ET TSJEKKISK STYKKE NORGE: Dieselfavoritten Skoda Octavia kommer i ny utgave.
Foto: SKODA
Helt ny Skoda Octavia i salg:
Skoda gjør dieselkongen til ladehybrid
Skoda Octavia er dieselvognenes siste konge i det norske markedet. Nå kommer den også ladbar, med over fem mil elektrisk rekkevidde og pris fra 406.000 kroner. Bilen kan bestilles fra nå.
Skoda Octavia har vært noe av et unikum i det norske markedet.
De siste årene har nordmenn vendt seg stadig mer bort fra familiestasjonsvognene for å velge SUV i stedet.
Samtidig har de i stadig større grad valgt bort dieselmotoren til fordel for elbiler og hybrider, ofte ladbare slike.
Men Octavia har standhaftig motstått disse strømningene og har fortsatt å selge riktig så bra som dieseldrevet stasjonsvogn.
Fortsatt en storselger
Modellen har opparbeidet seg et solid image og har selv i år klart å holde seg på 7. plass på registreringsstatistikken til OFV - og det med 97 prosent dieseldrevne stasjonsvogner.
Den ble noe forsinket på grunn av problemer med programvaren fra Volkswagen-konsernet, som også tsjekkiske Skoda er en del av.
Men nå i høst erstattes dagens Octavia omsider av den helt nye modellen .
Og den er altså nå tilgjengelig som ladbar hybrid. Elektrisk rekkevidde oppgis å være over 50 kilometer.
Skoda har nå åpnet for bestilling av den ladbare hybridversjonen av den helt nye Octavia iV, som ble annonsert allerede i oktober 2019 - og vist i kamuflert utgave .
Modellen har alltid vært kjent for å tilby mye bil for pengene og importøren lover at det fortsatt skal være gjeldende for den nye modellen.
Bildeserie – bla med pilene øverst:
Fra 406.000
Prisene starter på 406.000 kroner for en Ambition-utgave med 204 hesters TSI bensinmotor pluss elektromotor.
DSG-girkasse (dobbelkløtsj-automat), kompletterer drivlinjen.
Det er nå også åpnet for bestilling av Style med 204 hk og DSG, samt den sterkere varianten Octavia RS med 245 hestekrefter, også den med DSG.
– Det er ikke alle som ønsker eller har anledningen til å kjøre elektrisk, og det er viktig for oss å ha attraktive alternativer til alle kundene, uavhengig av drivlinje, sier Thomas Meiner, direktør for Skoda Norge hos Harald A. Møller.
– Nå som nye Octavia blir tilgjengelig som ladbar hybrid, har vi stor tro på at den kommer fortsetter å være en kundefavoritt blant nordmenn, selv om Enyaq nå kommer på markedet, sier Meiner.
Nykommeren tilbys som stasjonsvogn i utstyrsgradene Ambition, Style og RS.
Flere versjoner på gang
Det skal også åpnes fortløpende for andre motoriseringer. Etterhvert blir også firehjulsdrift tilgjengelig og modellen kommer også i den røffere allroad-versjonen Scout.
I første omgang er det kun stasjonsvognen som blir tilgjengelig i Norge.
Uavhengig av drivlinje og utstyrsnivå, får alle versjoner av Octavia mer standardutstyr enn noen gang.
Nye Octavia, «generasjon A8», har fått nytt karosseri med større innvendig plass og større bagasjerom på hele 640 liter.
Mindre bagasjerom
Vel å merke krymper bagasjevolumet til 490 liter i ladehybriden Octavia iV.
Selvsagt får nykommeren mer standardutstyr, nytt interiør, nytt sikkerhetsutstyr, nye assistentsystemer, og nye felger.
Skoda fremhever en rekke nyvinninger som for første gang er tilgjengelig fra merket. blant annet nevnes en kollisjonspute mellom fører og passasjer, en ny 10-tommers berøringsskjerm for infotainment-systemene og Head-Up display (informasjon projisert på frontruten).
I tillegg kommer diverse nye sikkerhets- og assistansesystemer, og adaptiv cruise control får en køassistent-funksjon via informasjon om lokale trafikkforhold.
Videre får også versjonene med forbrenningsmotor lett elektrifisering via et mildhybridsystem med 48 voltsbatteri.
Nyheter på lysfronten også: Full Matrix-lys foran og LED-baklys med animerte blinklys.
Alle motorvarianter:
- 1,0 TSI 110 hk DSG mHEV
- 1,5 TSI 150 hk DSG mHEV
- 1,5 TGI 130 hk DSG CNG
- 2,0 TSI 190 hk 4x4 DSG
- 2,0 TSI 245 hk DSG
- 2,0 TDI 150 hk manuell
- 2,0 TDI 150 hk DSG
- 2,0 TDI 150 hk 4x4 DSG
- 2,0 TDI 200 hk 4x4 DSG
- 1,4 PHEV 204 hk PHE1,4 PHEV 245 hk PHEV
mHEV = mildhybrid, CNG=naturgass, PHEV=Ladbar hybrid