LEVERINGSTART OVER NYTTÅR: Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge med hydrogenbilen Mirai.

Toyotas neste hydrogenbil klar:

Kommer med 650 km rekkevidde tidlig i 2021

Toyota starter utleveringen av andre generasjon av hydrogenbilen Mirai til norske kunder tidlig i 2021. Men spørsmålet om fyllestasjoner er stadig ubesvart.

Publisert Sist oppdatert

Med Mirai leverer Toyota en av de heftigste ansiktsløftningene bilindustrien noengang har sett:

Fra en førstegenerasjonsmodell lansert i 2015 som strengt tatt bare hadde én finesse, nemlig en drivlinje med potensiale for noe virkelig stort.

Til en andregenerasjonsutgave med det lekreste av Lexus-designet, servert med heftige 650 km rekkevidde og en ikke helt avskrekkende pris.

Fabrikken i Japan har trimmet produksjonslinjene for utrulling av 30.000 biler i 2021. Selskapets langsiktige ambisjon er én million helelektriske biler (hydrogen eller batteri) i årlig salg i 2030.

FØR…: Toyota Mirai 2015-modell.
…OG NÅ: Toyota Mirai 2020-modell.

Ned i pris, opp i km

Mirai Executive kommer med en prislapp på rundt 540.000 kroner (null avgifter), eventuelt i en leasingavtale til 4900 kroner pr måned, pluss 15 prosent av kjøpesummen i innskudd (3 år/45.000 km).

Det er gode 10 prosent lavere pris enn første generasjon Mirai, mens rekkevidden er økt 30 prosent.

Generasjon to kommer med større dekk (den gamle går på 17 tommer) og større plass (fem seter nå mot fire før).

Mirai kommer også i en Premium-variant til vel 600.000 kroner, med 20 tommers dekk (mot 19 på Executive), panoramatak, head-up-display og ekte skinn i setene.

– Vi får 100 biler til utlevering i 2021, men vil kunne skaffe flere hvis det blir etterspørsel, sier Espen Olsen, Toyotas informasjonssjef.

Fylleprat

Bilen ble vist på et arrangement i Oslo torsdag, og som alltid når hydrogenoptimistene møtes:

Det endte med fylleprat.

ET BLIKK PÅ FREMTIDEN: Bjørn Simonsen, informasjonsdirektør i NEL, Steffen Møller-Holst, markedsdirektør i SINTEF og Lene Westgaard-Halle, stortingsrepresentant for Høyre rundt motorrommet på nye Toyota Mirai.

Etter eksplosjonen på Uno-X-stasjonen i Sandvika sommeren 2019 har utbyggingen av en viss infrastruktur som kan gjøre hydrogen til et folkelig alternativ, stoppet så og si helt opp:

Enova har annulert gamle tilsagn om støtte til nye stasjoner, Uno-X har gitt opp en nasjonal ambisjon, og politiske løfter har vist seg verdiløse.

Hydrogenkollapsen har ironisk nok inntruffet samtidig som hydrogenselskapet NEL har blitt aksjemarkedets kjæledegge, med mangedobling av børskursen og handelsvolum på Equinor-nivå.

NEL-satsing

Selv om drift av fyllestasjoner strengt tatt er langt unna NELs kjernevirksomhet, har det nå opprettet et eget selskap (H2 Fuel Norway) for å få en viss infrastuktur på beina.

H2 Fuel Norway jobber blant annet med to konkrete prosjekter i stor-Oslo; et produksjonsanlegg ved Lillestrøm og en fyllestasjon på Alna, midt i hovedstadens transporthjerte.

Hydrogenets store fordel er muligheten til å betjene hele spekteret av transportfarkoster som alle i prinsippet kan fylles fra samme pumpe – fra tog og skip til trailere og personbiler. Innen den siste kategorien kan drosjenæringen bli brekkstang for et gjennombrudd i de litt bredere lag.

Drosjer som drahjelp

Oslo skal utelukkende ha nullutslipp-drosjer i 2024, og for biler som i prinsippet bør gå døgnkontinuerlig er hydrogen attraktivt med fylletid på tre minutter.

– Taxinæringen skal bidra til å få dette i gang på personbiler. Men vi må tenke stort! Det vil være avgjørende for hydrogensatsingen at vi får til en samtidighet med ulike transporttyper, sier Dag Kibsgaard-Petersen, adm. direktør i NorgesTaxi.

PS: I øyeblikket finnes det bare to modeller blant hydrogendrevne personbiler – Hyundai Nexo og Toyota Mirai.