LEGENDEMATERIALE: Mercedes SL, designet av Bruno Sacco, står langt fremme i rekken av perler med stjerne. Foto: Daimler

Sjekk vår topp 10:

Kjører du en kommende klassiker?

Du ratter kanskje en bil som stiger i verdi: Grå Volvoer, BMWer eller Saaber kan bli til gull.

Publisert Sist oppdatert

Selv en falmet familieslede full av barneseter har potensiale som bilentusiastenes yndling om få år – eller kanskje allerede nå.

Finn din egen eller naboens kjerre blant eksemplene (scroll ned).

PS: Her er ingen fasit. Send gjerne ekstra forslag med bilde av deg og bilen – og en liten begrunnelse – til redaksjonen@motor.no.

 

Volvo 850 T5 – i USA ble trøkket i «Gøteborgturboen» sammenlignet med italienske Lamborghini. Også de mer siviliserte variantene av Volvo 850 byr på svensk synd. Dette var kjøremaskinen som skulle piffe opp Volvo da dinosaurene 240 og 700/900 begynte å dø hen. 850 ble en knallsuksess med ikonisk fasong – en mer kantete Volvo enn dette får du ikke.

 

Saab 900 og 9-3 – tegnet av nordmannen Einar Hareide og solgt i pene antall her i landet fra 1979 til 2010. Sleden er konstruert for arktiske strøk og cockpiten har hint til Saabs jagerfly-arv. Cabrioletvarianten er spesielt populær med stofftak som holder varmen selv i minusgrader, mens 9-3 stasjonsvogn med firehjulstrekk har plass til hele hurven.

Toyota RAV4 – med småtøff fasong begynner første og andre generasjon så smått å bli ettertraktet blant kjennere. Siden 1990-tallet har Toyota solgt oss vanvittig mange RAV4, og utbudet er stort i ymse varianter og årganger.

 

Antibilen Toyota Prius – hybridbil med null status blant barske bilentusiaster, men kan få vegetarianere og dets like til å bli varme om hjertet. 2000-tallets miljøbil ble solgt i store antall her til lands og i Hollywood erstattet den hvite limousiner foran røde løpere, til stor applaus. Prius er altså ikke helt uten glamfaktor – til stadig lavere bruktpriser.

 

Audi TT første generasjon – du finner den histen og pisten rundt omkring i Norge (også takket være bruktimport) og verdien er på opptur takket være lav vekt, spreke ytelser og frekk fasong – inspirert av den tyske designretningen Bauhaus.

«Nye» Mini fra 2001 – har norske aner. Det er norskættede Frank Stephenson som har tegnet nytolkningen av den engelske knøttklassikeren fra 1959. Han har også signert «nye» Fiat 500 (2008) og heftige saker fra Ferrari, Maserati og McLaren. Retro-Minien regnes som et lite mesterverk, spesielt i potente Cooper-versjoner. Selv om kjøremaskinen nyter respekt blant bilfrelste står utropsprisene på Finn og andre markedsplasser foreløpig på stedet hvil. Tid for å handle...

 

Citroën DS3 – vår racerkonge Petter Solberg kjørte DS3 da han sikret VM-tittelen i rallycross i både 2014 og 2015. Den kompakte kruttønna ble også en liten suksess i Norge og er noe så uvanlig som en Citroën i treningsdress. DS er nå skilt ut som eget luksusmerke à là Louis Vuitton.

 

BMW 3-serie (E36) – BMW-frelste deler sin tidsregning i «før og etter Chris Bangle», sjefsdesigneren som utfordret BMWs klassiske, stramme linjeføring. Mange foretrekker derfor modellseriene før Bangles dristige bløtgjøring av formspråket. Tredje opplag av merkets bestselger 3-serie ble sluppet løs på oss i 1990 og mot slutten av tiåret kom fjerde tapping, som heldigvis var en forsiktig videreføring av de lekre linjene. Den åpne utgaven er en estetisk og kjøremessig nytelse og stasjonsvognen (Touring) makser den strenge, «old school»-designskolen.

 

Mercedes SL – Stuttgarts store stjerne fra 1980- og 90-tallets stiger i verdi. Fasongen er signert Mercedes sin legendariske sjefdesigner Bruno Sacco som står bak en lang kø av andre Mercedes-favoritter. 18 år lang produksjonstid og hele 237.000 eksemplarer gir flotte muligheter for veteranbilkupp.

 

Alfa Romeo 159 – har så langt gått under radaren. De smekre formene er signert Italias designguru Giugiaro og kvaliteten tangerer tysk nivå. 159 ble aldri den knallsuksessen Alfa hadde håpet på, men Formel 1-esset Michael Schumacher rattet et fullrigga eksemplar – og da burde bilen være bra nok for oss? (bilen i bakgrunnen på bildet er en Alfa Romeo 1750 Berlina, bygget fra 1968 til 1971).

 

Mazda 323 F – er forløperen til trendbølgen av firedørs coupéer. Midt på 1900-tallet slapp japanerne denne smålekre, lave fasongen som gir plass til fire-fem voksne med middels midje. Mazda bygget videre på MX-5, roadsteren som er kjent for bedre kjøreegenskaper enn langt dyrere alternativ. Både 323 F og MX-5 er knallkjøp fra nær fortid.