RÅSKINNET: Som en liten pause fra alle elbilnyhetene, kommer den spenstigste Mustangen

Raskeste Mustang i Europa:

Her er Fords hilsen til bensinhodene

Høy-ytelsesversjonen av den ikoniske sportsbilen kommer til Norge til våren.

Publisert Sist oppdatert

Ford Mustang Mach 1

  • Mach 1 henspiller på hastigheten der jagerflyene bryter lydmuren
  • Første Mustang Mach 1 ble lansert i 1969
  • Den første generasjonen satte hele 295 farts- og utholdenhetsrekorder
  • 300.000 mustang Mach 1 er blitt produsert

Mustang-entusiaster med bensin i blodet kan puste lettet ut: Alt handler ikke ennå om elbil hos produsenten fra Dearborn.

Mange glemmer at den egentlige Mustangen, den med bensinmotor, fortsatt finnes på markedet - ja, faktisk kom siste oppgradering så sent som i 2018.

Nå kommer også den klassiske Mach-betegnelsen til heder og verdighet igjen, i ny utførelse. Altså ikke den med «e» etter seg, men den med «1».

Ford Mustang Mach 1 er en hardbarket sportscoupé uten det minste SUV-gen i seg.

Den fikk sin europeiske debut på Goodwood SpeedWeek denne uka.

Med en spesialkalibrert 460 HK 5.0-liters V8 bensinmotor i aluminium er den spesielt modifisert for enda bedre ytelser – både på vei og på bane.

Raskest i Europa til nå

— Den originale Mustang Mach 1 leverte det ultimate av Mustang performance og ble også en stor suksess innenfor motorsport, sier programansvarlig for Mustang Mach 1 i Europa, Matthias Tonn.

— Med den nye Mach 1 får vi den mest kapable Mustangen som noensinne har ankommet Europa. Den er utviklet med tanke på kjøring på bane og har en unik styling som med stolthet bærer dette ikoniske merket, sier Tonn.

Hva gjør så denne varianten spesiell i forhold til vanlige Mustang V8 GT?

For spesielt interesserte opplyser Ford blant annet at en åpen inntaksmanifold fra Mustang Shelby GT350 sørger for mer luft inn til motoren. En inntaksmanifold er den delen av en motor som leverer riktig miks av brennstoff og luftblanding til sylindrene.

Motoren har også blitt oppgradert med ny programvare og ny direkte bensininnsprøtyning for å øke kreftene og dreiemomentet.

Bildeserie - bla med piltastene eller pilene øverst:

RASKESTE TIL NÅ: Mustang Mach 1 blir det råeste med Mustang-emblemet til å sette hjul i Europa. Foto: FORD
RASKESTE TIL NÅ: Mustang Mach 1 blir det råeste med Mustang-emblemet til å sette hjul i Europa. Foto: FORD
RASKESTE TIL NÅ: Mustang Mach 1 blir det råeste med Mustang-emblemet til å sette hjul i Europa. Foto: FORD
RASKESTE TIL NÅ: Mustang Mach 1 blir det råeste med Mustang-emblemet til å sette hjul i Europa. Foto: FORD
RASKESTE TIL NÅ: Mustang Mach 1 blir det råeste med Mustang-emblemet til å sette hjul i Europa. Foto: FORD

6-trinns manuell kasse

Toppeffekten blir levert ved 7500 omdreininger i minuttet og maksimalt dreiemoment på 529 newtonmeter oppnås ved 4600 omdreininger per minutt.

For å oppnå sportsbil-ytelser utstyres bilen, som den første produksjonsvarianten av Mustang i Europa, med en 6-trinns manuell girkasse ved navn TREMEC 3160.

Denne girkassen skal være spesialtilpasset for å muliggjøre aggressive girskifter ved høye turtall. Sammen med en kort girvandring lover Ford at det gir en svært morsom kjøreopplevelse.

Diffsperre

Mustang Mach 1-modeller med manuelt gir er også utstyrt med en differensialsperre som standard, i den hensikt å forbedre grepet både ved akselerasjon rett frem og ved utgangen av svinger.

Alternativt kan kunder også få Mach 1 med en variant av Fords 10-trinns automatgirkasse som både er rekalibrert og optimalisert for svært aktiv kjøring både på bane og på landeveien.

Opplevelsen ville ikke vært komplett uten litt ekstra sportslig lyd, naturligvis. Derfor er råtassen utstyrt med såkalt aktiv eksosventilteknologi med fire store eksosrør.

Disse skal sørge for ytterligere å forbedre den umiskjennelige lyden fra V8-motoren.

Presses mot bakken

Mustang Mach 1 har fått en rekke areodynamiske endringer, som en unik front med en ny 2-delt grill, en ny nedre grill og nye sideinntak, som sammen sørger for bedre ytelse og et enda mer særegent utseende enn de originale modellene.

Den har også en oppgradert diffuser bak. Mustang Mach 1 skal dermed kunne skilte med hele 22 prosent mer marktrykk enn Mustang GT.

Et spesifikt fjæringsoppsett skal forbedre bilens kjøreegenskaper ytterligere i samarbeid med spesialkalibrerte MagneRide 1-dempere for å gi bedre kontroll og raskere tilbakemeldinger ved kjøring i skarpe svinger.

Kommer med våren

Som standard kommer Mustang Mach 1 med både avkjøling og varme i forsetene.

Produksjonen av nye Mustang Mach 1 starter i første kvartal neste år og de første bilene ankommer Norge til våren neste år. Prisen er i skrivende stund ikke kjent, men regn med at den vil koste en del mer enn Mustang V8 GT.