<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SNERTEN OG LADBAR: </span>Jaguar hadde fortjent å selge flere E-Pace enn de gjør.
SNERTEN OG LADBAR: Jaguar hadde fortjent å selge flere E-Pace enn de gjør.

Jaguar E-Pace blir ladbar, men sannsynligvis for sent:

Også Jaguar Land Rover kan få milliardbot for høye utslipp

Verdensrekord-SUV-en kommer ikke tidsnok med ledning. Akkurat som Volkswagen, vil trolig Jaguar Land Rover betale utslippsbot i milliardklassen.

Publisert

Jaguar Land Rover (JLR) er et bilkonsern som tradisjonelt produseree og selger svært motorsterke biler – enten store, tunge SUV-er og terrengbiler, eller sportsbiler med høy ytelse.

Det er selve oppskriften på å stryke til eksamen i klimavennlighet.

Det skal sies at de til en viss grad har lagt godviljen til de siste årene med storstilt elektrifisering, hos oss i størst grad representert med elbilen Jaguar I-Pace.

Lade-bonanza

Denne er blitt etterfulgt av ladbare versjoner av alle Range Rover-modellene, Land Rover Sport, nye Land Rover Defender, Jaguar F-Pace - og nå omsider også av E-Pace.

Dessverre har denne strømmen av ladehybrider fra begge produsentene blitt forsinket, delvis grunnet koronasituasjonen.

Samtidig måtte de stanse markedsinnføringen av de ladbare versjonene av Range Rover Evoque og Land Rover Discovery Sport fordi utslippsverdiene ikke stemte med det produsenten hadde oppgitt.

Dermed har den britiske produsenten, som klarte å gå med overskudd i tredje kvartal, beregnet at de ikke vil klare EUs CO2-krav i inneværende år, og sannsynligvis vil bli ilagt en bot på nær en milliard kroner.

— Vi er ikke glade for ikke å klare kravene i 2020, men mye av det er blitt tatt ut av hendene våre, sa Adrian Mardell, finansdirektør i JLR, da gruppens kvartalsresultater ble presentert nylig.

Og den nye kompakt-ladehybriden kommer altså i seneste laget for å rette opp situasjonen.

Bilder avJaguar E-Pace – bla med piltaster eller pilene øverst:

TREDJE LADE-SUV FRA JAGUAR: Jaguar E-Pace er den minste av Jaguars SUV-er. Nå er den også ladbar. Foto: JAGUAR

Jaguar E-Pace har vært den «ukjente» konkurrenten til BMW X1, Volvo XC40 og Audi Q3, til tross for at den ble introdusert for publikum på spektakulært vis sommeren 2017 .

Verdensrekord i skru

Det har ikke vært noen elektrifisert versjon av Jaguar E-Pace på markedet – hittil. Men nå lanseres en fornyet og oppgradert E-Pace, blant annet som ladehybrid.

Noen vil huske E-Pace som bilen som hadde verdensrekord med lengste såkalte barrel roll, en 270 graders sideveis skru gjennom luften mellom skråstilte ramper.

Om kort tid får E-Pace enda en konkurrent, nye Mercedes-Benz GLA, som er i samme størrelsesorden og også har mer SUV-preg over seg. Den lanseres blant annet i ladbar versjon, som alle konkurrentene.

Opptil 55 km

Den nye ladehybriden har fått navnet E-Pace P300e.

Det blir den kraftigste E-Pace-versjonen og kombinerer en 1,5 liters 3-sylindret turboladet bensinmotor på 200 hestekrefter med en elektrisk motor på 109 hester. Samlet effekt er 309 hestekrefter.

Elektrisk rekkevidde skal være opptil 55 km.

Den kompakte SUV-en E-Pace er blitt registrert i bare 87 eksemplarer her i landet, en ganske ufortjent tilbaketrukket tilværelse for en fersk, snerten crossover-SUV med gode motorer og effektiv firehjulsdrift.

E-Pace kan ellers leveres med et utvalg diesel- og bensinmotorer, 3-sylindret 1,5-liter firesylindrede, med fra 160 til 300 hestekrefter – alle unntatt innstegsversjonen med dieselmotor er mildhybrider.

Facelift

Visuelt har oppdateringen medført introduksjon av en ny grill og nye frontlykter. Disse skal gi en større familielikhet med elbilen I-Pace.

Innvendig oppgraderes brukergrensesnittet til en ny 11,4-tommers berøringsskjerm.

Jaguar innfører også, som BMW har gjort tidligere i år, såkalt OTAS - trådløse oppdateringsløsninger for bilens programvare, så man kan unngå verkstedbesøk for oppdateringene.

Det er forventet at fornyede Jaguar E-Pace vil leveres til norske kunder fra mars 2021.

Powered by Labrador CMS