Toyota med nye fabrikker:
Ti-dobler produksjonen av hydrogenbiler
Toyota har nå presentert planene for to større produksjonsanlegg som skal sikre mulighetene for å ti-doble produksjonsvolumet av hydrogenbiler fra 2020.
Toyota er ved siden av Hyundai den eneste av de store bilprodusentene som har hydrogenbiler i modellporteføljen.
I dag produserer japanerne for å selge 3000 av sin Mirai i året, men fra 2020 skal volumet kraftig opp – til minimum 30 000 biler årlig.
Hyundai har på sin side varslet en ny hydrogenbil med lanseringen av Nexo i sommer.
Toyota begynner nå byggingen av en ny gigantfabrikk for produksjon av brenselceller ved Honsha-anlegget i Toyota City utenfor Nagoya, i tillegg til en produksjonslinje for hydrogentanker ved et annet av selskapets anlegg.
Les også: – Billigere å bygge infrastruktur for hydrogen enn elbil
Hydrogenbiler bruker energi hentet fra hydrogengass (Mirai har to gasstanker), og i brenselscellene genereres elektrisk energi når hydrogen reagerer med oksygen.
Egen storskala-produksjon av tanker og brenselsceller er en betingelse for at Toyota skal kunne skalere opp produksjonen og få ned kostnadsnivået på produksjonen av Mirai’ene.
I dag starter Mirai med en prislapp på 559.000 kroner i Norge.
Toyota hevder at hydrogen-teknologien er velfungerende og klar for å skaleres opp, parallelt med utbygging av et nett av fyllestasjoner.
I det japanske hjemmemarkedet har selskapet målsatt salg av 1000 hydrogenbiler i måneden fra 2020, og Toyota planlegger for tung markedsføring av hydrogenløsningen under Tokyo-OL i 2020.
Det er stadig et åpent spørsmål hva som skal til for at hydrogen-snøballen begynner å rulle for fullt. I mange land ligger løsningen med batterielektriske biler mye nærmere for hånden. Toyota selger nå Mirai i 11 land, men har nå også startet tester for hydrogenbiler i nye markeder som Kina og Canada.
Les også: Viste fram hydrogenbil med 1000 km rekkevidde