LEVERINGSTART OVER NYTTÅR: Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge med hydrogenbilen Mirai.Foto: PETER RAAUM
Toyotas neste hydrogenbil klar:
Kommer med 650 km rekkevidde tidlig i 2021
Toyota starter utleveringen av andre generasjon av hydrogenbilen Mirai til norske kunder tidlig i 2021. Men spørsmålet om fyllestasjoner er stadig ubesvart.
Mirai Executive kommer med en prislapp på rundt 540.000 kroner (null avgifter), eventuelt i en leasingavtale til 4900 kroner pr måned, pluss 15 prosent av kjøpesummen i innskudd (3 år/45.000 km).
Det er gode 10 prosent lavere pris enn første generasjon Mirai, mens rekkevidden er økt 30 prosent.
Generasjon to kommer med større dekk (den gamle går på 17 tommer) og større plass (fem seter nå mot fire før).
Mirai kommer også i en Premium-variant til vel 600.000 kroner, med 20 tommers dekk (mot 19 på Executive), panoramatak, head-up-display og ekte skinn i setene.
– Vi får 100 biler til utlevering i 2021, men vil kunne skaffe flere hvis det blir etterspørsel, sier Espen Olsen, Toyotas informasjonssjef.
Annonse
Fylleprat
Bilen ble vist på et arrangement i Oslo torsdag, og som alltid når hydrogenoptimistene møtes:
Hydrogenkollapsen har ironisk nok inntruffet samtidig som hydrogenselskapet NEL har blitt aksjemarkedets kjæledegge, med mangedobling av børskursen og handelsvolum på Equinor-nivå.
NEL-satsing
Selv om drift av fyllestasjoner strengt tatt er langt unna NELs kjernevirksomhet, har det nå opprettet et eget selskap (H2 Fuel Norway) for å få en viss infrastuktur på beina.
H2 Fuel Norway jobber blant annet med to konkrete prosjekter i stor-Oslo; et produksjonsanlegg ved Lillestrøm og en fyllestasjon på Alna, midt i hovedstadens transporthjerte.
Hydrogenets store fordel er muligheten til å betjene hele spekteret av transportfarkoster som alle i prinsippet kan fylles fra samme pumpe – fra tog og skip til trailere og personbiler. Innen den siste kategorien kan drosjenæringen bli brekkstang for et gjennombrudd i de litt bredere lag.
Oslo skal utelukkende ha nullutslipp-drosjer i 2024, og for biler som i prinsippet bør gå døgnkontinuerlig er hydrogen attraktivt med fylletid på tre minutter.
– Taxinæringen skal bidra til å få dette i gang på personbiler. Men vi må tenke stort! Det vil være avgjørende for hydrogensatsingen at vi får til en samtidighet med ulike transporttyper, sier Dag Kibsgaard-Petersen, adm. direktør i NorgesTaxi.
PS: I øyeblikket finnes det bare to modeller blant hydrogendrevne personbiler – Hyundai Nexo og Toyota Mirai.