SATSER: Disse tre elbilmodellene under navnet Ioniq kommer i løpet av 2021-2024.

Hyundai skiller ut Ioniq som eget merke:

Lanserer tre nye elbiler på fire år

Hyundai løfter Ioniq fra å være en modell til å bli navnet på konsernets ambisiøse satsing på elbiler.

Publisert

Hyundai

  • Sør-koreansk bilprodusent som også lager Kia og har fabrikker over hele verden.
  • Startet i 1967 med å produsere Ford personbiler på lisens.
  • Første egenproduserte bil var modellen Pony fra 1975, hovedsakelig basert på teknologi fra Mitsubishi.
  • I 2016 kom elbilen Ioniq.
  • i 2018 kom Kona.
  • Importert til Norge siden 1992.

Ioniq blir dermed et dedikert elbilmerke for Hyundai.

Og de markerer beslutningen med en utrulling av nye elbiler som forhåpentligvis vil føre til at navnet fester seg kjapt i et marked av mange nye elbilprodusenter.

I følge Hyundai vil de nå introdusere tre nye og innovative elbiler i løpet av en fireårsperiode.

Stor SUV

  • Ioniq 5 er først ut, tidlig i 2021. Dette er en helelektrisk familie-SUV basert på konseptbilen 45.
  • Ioniq 6 kommer i 2022. Dette er en sporty sedan, basert på konseptbilen Prophecy som ble vist frem i mars 2020.
  • Ioniq 7 kommer tidlig i 2024. Dette er en stor SUV.

Alle de kommende elbilene fra Hyundai er basert på den helt nye elbilplattformen, kalt E-GMP.

Den skal gi bilene svært rask lading og rikelig med rekkevidde.

Inspirert av fortiden

Hyundai karakteriserer utseendet på de kommende elbilene som «Timeless Design».

Bilene skal være inspirert av fortiden, men samtidig være broen inn i fremtiden.

Forøvrig vil porteføljen av biler få numeriske navn.

Partall skal brukes for sedaner, mens oddetall skal brukes for SUVer.

Spennende

– Ioniq som dedikert undermerke for elbiler er et stort steg for Hyundai, og for norske kunder vil dette utvilsomt bety et fantastisk spennende utvalg av nye modeller, sier produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai.

Blant de tre største

- Hyundai er allerede en leder i elbilmarkedet, og et av Norges mest solgte bilmerker. Med de kommende modellene ser vi frem til å tilby svært innovative og unike elbiler, fortsetter han.

Hyundai lanserte nylig målsetningen om å bli en leder på elbiler globalt i 2025 gjennom et årlig salg på én million elbiler, og dermed 10 prosent markedsandel.

Ambisjon er også å være et av verdens tre største elbilmerker i 2025, med salg av 560.000 rene elbiler og 110.000 hydrogenelektriske biler.