oransje ford mustang i tunnel

FORD MUSTANGs 2018-MODELL

Ny Mustang med lydvalg: Murr eller brøl

Lum brumming eller et klassisk V8-brøl? Nå kommer Ford Mustang-modellen hvor du til og med kan regulere motorlyden.

Publisert Sist oppdatert

Historisk har gromlyden vært et av Mustangens varemerker, men 2016-modellen som ble Fords første storselger blant Mustangene i Europa lød mer som en Mondeo.

I en pressemelding lover Ford nå kjøreegenskaper i 2018-modellen tilpasset de europeiske sjåførenes forventninger. Blant annet:

  • Avanserte førerassistansesystemer, som filskiftevarsler, nødbremsassistent med fotgjengeroppdagelse og varsling dersom kjøringen din indikerer at du trenger en pause.

  • En lynrask 10-trinns girkasse. Automatkassen, som både kan leveres med Ecoboost- og V8-motoren, leverer både raskere girskift, lavere friksjonstap og høyere akselerasjon.

  • Instrumentpanel i en 12 tommers krystallklar digital LCD-skjerm i dashbordet.

  • «Mustang MyMode» som lar sjåføren sette sine egne favorittinnstillinger av demping og styrefølelse.

  • Nye støtdempere for enda bedre kontroll under kjøring, økt sideveis stivhet og innovative stabilisatorstag. Støtdemperteknologien fra MagneRide kan nå fås som et tilvalg med Mustangs «Performance-pakke».

  • 2.3-liters Ecoboost-motoren har blant annet fått et økt moment ved akselerasjon.

  • V8 GT-motor på 5 liter har fått mer kraft og leverer et høyere dreiemoment enn noen Mustang har gjort tidligere.

Og sist, men ikke minst:

  • Motorlyden kan endres gjennom en aktiv ventil på eksosanlegget. Den leveres som standard på Mustang GT i Europa og leverer lyd som matcher hele akselerasjonsområdet, om det er lun brumming eller iltre snerr.

Ford lover en bil med et tøffere design. Den nye fronten ligger lavere, lyktene har full LED, og den nye grillen gir et mer strømlinjeformet og forfinet aerodynamisk uttrykk.

PS: Nye Ford Mustang er klar for salg i Nord-Amerika allerede til høsten. I Europa kommer den for salg i begynnelsen av 2018.