<b>ENDA ETT NIVÅ HØYERE:</b> Ny Mercedes-Benz S-klasse skal representere tysk ingeniørkunst på sitt beste.
ENDA ETT NIVÅ HØYERE: Ny Mercedes-Benz S-klasse skal representere tysk ingeniørkunst på sitt beste.

Ny S-klasse lansert:

Er dette rett og slett verdens beste bil?

Nå kommer Mercedes-Benz med det beste de kan lage. BMW 7-serie, Audi A8, Jaguar XJ og Lexus LS 500h skal få slite med nye S-klasse.

Publisert Sist oppdatert

En helt nye S-klasse er en viktig begivenhet i bilverden. En gang var byggingen av en ny S-klasse som et oppdrag om å bygge verdens beste bil.

S-klasse er nemlig det Mercedes-Benz kaller selve spydspissen sin, en kombinasjon av det beste de kan mobilisere av ingeniørkompetanse og godt håndverk.

Med årene er kombinasjonen blitt ispedd en stadig sterkere dose av det de selv kaller «progressiv digital innovasjon».

Men utvendig ser nye S-klasse ut som ... en S-klasse. Riktignok med smalere frontlykter, en noe rundere design, strukket akselavstand (økt 7 centimeter) og noen centimeter mer både i høyde, lengde og bredde.

Den korte modellversjon er nå 518 cm, den lange 529 cm.

Nye S-Klasse kommer like etter at selskapet viste en fornyet E-klasse, med en kraftig ladehybrid-offensiv.

«Intelligent interiør»

Og S-klasse kommer med stadig mer elektronikk og smarte maskiner ombord.

Ifølge produsenten kombinerer 2021-modellen av S-klasse kunstig intelligens med erfaring fra 135 års ingeniørkunst.

– Moderne luksus får en ny betydning med interiøret i nye S-klasse. Designerne har skapt en feelgood atmosfære preget av eleganse og høy kvalitet, sier Kjetil Myhre, konserndirektør for Mercedes-Benz Personbil hos importøren, Bertel O. Steen.

– S-klasse har alltid stått for luksus, komfort, sikkerhet og livsstil, og den nye generasjonen byr på en luksuriøs og moderne kjøreopplevelse på høyeste nivå, insisterer Myhre.

Bildeserie: Bla med pilene øverst

FREMTIDSORIENTERT LUKSUS: Nye Mercedes-Benz S-klasse Foto: MERCEDES-BENZ AG

Slutt på «skjermplanken»

Som det går frem av bildene: Dashbordet har fått en ny arkitektur, med en tidsriktig overflatedesign og et skjermoppsett som skal være mer ergonomisk.

Bilen er også utstyrt med andre generasjon MBUX (Mercedes-Benz User Experience), multimedialøsningen som opprinnelig ble introdusert i den andre enden av modellskalaen, A-klasse.

Dette skal være et av høydepunktene som kommer med nye S-Klasse.

Digitaliseringen av bilens interiør er tatt enda lenger enn før, tilstrekkelig til at Daimler-ingeniørene tillater seg å kalle det «intelligent».

Mulighetene for individuell tilpasning skal ha blitt langt mer omfattende.

Infotainmentsystemet (kommunikasjons- og multimediasystemet) MBUX skal nå være bedre i stand til å lære og skal om ønskelig kunne lære seg førerens vaner og selv kunne ta initiativ.

3D-panel

I tillegg kan visse handlinger utføres selv uten aktiveringsnøkkelordet «Hey Mercedes», som å godta en telefonsamtale. I nye S-klasse kan brukergrensesnittet MBUX også betjenes av passasjerer i baksetet.

Et stort head-up display i frontruten byr på nyeste visningsteknologi i synsfeltet. Augmented reality-visningen (AR eller «utvidet virkelighet»), suppleres av instrumentpanelet av en ny type, som består av en 3D-skjerm.

Betjeningen gir valget mellom stemmestyring eller bruk av en sentral berøringsskjerm.

Opptil 19 motorer i forsetene turde være nok til å gi komfortable sitteplasser. Tallet forteller noe om kompleksiteten i seteteknologien. I tillegg vil ikke mindre enn ti forskjellige massasjeprogrammer bli tilgjengelig i nye S-klasse.

Mål: Unngå ulykker

Selvsagt har nye S-klasse også et vell av nye eller utvidede kjøreassistansesystemer som skal hjelpe sjåføren til å unngå å gjøre mindre eller potensielt fatale feil.

Med disse hevder Mercedes-Benz å komme enda et stort skritt nærmere visjonen om ulykkesfri kjøring.

Hvis en fare truer, skal assistansesystemene være i stand til å forberede bilen på et kommende sammenstøt avhengig av hva den gitte situasjonen krever.

Eksempelvis har Mercedes-Benz lagt til en ny funksjon av Pre-Safe Impulse Side: Hvis en sidekollisjon truer kan karosseriet løftes med opptil åtte cm med den elektronisk styrte aktive fjæringen i løpet av noen tiendedeler av et sekund, like før det smeller.

Dette reduserer belastningen på dørkonstruksjonene, siden dørterskelen kan absorbere mer av energien takket være sin høyere posisjon.

Som et resultat kan deformasjon av passasjercellen og belastningen som påvirker passasjerene reduseres. Radarsensorer brukes til å gjenkjenne et potensielt sidekrasj.

Selvkjørende

Den nye modellen har allerede sensorer og datasystemer som skal muliggjøre autonomi (selvkjøring) i Tyskland, på nivå 3.

De skal ifølge produsenten bli tilgjengelige for kundene i løpet av året.

Det vil bety at føreren trygt skal kunne ta blikket vekk fra veien når systemet, som fordrer gode trafikkforhold, er aktivert.

Dersom lovgivningen tilpasses dette, skal bilens autonominivå kunne utvides til det fjerde (føreren kan for eksempel sove) på et senere tidspunkt.

Elektrisk kommer

Nedenfor kan du se en oversikt over motorvariantene som vil være tilgjengelig i Norge fra starten.

En ladbar hybrid med en helelektrisk rekkevidde på bortimot 100 km er forventet i 2021.

Rosinen i pølsa for norske kunders vedkommende blir antakelig den helelektriske modellen - EQS. Den forventes også å komme i salg i løpet av neste år.

Priser og salgsstart på nye S-klasse forventes i løpet av høsten 2020.

Tekniske data

Versjon S 450 4Matic S 500 4Matic S 350 d 4Matic S 400 d 4Matic
Sylinderarrangement6 i rekke6 i rekke6 i rekke6 i rekke
Motorvolum (ccm)2.9992.9992.9252.925
Ytelse hk ved o/min)367 ved 5500-6100435 ved 5900-6100286 ved 3400-4600330 ved 3600-4200
Dreiemoment (Nm ved o/min)500 ved 1600-4500520 ved 1800-5.500600 ved 1200-3200700 ved 1200-3200
Akselerasjon 0-100 km/t (sek)5,14,96,25,4
Toppfart (km/h)250250250250
Blandet forbruk (l/100 km)9.5-7.89.5-8.08.0-6.68.0-6.7
Blandet CO2 – utslipp (g/km)215-178216-181211-172211-175

Forbruk og utslipp avhenger av utstyrsnivå

Powered by Labrador CMS