig etter 480,8 km.

  • Taycan har stoppet

    Porsches andre bil, Taycan, er nå også tom for krefter, på omtrent samme sted som Kia EV3, med samme distanse kjørt – 499 km.

    To biler er tilbake: Polestar 3 og Tesla Model 3.

  • Tre bukkene bruse

    Dermed er bare tre biler igjen i testen…

  • Stopp for Kia

    EV3 stanset nå med 499,1 km på triptelleren.

  • Passering 500 km

    Fire biler er igjen ved passering 50 mil. Polestar 3 har 7 prosent og 36 km rest, Tesla Model 3 har 2 prosent og 11 km, Taycan har 1 prosent og 4 km, mens det er 0 og 0 i displayet hos Kia EV3.

  • Også Hongqi er ferdigkjørt

    EHS7 er nå tom for batteri, etter å ha snudd ved Enden. Tallenes tale: 452  km kjørt, avvik på vel 16 prosent.

  • Stopp for Tang

    Da stanset BYD Tang etter 481 km, med dagens hittil laveste avvik – 9,13 prosent.

  • Stans for Audi

    Q6 e-tron har stoppet, men den står i et område uten dekning, så vi har ikke eksakte tall på kjørte kilometer. Den har uansett godt betydelig lengre enn søstermodellen Porsche Macan.

  • Hvor mange klarer 500?

    Mye tyder på at det ikke blir mange biler som passerer 500 km i vinterens test. Kanskje er det bare Polestar 3 som runder 50 mil, om vi skal tolke tallene ved passering 450 km.

    Men det blir spennende også med Tesla, Taycan og Kia EV3. Vær obs på at det ørlite stigning på returen mot 500 km, mens bilene hadde nytte av svak nedoverbakke da de kjørte den andre veien.

  • Hongqi passerer 400

    Resttallene for EHS7 ved 40 mils kjøring er 9 prosent og 40 km oppgitt rest.

  • Passering 450 km

    De første bilene har snudd ved Enden/Rondane Gjestegård – og nærmer seg 450 km.

    Tesla Model 3 har 9 prosent og 52 km oppgitt rest. Taycan har 10 prosent og 50 km, mens Audi er på 4 prosent og 0 oppgitt rest.

    Polestar 3 rundet 450 km med 15 prosent og 80 km oppgitt rest.

    Kia EV3 har også 10 prosent og 48 km oppgitt rest, mens det er slutt for Ioniq 5 etter 436,3.

  • Rettelse på Hongqi

    På EHS7 gikk begge skjermene i svart og bilen måtte stoppe i en havarilomme. Den slo seg på igjen da bilen hadde stanset – med 12 prosent og 62 km rest på rekkevidde. Den fortsetter derfor testen nå, med oppgitt 59 km etter pausen som varte ca. 20 minutter.

  • Stopp for VW ID.7

    Det er stans for Volkswagen etter 440,2 km.

  • Og da var de åtte…

    Slutt for Xpeng G6 etter 429,3 km, det betyr et avvik på 21,9 prosent.

  • Ni biler igjen

    Da er det ni biler tilbake i testen: Tesla Model 3, Porsche Taycan, Kia EV3, Polestar 3, VW ID.7 GTX, BYD Tang, Audi Q6 e-tron, Xpeng G6 og Ioniq 5.

  • Ny BYD-stopp

    Nå er det også slutt for BYD Sealion 7, som oppgir 436,4 km kjørt – et negativt avvik på godkjente 13,0 prosent.

  • Stans for første BYD

    Da er det stans for den første av de tre BYD-modellene i testen, Seal U stanset etter 421 km.

  • Lotus stanset

    Emeya stanset nå etter 436 km – med avvik på 21,4 prosent.

    Også stans for Nio EL8. Rekkevidden på triptelleren forteller om 411 km kjørt.

  • Stopp for Ford

    Explorer stanset etter 427 km, med et negativt avvik på brukbare 16,7 prosent.

  • Én Porsche er ferdig

    Macan stanset etter 428,6 km. Søstermodell Audi Q6 e-tron, bygget på identisk plattform, triller fortsatt.

  • Slutten for tanksen

    Punktum for Mercedes-Benz G-klasse etter 380 km, med et avvik på høyst akseptable 14 prosent. 

    Også BMW i5 Touring stanset nå – etter 392,4 km.

    Det gjorde også Hongqi EHS7 etter 395 km, med avvik på 26,8 prosent

  • Polestar i klar ledelse

    Polestar 3 passerte 400 km med 24 prosent på batteriet og 120 km oppgitt restrekkevidde.

    Også BYD Tang har interessante tall med 15 prosent rest.

  • Enden er nær

    Bilene kjører nå mot Enden og Rondane Gjestegård, der de skal snu og kjøre tilbake mot Hjerkinn, snaut åtte mil unna. Passeringspunktet for 450 km er like etter at bilene har snudd ved gjestegården.

  • Passering 400 km

    Bilene er nå forbi 400 km – og temperaturen oppe på fjellet er betydelig høyere enn i lavlandet. Det er fem varmegrader ved Folldal.

    Tesla Model 3 passerer med 17 prosent og 99 km oppgitt restrekkevidde. Porsche Taycan nærmer seg Teslas tall, med 20 prosent og 92 km oppgitt rest. Audi melder om 13 prosent og 32 km.

    Kia runder 40 mil med 18 prosent og 80 km oppgitt rest.

  • Stopp for Volvo

    Og da var det slutt for Volvo EX30 – ved Hjerkinn. Bilen stoppet etter 370,9 km, med et avvik fra WLTP på 21,4 prosent.

    Da har seks biler stoppet til nå, 18 triller fortsatt.

  • Stopptallene kan variere

    Vær obs på at oppgitt kjørte kilometer ved stopp er tallene fra triptelleren. Det er ofte et avvik mellom tripteller og GPS-målt distanse, for eksempel hadde Tesla et avvik på 14 km ved 300 km, sammenliknet med distansen ifølge Google Maps. Det kan altså bli endringer på nøyaktig kjørt distanse når tallene senere skal sjekkes mot GPS-opplysningene på stoppunktet.

  • Volvo gir seg ikke

    Sjåføren av EX30 melder om 0 prosent og 0 km oppgitt restrekkevidde, men bilen går fortsatt som den skal – og er snart på Dovrefjell (den kjørte ikke på sidevei fra Sel, som vi tidligere skrev).

  • Stopp for Peugeot'ene

    Slutt for Peugeot E-5008, som stanset etter 361 km – med avvik på 26 prosent. Peugeot E-3008 melder stans etter 347 km.

    Mini Countryman stanset nå, etter 355 km. Det gor et avvik på 11,03 prosent, mens bilen hadde et positivt avvik i sommertesten. Den har dog minste avvik til nå (den var eneste bil med WLTP under 400 km).

  • Første stopp: Smart #3

    Da er det slutt for Smart #3, som første bil i testen. Bilens tripteller oppgir 346,1 km.

    Voyah Dream har også stanset, ørlite senere – men med færre km på triptelleren, 343,8 km.

  • 350 km neste på teten

    Passering 350 km for tetbilene. Tesla Model 3 leder an med 23 prosent og 133 km rest, mens Audi Q6 e-tron er på 20 prosent og 52 km oppgitt rest. Taycan har 26 prosent og oppgitt 109 km igjen.

    Kia EV3 har 27 prosent og 119 km oppgitt gjenstående.

    Restanslagene spriker veldig, påvirket av de nå har klatret testens bratteste bakke. Resten av testen går i relativt flatt terreng.

  • Blir trolig første som stopper

    Mini Countryman var beste bil i sommertesten, da den var eneste bil som under krevende forhold hadde bedre rekkevidde i testen enn WLTP. Men nå taler alt for at Countryman blir første bil som stopper.

    Den har nå under tre prosent rest, der den går på sidevei mellom Sel og Otta.

  • Dovre neste!

    Da er Tesla Model 3 på vei fra Dombås mot Dovre.

  • Seks biler på sidevei

    Bilene som var i en slags faresone for problemer på E6-strekningen opp mot Dombås, kjøres nå tomme på sidevei mellom Sel og Otta. Det gjelder altså Mercedes-Benz G-klasse, Peugeot E-3008 og E-5008, BMW i5 Touring, Mini Countryman og Smart #3.

    Blant disse er Countryman nå under fem prosent restrekkevidde.

  • Siste pause nærmer seg

    Tetfeltet klatrer mot Dombås, der de skal ha siste pause på 10 minutter – før de skal opp til Fokstumyra og så kjøre på Dovre-platået til Hjerkinn, før de svinger mot Folldal.

  • Passering 300 km

    Model 3 passerte med 36 prosent og 208 km rest ved 300 km, stadig med forbruk under 15. Taycan har 40 prosent og 166 km, mens Audi Q6 er på 36 prosent og 187 km.

    Polestar 3 har 44 prosent og 210 km oppgitt restrekkevidde.

    Tallene for de øvrige oppdateres fortløpende i tabellen under.

  • Følgende biler kjøres tomme på sidevei

    Seks av bilene blir av sikkerhetshensyn tatt ut av E6-løypa når de kommer til Sel – og kjøres tomme på sideveier i det området. 

    Det gjelder Mercedes-Benz G-klasse, Peugeot E-3008 og E-5008, BMW i5 Touring, Mini Countryman og Smart #3.

    De andre fortsetter mot Dombås.

  • Neste passering: 300 km

    Vel halve feltet er på vei mot neste passering, 30 mil – som er like ved Sel. De andre følger snart etter. De bilene som har mindre enn omlag 50 km restrekkevidde ved Sel blir sendt på en sidevei for sluttfasen. Det er et parti langs E6 nord for Sel hvor det ikke er noen veiskulder å stanse på, dersom bilene går tomme. Som et sikkerhetstiltak blir de derfor kjørt tomme på sidevei, hvis vi er i tvil om bilene klarer seg forbi den strekningen. Oppdatering om hvilke biler som får alternativ rute kommer her i livestudioet.

  • Passering 250 km

    Tesla Model 3 runder 25 mil (minus 5 grader) med 47 prosent  og 260 km anslått rest, fortsatt med forbruk under 15 kWt/100 km. Taycan har 57 prosent og 230 km rest, mens Audi Q6 er på 48 prosent og 225 km rest.

    Kia EV3 er på 52 prosent og 243 km rest, mens Polestar 3 passerte på 55 prosent og 250 km rest.

    Se tabellen nedenfor for oppdateringer fortløpende ettersom bilene passerer.

  • Ulike forbruksrapporteringer

    Bilene rapporterer forbruk litt ulikt. For BYD-modellene meldes forbruk basert på siste 50 km.

  • Passering 200 km

     Tesla Model 3 passerte 20 mil med 56 prosent og 321 km gjenstående. Snittforbruk er på 14,9 kWt/100 km. Taycan nærmest har 60 prosent og 256 km, mens Audi Q6 e-tron er på 59 prosent og 281 km rest. Begge disse er også under 20 kWt/100 km. Oppsiktsvekkende gode tall på Polestar 3, som passerte med forbruk på 18,7, restprosent på 62 og anslag på 270 km. Også Kia EV3 har gode tall akkurat nå, med rest på 61 prosent.

    Det er litt tidlig å trekke bastanse konklusjoner, men vi ser svake tall på både Tesla og BMW. Begge er biler som ofte har relativt bedre tall på forbruk mot slutten av testen.

  • Nærmer oss pekepinn

    De fremste bilene kjører nå på gamlevegen (Biristrandvegen) ved E6 langs nordenden av Mjøsa. Når de kommer ut på E6 ved Vingrom tar de fatt på en ganske lang distanse med flat to-feltsvei. Vanligvis begynner vi å kunne se en viss trend i styrkeforholdet mellom bilene etter passering 200 km nær Øyer/Hafjell.

  • Passering 150 km

    Model 3 har 65 prosent igjen på batteriet og oppgitt rest på 379 km ved 15 mil. Taycan nærmest har 70 prosent rest (og 303 km), mens Audi Q6 rapporterer 69 prosent (348 km).

    De andre bilene kommer fortløpende i tabellen under.

  • Hva betyr pausen?

    Bilene har hatt en alt annet vanlig tur fra start i Oslo, når de nå triller ut fra Gjøvik. De har brukt drøyt en time mer enn de pleier å bruke på denne delen av teststrekningen. Både pausene og lav kjørehastighet har påvirkning på rekkevidde og forbruk, men det er ikke så lett å være presis på effekten.  

    Alle de 24 bilene har kjørt under samme forhold og forutsetninger.

  • Da er bilene på vei ut etter første pause

    Bilene er på veien igjen – med Model 3 først, foran Porsche Taycan og Audi Q6.

  • Neste stopp: Gjøvik

    Bilene nærmer seg sitt første ordinære pausepunkt, på Circle K Kallerud i Gjøvik. Passering 150 km er et lite stykke etter Kallerud, så det drøyer noe før rapportering derfra. Bilene sendes ut etter fallende WLTP-rekkevidde, med Model 3 først i feltet – ettersom den bilen har lengst oppgitt rekkevidde (702 km).

  • Da er vi i gang igjen

    Den siste traileren foran oss har da fått på kjetting, og det er bevegelse i feltet igjen.

  • Rv4 stengt

    Det er ekstremt glatte veier og mange vogntog som sliter. P.t. er veien stengt, mens bergingsbiler rydder veien. For testen betyr det at bilene kommer til å vente i kø, etter hvert som de kommer til punktet der veien er stengt – en mil eller to unna Gjøvik.

  • Tesla ved 10 mil

    Model 3 har igjen 75 prosent ved 100 km, anslått restrekkevidde er 436 km.

    Bilene fortsetter nå i flatt terreng eller nedoverbakke det meste av veien til passering 150 km ved Gjøvik.

  • Krevende kjøreforhold

    Regn og underkjølt regn gjør at testen går i svært sakte tempo på strekningen mellom Hakadal og opp mot Lygnasæter, som er passering 100 km. Mange vogntog sliter ekstra på dette underlaget, og bilene går i 60 i 90 km/t-sone.

  • Første bil ved 50 km

    Da er Tesla Model 3 ved 50 km: 89 prosent og 513 km anslått rekkevidde igjen.

  • Første bil triller ut klokka 9.00

    Vi oppdaterer her helt til siste bil har stoppet. Første bil ut er Tesla Model 3 Bakhjulsdrift, som har WLTP-rekkevidde på 702 km.

Ingen rekord

Det var en rekke spennende momenter i årets vintertest:

Hvordan ville været spille inn? En kuldeperiode var nettopp blitt avløst av langt mildere vær og varmegrader. Normalt koster sprengkulde mer rekkevidde enn våte veier, men begge trekker i negativ retning.

Her kan du lese om hvordan været påvirker bilene.

● Hva vil justeringen av traseen bety?

Denne vinteren har vi justert ruten. Den viktigste forskjellen er at vi dropper den siste klatringen fra Rondane Gjestegård, der riksvei 27 knekker opp på Venabygdsfjellet. Her skal bilene i stedet snu, for så å kjøre tilbake til Hjerkinn. 

Bilene blir stadig bedre. I årets test var det oppgraderte versjoner av modeller som Nio EL8 (tidligere ES8), Ioniq 5, BYD Tang og Porsche Taycan.  Med Q6 e-tron har også Audi fått en skikkelig langtraver, med en WLTP for testbilen på 616 kilometer.

Slik velger vi

Vi får ofte spørsmål fra lesere som savner modeller. Vanligvis dreier dette seg om biler som er testet før. 

Hovedregelen er at vi tester biler to ganger – vinter og sommer. 

Det finnes unntak, i form av opp­graderinger og referansemodeller. Og noen ganger er biler utilgjengelige.

Klikk her for å se alle tidligere resultater. Kanskje finner du modellen du savner.

Venter du på en av de nye småbilene som kommer i 2025, så vil du kunne følge dem i en annen test, senere.

Her er alle bilene

● Under ser du en tabell som viser det innbyrdes «styrkeforholdet» mellom bilene, i WLTP-forstand. 

● Under denne igjen får du mer teknisk informasjon om modellene.

● Nederst – eller her – ser du en grundigere presentasjon av alle bilene, med lenker der du kan klikke deg videre og lese enda mye mer.

NB: Tallene handler om de spesifikke bilene vi tester, med hensyn til deres utstyrsnivå og dekkene som står på. Dette må altså ikke forveksles med fabrikantens oppgitte maks-WLTP.