DET MEST AVANSERTE: Nye Mercedes S-klasse tar mål av seg til å være en bilteknologisk ledestjerne.
Foto: MERCEDES-BENZ AG
Har åpnet for bestilling:
Nå kommer det tyske teknologi-vidunderet til Norge
Nye S-klasse åpnes nå for salg. De ladbare variantene kommer senere.
Mercedes-Benz S-klasse
- Første S-klasse ble lansert i 1972
- Den var arvtaker til tre foregående generasjoner flaggskip-modeller med S bak tallkombinasjonen i modellbetegnelsen
- Retrospektivt føres derfor S-klassen tilbake til første S-modell fra 1954
- S står for Sondermodell - («særskilt» modell)
Den helt nye generasjonen av verdens bestselgende luksussedan, nye Mercedes-Benz S-Klasse, er nå tilgjengelig med norske priser.
Ingen har vel forventet at den skulle ha en moderat pris, og det har den heller ikke:
Prisene starter på 1.308.000 kroner.
Høyteknologi
Et slikt prisnivå, og for så vidt selve modellnavnet, forplikter, og lesingen av spesifikasjonene på bilen kan få tennene til til å løpe i vann, selv hos den mest blaserte teknologientusiast.
Nye S-klasse, som er den syvende siden 1972, er fullastet med det nyeste innen digital teknologi og kunstig intelligens.
Selvsagt er også det mest avanserte av komfortutstyr på plass.
Det spørs likevel om den kan matche helt nye, og mer enn dobbelt så dyre, Rolls-Royce Ghost når det gjelder lavt lydnivå.
Men bilen skal bli en ny referanse på sikkerhetsområdet.
En artig detalj er at den nå kan leveres med dørhåndtak i flukt med døren, som glir ut når føreren nærmer seg eller stryker over dem med hånden, som en annen S - den fra Tesla - har hatt i mange år.
Vi har tidligere omtalt den nye S-klasse mer i detalj. Mer om bilen kan du lese her:
Hybrid og elbil
For nordmenn er det interessant å notere seg at det kommer en ladbar hybrid som lover en elektrisk rekkevidde på inntil ti mil.
Den vil være utstyrt med en drivlinje av samme type som den som imponerte oss nylig i den store ladbare SUV-en Mercedes GLE 350 e 4Matic.
I løpet av neste år vil Mercedes også presentere en elektrisk S-klasse, EQS.
De første bilene til norske kunder forventes å komme til Norge i løpet av første kvartal 2021.
Priser og tekniske data - kort utgave
S 350d
|
S 350 d 4Matic
|
S 400 d 4Matic
|
S 500 4Matic
|
|
Priser fra kr. (eks. lev): | 1 308 000 | 1 370 000 | 1 439 000 | 1 560 000 |
Motortype | OM 656, 6 i rekke | OM 656, 6 i rekke | OM 656, 6 i rekke | M 256, 6 i rekke |
Motorvolum (ccm) | 2925 | 2925 | 2925 | 2925 |
Ytelse (hk ved o/min) | 286 ved 3400-4600 | 286 ved 3400-4600 | 330 ved 3600-4200 | 435 ved 5900-6100 |
Dreiemoment (Nm ved o/min) | 600 ved 1200-3200 | 600 ved 1200-3200 | 700 ved 1200-3200 | 520 ved 1800-5500 |
Akselerasjon 0-100 km/t (sek) | 6,4 | 6,2 | 5,4 | 4,9 |
Toppfart (km/h) | 250 | 250 | 250 | 250 |
Blandet forbruk fra (l/mil) | 0,62 | 0,63 | 0,67 | 0,8 |
Blandet CO2 – utslipp (g/km) | 168-201 | 191-209 | 175-209 | 181-214 |
Priser og tekniske data - lang utgave
S 350d
|
S 350 d 4Matic
|
S 400 d 4Matic
|
S 500 4Matic
|
|
Priser fra kr. (eks. lev): | 1 343 000 | 1 402 000 | 1 475 000 | 1 595 000 |
Motortype | OM 656 , 6 i rekke | OM 656 , 6 i rekke | OM 656 , 6 i rekke | M 256, 6 i rekke |
Motorvolum (ccm) | 2925 | 2925 | 2925 | 2999 |
Ytelse (hk ved o/min) | 286 ved 3400-4600 | 286 ved 3400-4600 | 330 ved 3600-4200 | 435 ved 5900-6100 |
Dreiemoment (Nm ved o/min) | 600 ved 1200-3200 | 600 ved 1200-3200 | 700 ved 1200-3200 | 520 ved 1800-5500 |
Akselerasjon 0-100 km/t (sek) | 6,4 | 6,2 | 5,4 | 4,9 |
Toppfart (km/h) | 250 | 250 | 250 | 250 |
Blandet forbruk fra (l/mil) | 0,65 | 0,66 | 0,67 | 0,8 |
Blandet CO2 – utslipp (g/km) | 170-204 | 172-211 | 176-211 | 181-216 |
.
.