<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TRØBBEL:</span> Nye, sporty Toyota Yaris trøbler i unnamanøvertest.
TRØBBEL: Nye, sporty Toyota Yaris trøbler i unnamanøvertest.

Svikter i svensk «elgtest»:

Smell for nye Toyota Yaris i klassisk test

Nyutviklede Toyota Yaris klarer seg dårlig i den klassiske unnmanøvertesten, populært kalt «elgtesten».

Publisert Sist oppdatert

Toyota i Sverige har nå startet arbeidet med å finne ut hvorfor nyutviklede Toyota Yaris, som Motor testet tidligere i år, mislyktes i «elgtesten» til det anerkjente bilmagasinet Vi Bilägare.

I denne testen simulerer man en akutt unnamanøver, altså at man skal unngå en hindring i veibanen – for eksempel en elg.

Og jo høyere hastighet en bil har uten å få skrens eller andre overraskende reaksjoner, desto bedre.

De fleste moderne personbiler typegodkjent for Europa, oppfører seg trygt og forutsigbart i disse testene. Men i Vi Bilägares test, klarer Yaris seg dårligst av alle.

I en video sammenliknes den direkte med Honda Jazz, som oppfører seg ganske annerledes.

Kjøre av veien

Allerede i 60 km/t – en hastighet som konkurrentene klarer med glans – får Yaris store problemer. Bilen klarer riktig nok å unngå objektet ved første manøver, men får problemer når den skal tilbake til sin opprinnelige plassering i veibanen.

Allerede i denne hastigheten merkes en tendens til at bakdelen av bilen går ut i en skrens.

I høyere hastigheter forsterkes dette. I overkant av 70 km/t kreves det fullt rattutslag motsatt vei for å kontrollere skrensen.

I en reell trafikksituasjon ville man risikert enten å kjøre av veien eller gå sidelengs mot motgående trafikk.

Hva med vinteren?

Inngrepet fra ESP-systemet – antiskrenssystemet – beskrives av magasinet som tafatt. Det burde gripe inn tidligere og begrense skrensen. Testsjåførene konkluderer med at en familiebil ikke skal oppføre seg på denne måten, og skriver videre blant annet dette:

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FOR FERSK: </span>Toyota Yaris er nyutviklet og har fått et mer sporty utseende og friskere kjøreegenskaper. Men den aktive sikkerheten får nå alvorlig kritikk.
FOR FERSK: Toyota Yaris er nyutviklet og har fått et mer sporty utseende og friskere kjøreegenskaper. Men den aktive sikkerheten får nå alvorlig kritikk.

«Enn så lenge kan vi bare spekulere i hvordan Yaris hadde håndtert denne utfordringen på en vintervei.»

Største alvor

Toyota i Sverige er blitt konfrontert med resultatet. I et svar til magasinet, skriver PR-sjefen i svenske Toyota følgende:

«Sikkerheten har alltid høyeste prioritet i Toyota, og vi vil forsikre våre kunder om at Yaris er utviklet for å møte de aller høyeste sikkerhetsstandarder. Derfor tar vi Vi Bilägares testresultat på største alvor, og vil nå jobbe sammen med Vi Bilägare for å hente inn mer informasjon så vi bedre kan forstå resultatet.»

Kollisjonssikker

I kollisjonstestene til Euro NCAP kommer forøvrig Yaris meget godt ut, med totalt fem stjerner og følgende score: 86 (beskyttelse av voksne), 81 (beskyttelse av barn), 78 (beskyttelse av myke trafikanter), 85 (førerassistanse).

Tilsvarende tall for nevnte Honda Jazz er 87, 83, 80, 76. En annen relevant konkurrent, Peugeot 208, har tallene 91, 86, 56, 71.

Powered by Labrador CMS