RULLENDE DATAMASKIN: Nye Golf er mye mer data-tung enn forrige generasjon, blant annet med teknologien Car2X der bilen varsles via et nettbasert system med informasjon om situasjoner fra andre bilers systemer, nødetater eller trafikkstasjoner.
RULLENDE DATAMASKIN: Nye Golf er mye mer data-tung enn forrige generasjon, blant annet med teknologien Car2X der bilen varsles via et nettbasert system med informasjon om situasjoner fra andre bilers systemer, nødetater eller trafikkstasjoner.

Flere vanskeligheter for Volkswagen:

Datatrøbbel stopper nye VW Golf og nye Skoda Octavia

Problemene blir ikke borte for IT-ingeniørene hos Volkswagen: Under utviklingen av nye Golf 8 ble det i fjor rapportert om store programvareutfordringer og nå er utleveringene av bilen stanset. Feil ved et av bilens datasystemer skal være årsaken.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Etter elbilen ID.3 er det nå Golf 8 som sliter på grunn av datateknologien.

I helgen rapporterte bransjetidsskriftet Automotive News at levering av 8. generasjon VW Golf til kunder som startet i fjor høst, har stoppet opp. Denne gangen er det ikke koronavirus som er årsaken, men nok en utfordring på IT-området.

I utgangspunktet ser det heldigvis ikke ut til at den er veldig dyptgripende.

Les også: VW forlenger livet til e-Golf Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)

S.O.S.

Programvaren det er snakk om styrer nødanrop fra bilen, et såkalt SOS-system, som er et krav myndighetene i EU innførte i 2018. Systemet har som funksjon automatisk å ringe opp nødetatene etter en ulykke, med informasjon om hvor bilen befinner seg. 

Dette er spesielt viktig når bilens fører er ute av stand til å gjøre det selv.

Ifølge det tyske konsernet, som sendte ut informasjonen fredag, gjør en bug i systemet at det ikke kan garanteres at kontakten med nødsentralen opprettes automatisk ved ulykke, slik det er meningen.

Med andre ord tilfredsstiller ikke bilene som er utlevert EUs regelverk.

Det skal tas en avgjørelse i løpet av kort tid om hvordan man skal løse problemet på bilene det gjelder, angående en sannsynlig tilbakekallingsaksjon og software-oppdatering - programvaren kan nemlig ikke oppdateres online.

Anita Svanes, kommunikasjonssjef hos VW-importøren Harald A. Møller, sier til Motor:

– Det vi kan si er at det vil i svært liten grad påvirke norske kunder siden vi snakker om et mindre antall berørte biler.

NYE VANSKELIGHETER: Som om ikke koronakrise og utfordringer med å få oppdatert datasystemene i produserte elbiler er nok, må nå Golf 8-salget stanse opp for å løse en ny datafloke.
NYE VANSKELIGHETER: Som om ikke koronakrise og utfordringer med å få oppdatert datasystemene i produserte elbiler er nok, må nå Golf 8-salget stanse opp for å løse en ny datafloke.

Søstermerket til VW innen konsernet, Skoda, har også stanset utleveringene av den helt nye Octavia-modellen, som er basert på samme produktplattform og bruker den samme OCU3 (online connectivity unit)-kommunikasjonsenheten.

– Vi iverksetter samme tiltak som Volkswagen-merket, sa en talsmann for den tsjekkiske produsenten til tyske Automobilwoche.

Hva situasjonen er for Audi og for Seat, som bygger henholdsvis nye A3 og Leon på samme plattform, har vi ikke informasjon om i skrivende stund.

Mer IT-krøll

Disse nye problemene kommer på toppen av utfordringene VW-konsernet sliter med på elbil-fronten. Merkets første 100 prosent dedikerte elbil, ID.3, har vært i produksjon siden i vinter, men kan fortsatt ikke leveres til kunder grunnet behov for programvareoppdateringer.

I mellomtiden blir de produserte bilene lagret på store parkeringsplasser i påvente av at IT-personalet får gjennomført de nødvendige oppdateringen.

VW holder tross alt fast ved at leveransene av den nye generasjonen elbil til kunder skal starte til sommeren.

Powered by Labrador CMS