<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">DET MEST AVANSERTE:</span> Nye Mercedes S-klasse tar mål av seg til å være en bilteknologisk ledestjerne.
DET MEST AVANSERTE: Nye Mercedes S-klasse tar mål av seg til å være en bilteknologisk ledestjerne.

Har åpnet for bestilling:

Nå kommer det tyske teknologi-vidunderet til Norge

Nye S-klasse åpnes nå for salg. De ladbare variantene kommer senere.

Publisert

Mercedes-Benz S-klasse

  • Første S-klasse ble lansert i 1972
  • Den var arvtaker til tre foregående generasjoner flaggskip-modeller med S bak tallkombinasjonen i modellbetegnelsen
  • Retrospektivt føres derfor S-klassen tilbake til første S-modell fra 1954
  • S står for Sondermodell - («særskilt» modell)

Den helt nye generasjonen av verdens bestselgende luksussedan, nye Mercedes-Benz S-Klasse, er nå tilgjengelig med norske priser.

Ingen har vel forventet at den skulle ha en moderat pris, og det har den heller ikke:

Prisene starter på 1.308.000 kroner.

Høyteknologi

Et slikt prisnivå, og for så vidt selve modellnavnet, forplikter, og lesingen av spesifikasjonene på bilen kan få tennene til til å løpe i vann, selv hos den mest blaserte teknologientusiast.

Nye S-klasse, som er den syvende siden 1972, er fullastet med det nyeste innen digital teknologi og kunstig intelligens.

Selvsagt er også det mest avanserte av komfortutstyr på plass.

Det spørs likevel om den kan matche helt nye, og mer enn dobbelt så dyre, Rolls-Royce Ghost når det gjelder lavt lydnivå.

Men bilen skal bli en ny referanse på sikkerhetsområdet.

En artig detalj er at den nå kan leveres med dørhåndtak i flukt med døren, som glir ut når føreren nærmer seg eller stryker over dem med hånden, som en annen S - den fra Tesla - har hatt i mange år.

Vi har tidligere omtalt den nye S-klasse mer i detalj. Mer om bilen kan du lese her:

Hybrid og elbil

For nordmenn er det interessant å notere seg at det kommer en ladbar hybrid som lover en elektrisk rekkevidde på inntil ti mil.

Den vil være utstyrt med en drivlinje av samme type som den som imponerte oss nylig i den store ladbare SUV-en Mercedes GLE 350 e 4Matic.

I løpet av neste år vil Mercedes også presentere en elektrisk S-klasse, EQS.

De første bilene til norske kunder forventes å komme til Norge i løpet av første kvartal 2021.

Priser og tekniske data - kort utgave

S 350d S 350 d 4Matic S 400 d 4Matic S 500 4Matic
Priser fra kr. (eks. lev):1 308 0001 370 0001 439 0001 560 000
MotortypeOM 656, 6 i rekkeOM 656, 6 i rekkeOM 656, 6 i rekkeM 256, 6 i rekke
Motorvolum (ccm)2925292529252925
Ytelse  (hk ved o/min)286 ved 3400-4600286 ved 3400-4600330 ved 3600-4200435 ved 5900-6100
Dreiemoment (Nm ved o/min)600 ved 1200-3200600 ved 1200-3200700 ved 1200-3200520 ved 1800-5500
Akselerasjon 0-100 km/t (sek)6,46,25,44,9
Toppfart (km/h)250250250250
Blandet forbruk fra (l/mil)0,620,630,670,8
Blandet CO2 – utslipp (g/km)168-201191-209175-209181-214

Priser og tekniske data - lang utgave

S 350d S 350 d 4Matic S 400 d 4Matic S 500 4Matic
Priser fra kr. (eks. lev):1 343 0001 402 0001 475 0001 595 000
MotortypeOM 656 , 6 i rekkeOM 656 , 6 i rekkeOM 656 , 6 i rekkeM 256, 6 i rekke
Motorvolum (ccm)2925292529252999
Ytelse  (hk ved o/min)286 ved 3400-4600286 ved 3400-4600330 ved 3600-4200435 ved 5900-6100
Dreiemoment (Nm ved o/min)600 ved 1200-3200600 ved 1200-3200700 ved 1200-3200520 ved 1800-5500
Akselerasjon 0-100 km/t (sek)6,46,25,44,9
Toppfart (km/h)250250250250
Blandet forbruk fra (l/mil)0,650,660,670,8
Blandet CO2 – utslipp (g/km)170-204172-211176-211181-216

.

.

Powered by Labrador CMS