I STØTET: Med inntil 90 km elektrisk rekkevidde setter Toyota RAV4 en ny standard for de ladbare hybridene.
Toyota RAV4 vant Motor-kåring:
«Årets beste bilkjøp» er det ypperste fra to verdener
Toyota RAV4 setter en ny standard for ladehybridenes elektriske rekkevidde. På en del andre viktige områder har den satt standarden for lengst. I sum gjør dette modellen verdig tittelen «Årets beste bilkjøp».
Toyota er anerkjent for sine problemløse biler og høye kundetilfredshet. Det er faktorer juryen løfter opp som viktigere enn noen gang. For det rapporteres om usedvanlig mye trøbbel med nye modeller som lanseres i en tøff og hektisk tid for bilbransjen.
Dette er de viktige premissene for kåringen:
* Alle modellene skal være nye i 2020.
* De skal ha blitt levert ut til kundene i 2020.
* De skal gi et økonomisk forutsigbart og fornuftig bilhold.
* De har oppnådd poeng helt i tetsjiktet i Motors tester.
RAV4 har også mange av egenskapene vi nordmenn krever av en fullverdig familiebil:
SUV-format, firehjulsdrift, hengerfeste og bra bagasjeplass.
Særklasse lengst
Motor har testet den elektriske rekkevidden til RAV4 en rekke ganger:
I sommerhalvåret har den variert fra 65 til 89 kilometer, avhengig av kjøremønster og belastning. I høljende regnvær og på vinterdekk som gjør at forbruket øker litt, har vi havnet på 59 kilometer. I de strengeste kuldeperiodene må man beregne ytterligere litt dårligere rekkevidde.
Uansett: RAV4 kommer i særklasse lengst på strøm av dagens ladbare hybrider. Ifølge Statistisk sentralbyrå kjører vi privatbilene våre gjennomsnittlig 33 kilometer hver dag.
Teoretisk sett kan man altså kjøre på strøm hele tiden.
Annonse
Fossilbilene sjanseløse
Seks elbiler. Fire ladbare hybrider. Fordelingen av finalistene speiler greit utviklingen i det norske nybilsalget. Etter årets første 10 måneder var det åtte elbiler og to ladbare hybrider blant de 10 mest solgte.
Her er de 10 bilene juryen vurderte i finalerunden:
BMW X1 (ladehybrid)
Ford Kuga (ladehybrid)
Opel Corsa-e (elbil)
Peugeot e-2008 (elbil)
Polestar 2 (elbil)
Skoda Superb (ladehybrid)
Toyota RAV4 (ladehybrid)
Volkswagen ID.3 (elbil)
Volvo XC40 (elbil)
Xpeng G3 (elbil)
Altså ingen tradisjonelle diesel- eller bensinbiler.
Prismessig er disse sjanseløse mot de elektrifiserte bilene, slik det norske avgiftssystemet er bygd opp. Men landet er fullt av campingvogner og hestehengere som trenger en solid trekkvogn.
Og det vil ta lang tid før ladeinfrastrukturen i våre mer grisgrendte strøk framstår såpass finmasket at dieselbilen som fint går 70 mil på tanken i minus 25 grader, byttes ut med noe utslippsfritt.
Voldsomt kappkjør
2020 skulle være året da også de store, folkelige familiebilene rullet stille og helelektrisk ut på norske veier.
Slik ble det ikke.
Et lite virus gjorde at produksjonen stanset på fabrikkene over store deler av verden.
Dermed ble blant annet utrullingen av to av de mest spennende bilene for oss nordmenn, Ford Mustang Mach-e og Skoda Enyaq, skjøvet over til kalenderåret 2021. Begge disse bilene ville vært opplagte utfordrere til RAV4 i denne kåringen.
De store forsinkelsene har ført til at bilprodusentene har havnet i et voldsomt kappkjør med Covid-19 og EU. Får de ikke bilene ut på markedet og ut til kundene, lyser milliardtapet i regnskapet. Får de ikke bilene under utslippskravene til EU, klistres milliardbøtene på frontruta.
EU krever at bilprodusentene skal kunne tilby et samlet modellutvalg som har et gjennomsnittlig Co2-utslipp under den kritiske grensen EU har satt på 95 g/km.Dette kravet fases inn i inneværende år, og gjelder fra 2021.
Skyhøye bøter venter produsentene som misser her.
– Bilbransjen har snudd seg fullstendig rundt for å klare disse kravene. De må levere, og det er kritisk for mange. Klarer de det ikke, så forsvinner de fra markedet, spår Tom Andre Nilsen, teknisk konsulent i NAF.
Det er opplagt blitt gjort noen iskalde beregninger på styrerommene hos bilprodusentene. Like opplagt har noen av bilene blitt sluppet for tidlig på markedet. Flere av dem aspirerer til tittelen «Årets beste bilkjøp».
Søvnløse netter
Det forteller mye om hvor allmenn denne problemstillingen er for bilbransjen i øyeblikket. Det forteller også noe om hvorfor ikke disse modellene, til tross for regnestykkene, klarer å henge på RAV4 når de siste og avgjørende argumentene rundt driftssikkerhet og kundetilfredshet blir løftet fram i juryen. Vi tenker da spesielt på to av de ferskeste modellene på markedet, Polestar 2 og Volkswagen ID.3.
«Barnesykdommer» er et begrep som er nesten like kjent i bilindustrien som det er i søkefeltet på Google. Og for disse to modellene har plagene vært så omfattende at importører og forhandlere allerede har fått sine doser søvnløse netter.
Som Motor har skrevet mye om, så rapporteres det heftig fra begge leirene med ferske kunder. Både i diverse fora og som direkte henvendelser til NAF eller Motor. Det meldes om trøbbel av ulik karakter, men i all hovedsak med elektronikken.
Annonse
Stiller krav
Jurymedlem og teknisk konsulent i NAF i en årrekke, Audun Bergerud, merker godt hvordan holdningene til elbilene har forandret seg på bare få år. Barnesykdommer og innkallinger av ulike slag blir ikke lenger møtt med den samme rausheten.
– Før var elbiler litt mer for nerdene, og kravene til kvalitet var ikke alltid like strenge. I dag setter forbrukerne helt andre krav. Elbiler er blitt vanlig, og folk forventer at kvalitet og service skal være minst like bra som før elbilenes tid, fastslår Bergerud.
Mange er usikre på bilvalget. Nybilmarkedet er i endring, elektrifiseringsprosessen går fort. De ladbare hybridene er dyre – og fortsatt omdiskuterte. Er dette framtidens teknologi, en ypperlig miks av utslippsfri småkjøring i byene og bekymringsløs kjøring på hovedårene til og fra?
Eller er det bare midlertidige og smått desperate løsninger fra produsentene for å kutte forbruk og utslipp, og unngå de svimlende bøtene fra EU?
Mer folkelige
Blant de helelektriske bilene er utvalget blitt større. Men er det blitt så mye bedre – i den forstand at det har kommet modeller som har hevet lista på rekkevidde, lading eller praktiske egenskaper? Bilen vi kåret til «Årets beste bilkjøp» for et år siden, Tesla Model 3, gjorde definitivt dét.
– Trenden blant elbilene er vel først og fremst at rekkevidden og ladeeffekten har gått opp, og at prisen har gått ned. Elbilene er blitt enda mer folkelige, sier Anette Berve, rådgiver i forbrukeravdelingen i NAF.
Annonse
Svært gode biler
Når vi har med ID.3 og Polestar 2 som kandidater til «Årets beste bilkjøp», er det fordi vi tar det som en selvfølge at begge ordner opp. For hvis vi overser barnesykdommene et øyeblikk, så er det ingen tvil om at dette er to svært gode elbiler.
ID.3 setter en ny standard for komfort og kjøreegenskaper i denne klassen.
Og Polestar 2 er i de fleste øyne lekrere enn Tesla Model 3, i tillegg til at den har minst like gode kjøreegenskaper og en mer eksklusiv framtoning.
Politisk enighet
Juryen tar høyde for at diverse avgifter gradvis også når elbilparken. Men den er også ganske sikker på av avstanden opp til de tradisjonelle fossilbilene forblir like stor.
Med andre ord vil også resten av bilparken få økte avgifter.
Det er bred politisk enighet om at lavt utslipp skal belønnes – uavhengig om motivet er bedre miljø eller lavere avgifter.
Det artigste med en slik kåring er selvsagt å diskutere seg fram til finalister og etter hvert en vinner. I år var det nok vanskeligere å plukke ut 10 finalister enn én vinner. Markeds- og kommunikasjonsdirektør i NAF, Ulrica Risberg, snakker på vegne av flere i juryen når hun konkluderer slik:
– RAV4 er en verdig vinner, men Peugeot e-2008 er et spennende alternativ både med tanke på design og verdi for pengene.
PS: Juryen har bestått av Anette Berve, rådgiver i forbrukeravdelingen i NAF, Peter Raaum, ansvarlig redaktør i Motor, Ulrica Risberg, marked- og kommunikasjonsdirektør i NAF, Tom Andre Nilsen og Audun Bergerud, begge tekniske konsulenter i NAF, og Øivind A. Monn-Iversen, journalist i Motor med hovedansvar for bil og tester.