<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BLE <span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic">FOR </span>STILLE:</span> Interiøret i Rolls-Royce Ghost II.
BLE FOR STILLE: Interiøret i Rolls-Royce Ghost II.

Måtte legge til støy:

Denne bilen gikk så stille at passasjerene ble syke

Rolls-Royce-ingeniørene overgikk seg selv da de laget en ekstremt stillegående bil. Testpassasjerene ble svimle og kvalme av mangelen på lyd.

Publisert

Rolls-Royce Ghost

  • Første generasjon ble lansert i 2009. Navnet henspiller på den klassiske luksusbilen Rolls-Royce Silver Ghost fra 1906.
  • Andre generasjon lanseres i disse dager etter fem år med utvikling.

Den aller nyeste modellen fra Rolls-Royce Motor Cars, andre generasjon Ghost, er resultatet av flere års utvikling og finpussing for at bilen skal kunne bære sin «Spirit of Ecstasy» (damen på radiatorgrillen) med stolthet.

Med andre ord må bilen være i nærheten av det ultimate innen luksus på hjul.

Ghost er bilen for dem som vil kjøre Rolls, men som ønsker noe litt mer kompakt enn den større Phantom (som kom i åttende generasjon i 2017).

Bla med pilene for å se flere bilder av Rolls-Royce Ghost:

IKKE FOR STILLE LENGER: Rolls-Royce Ghost - 2020-modell. Foto: ROLLS-ROYCE MOTOR CARS

Øverste luksus-skala

Og selv om det er vulgært å snakke om pris i dette selskapet, drister vi oss til å indikere at denne starter på rundt tre millioner kroner – før norske avgifter og all den individuelle tilpasningen en Rolls-kunde i de fleste tilfeller vil ønske.

Blant detaljene det ble arbeidet ekstra inngående med for å gjøre bilen om mulig enda litt mer luksuriøs og spesiell enn forgjengeren, var lydnivået.

Og her hadde ekspertene overgått seg selv til de grader at det viste seg å bli et problem til slutt.

Sykelig stillhet

Etter hvert som testingen skred frem, viste det seg at noen av testpassasjerene klagde over noe uvanlig, nemlig bilsyke.

Årsaken viste seg å være den nærmest totale stillheten om bord, forteller utviklingssjefen Jon Simms i et intervju med Bloomberg.

De følte seg rett og slett svimle og ble kvalme.

Det er et kjent fenomen som alle som har besøkt verdens stilleste rom i Microsofts hovedkvarter i Redmond kan skrive under på, at nærmest total stillhet kan oppleves svært ubehagelig.

Mer støy!

Ingeniørene som hadde lykkes litt for godt, måtte dermed gi seg til å måle lydnivået rundt omkring i interiøret for å gjenskape litt mer naturlig lyd:

En anelse vibrasjon i seter, dashbord og andre interiørelementer, for å skape den svakt «hviskende» lyden som tradisjonelt kjennetegner de mest luksuriøse salongene på hjul.

Når bilen nå lanseres i Storbritannia er det dermed med et ørlite grann høyere lydnivå enn det som var målet – og ny lærdom for utviklerne hos luksusbilprodusenten.

Denne kan vise seg nyttig under ferdigstillelsen av neste Rolls-Royce-modell – som blir en elbil!

Powered by Labrador CMS