MER RENDYRKET: Nye Mercedes GLA, som nå er priset for Norge, fortjener omsider sin G.
Foto: DAIMLER AG
Helt ny kompakt-SUV fra Mercedes:
Nå kommer Mercedes med en skikkelig GLA-SUV
Forgjengeren var hverken fugl eller fisk. Nå kommer en bil som lover det helt store.
SUV-rekken til Mercedes
- GLA: Kompakt-klassen
- GLB: Kompakt mellomklasse
- GLC: Mellomklasse
- GLE: Øvre mellomklasse
- GLS: Luksusklasse
- G-klasse: Terrengbil
«Endelig!», tenkte nok mange da de første bildene av den nye generasjonen Mercedes GLA ble vist for noen måneder siden.
Da var lanseringen av bilen forlengst blitt annonsert som epokegjørende i formatet. Den skulle nemlig foregå digitalt, hjemme hos de potensielle kundene, via PC eller mobil.
Lite visste markedsførerne hos Mercedes om at dette formatet ville bli nærmest enerådende få måneder senere – grunnet et visst virus.
Trakk i langdrag
Siden har det gått uvanlig lang tid før bilen faktisk er klar for salg her i landet. Men nå er altså bilen priset og klar:
Prisene starter fra 576.000 kroner for GLA 200d 4Matic og fra 450.000 kroner for den ladbare GLA 250e plug-in hybrid.
De første bilene forventes til Norge i starten av 2021.
I motsetning til første generasjon GLA, som antydet at produsenten ikke helt kunne bestemme seg for hva slags bil dette skulle være, men i hovedsak fremsto som en lett forhøyet kombi, er den nye bestemt i SUV-kategorien.
Ikke fullt så resolutt som storebror GLB, riktignok, men G-en i GLA, som hinter tilbake til Geländewagen (som betyr terrengbil), har definitivt mer for seg her.
Bildeserie - bla med piltastene eller pilene øverst:
Nå er den blitt SUV
Mercedes understreker da også modningen av modellen med å kalle den «GLA SUV».
Et av høydepunktene for det norske markedet er at denne altså kommer som ladbar hybrid. Produsenten lover inntil 61 km elektrisk rekkevidde, en ny bekreftelse på Mercedes sin sterke posisjon som rekkevideleder på ladehybrid-arenaen. Vår GLE-test nylig bekreftet det samme.
Nye GLA er mer enn ti centimeter høyere enn forgjengeren og selv om den er 1,5 cm kortere tilbys, ifølge produsenten, et betraktelig romsligere interiør. Benplassen bak er økt med hele 11,6 cm og bagasjerommet er 14 liter større enn sist.
Sitter høyt
Sittestillingen for både føreren og passasjeren foran er høyere, slik at man har bedre oversikt enn i forgjengeren. Sammenliknet med A-Klasse sitter man hele 14 cm høyere der foran, noe som selvsagt gir bedre oversikt i trafikken.
Baksetene kan justeres 14 centimeter i lengderetningen (tilleggsutstyr), og ryggstøtten rettes opp for å øke lastekapasiteten.
Dette, i kombinasjon med høydejusterbart gulv og 40:20:40-splitt av bakseteryggen, skal gi kundene fleksibilitet til å konfigurere GLA etter egne ønsker og behov.
Bestilles bilen med 4Matic firehjulsdrift lover Mercedes at den også kan være en habil terrengbil, med Offroadpakke som standardutstyr.
Den elektriske motoren er sømløst integrert i drivlinjen og vil sammen med den firesylindrede forbrenningsmotoren gi en systemeffekt på 218 hestekrefter og et dreiemoment på 450 newtonmeter.
Kapasitet som en liten elbil
Batteripakken har en total kapasitet på 16,1 kWt – altså like mye som i elbilen Mitsubishi i-MiEV – og er dermed blant det største i segmentet.
EQ Power-modellen kan lades med både vekselstrøm (AC) og likestrøm (DC), der sistnevnte med 24 kW skal klare seg med 25 minutter for å lades fra 10-80 prosent. Fra en ladeboks som leverer 7,4 kW tar det ifølge Mercedes omkring 1 time og 45 minutter fra 10-100 prosent.
Det digitale brukergrensesnittet (kjent som MBUX hos Mercedes) er, som hos alle bilprodusenter, i kontinuerlig utvikling og får stadig bedre funksjonalitet. Den får dessuten sensorer i det innvendige speilhuset for tilpasset skjerminnhold basert på armbevegelser.
Med disse sensorene kan eksempelvis leselampen enkelt slås av og på ved å strekke en hånd mot speilet. Og leter man etter noe i passasjersetet skal lampen automatisk tennes når bevegelsen oppdages av det infrarøde kameraet.
Via Dynamic select-bryteren i midtkonsollen har man de tradisjonelle valgene mellom kjøreprogrammene Comfort, Eco og Sport. I tillegg er de nye programmene som er spesifikke for ladehybriden tilgjengelige: «Electric» og «Battery Level».
Dette skal gi kundene muligheten til å velge mellom å kjøre kun på strøm, hybriddrift – eller forbrenningsmodus, for å spare batteri til bynære strøk.
Ved lansering er modellen tilgjengelig som ladehybrid, i en dieselutgave og en bensinvariant.
Tekniske data:
Modell
|
GLA 250e
|
GLA 250 4MATIC
|
GLA 200 d 4MATIC
|
GLA 220 d 4MATIC
|
Priser (eks. lev) fra kr. | 450.000,- | 641.000,- | 576.000,- | 608.000,- |
Sylinderarrangement | 4 i rekke | 4 i rekke | 4 i rekke | 4 i rekke |
Volum (cc) | 1332 | 1991 | 1951 | 1951 |
Ytelse (hk ved o/min) | 160 ved 5500 | 224 ved 5800 | 150 ved 3400–4440 | 190 ved 3800 |
Dreiemoment (Nm ved o/min) | 250 ved 1620 | 350 ved 1800-4000 | 320 ved 1400-3200 | 400 ved 1600-2600 |
Ytelse elektrisk motor (kW) | 75 | - | - | - |
Dreiemoment elektrisk motor (Nm) | 300 | - | - | - |
Systemytelse (hk) | 218 | - | - | - |
System-dreiemoment (Nm) | 450 | - | - | - |
Akselerasjon 0-100 km/t (sek) | 7,1 | 6,7 | 8,9 | 7,3 |
Toppfart (km/t) | 220 | 240 | 205 | 219 |
Toppfart, elektrisk (km/t) | 140 | - | - | - |
Blandet forbruk fra (l/mil) | 0,13 | 0,75 | 0,55 | 0,55 |
Blandet utslipp CO2 fra (g/km) | 30 | 170 | 144 | 145 |
Totalt batterikapasitet (kWt) | 15,5/16,1 | - | - | - |
Elektrisk rekkevidde WLTP (km) | 53-61 | - | - | - |