SUZUKI PÅ FRONTEN: Toyota skal produsere den ladbare SUV-en som kan gi økt salg i Europa for Suzuki.
FOTO: Suzuki
Samarbeid med Toyota gir frukter:
Suzuki lanserer ladbar SUV
Suzuki viser ACross, en SUV som kommer som ladbar hybrid til høsten.
Suzuki ACross
- Suzuki lanserer sin ladbare hybrid-SUV til høsten. ACross er et resultat av samarbeidet med Toyota og er basert på RAV4. Elektrisk rekkevidde oppgis til 75 kilometer.
NB: Denne saken er oppdatert 3. juli grunnet ny informasjon fra Toyota.
Suzuki trengte både en større SUV enn Vitara og en bil med lave CO-utslipp målt etter WLTP-metoden.
Større SUV - for å ta markedsandeler; lavere utslipp - for å tilfredsstille utslippskravene i EU, som strammes betydelig inn i år og igjen til neste år.
Med hjelp fra storebror
Takket være samarbeidet med Toyota slår de nå to fluer i en smekk med introduksjonen av sin RAV4 , unnskyld - ACross.
Opphavet er det ingen tvil om når man beskuer bilen. Den litt røffe, terrengbil-inspirerte designen til RAV4 er umiddelbart gjenkjennelig.
Fronten er redesignet for å gi bilen den nødvendige Suzuki-identiteten, med smalere lykter og Suzukis merketypiske grill med en middels prangende logo i midten.
Plasserer seg over Vitara
Ellers er dimensjonene omtrent som RAV4: 464 centimeter i lengden, 186 i bredden og 169 i høyden – med andre ord en mellomstor SUV, en størrelse over Vitara.
Bagasjerommet kan ifølge fabrikkens tekniske data varieres fra 490 til 1604 liter. Den norske versjonen får ifølge importøren 520 liter.
Importøren, RSA, er selvsagt fornøyd med dette tilskuddet til sin produktrekke.
– Med stor bagasjeplass, plug-in hybrid-system og firehjulsdrift egner den seg for de som er på farta, sier Lars Havre, salgssjef i Suzuki.
– Den er økonomisk ved småkjøring og har plassen du trenger for større utflukter – enten du skal på hytta eller ta med kajakken ut i skogen. Den passer perfekt for deg med en aktiv livsstil. Vi liker å kalle den en aktiv familie-SUV, sier Havre.
I Norge blir ACross Suzukis flaggskip og et tillegg til de eksisterende modellene fra merket – S-Cross, Vitara, Swift og Ignis.
Over 300 hestekrefter
Drivlinjen er den samme som i den kommende RAV4 PHEV. Maksimal kombinert systemeffekt er 306 hestekrefter, som hentes ut når den optimale kombinasjonen av ytelser fra de tre motorene er på plass.
Bensinmotoren på 2,5 liter produserer opptil 185 hestekrefter og et dreiemoment på 227 newtonmeter.
Firehjulsdriften ordnes med en elmotor foran og én bak. Motoren foran yter opptil 182 hester og 270 newtonmeter; bak snakker vi om opptil 54 hester og 121 newtonmeter.
Ikke enkel matematikk
En del lesere spør oss hvorfor systemytelsen ikke er summen av de tre. Årsaken til det er at maksimal effekt og trekkraft fra hver av dem aldri er tilgjengelig samtidig.
Suzuki ACross skal introduseres internasjonalt i løpet av de kommende månedene og kommer til våre breddegrader over sommeren.
Importøren opplyser at den nye SUV-en er leveringsklar fra september 2020.
En svært godt utstyrt modell vil ifølge RSA koste fra 549.900 kroner.