<b>DYNAMISK OG BESTEMT:</b> Toyota har gått for en fremoverrettet og sporty look på nye Yaris.
DYNAMISK OG BESTEMT: Toyota har gått for en fremoverrettet og sporty look på nye Yaris.

Test: Toyota Yaris (hybrid)

Yaris viser hvorfor Toyota er stor på småbil

Fjerde generasjon av Toyotas hybrid-småbil fremstår som et trygt valg i sin klasse.

Publisert Sist oppdatert

I Norge heter den suverent mest solgte småbilen - av dem som ikke kan lades - Toyota Yaris.

Nå avsluttes karrieren til modellen som har vært på markedet siden 2013 og som fikk en betydelig oppgradering i 2017. De senere årene er den kun blitt solgt som hybrid.

Toyota Yaris 2020

76 poeng

Pris fra kr. 244.600. Testbil: Yaris hybrid Premier Edition kr. 305.700. Drivlinje: 3-sylindret 1,5 liter bensinmotor pluss elmotor. Systemeffekt: 116 hk. Dreiemoment ikke oppgitt. 0-100 km/t: 9,7 sek (fabrikktall). Toppfart: 175 km/t. Forhjulsdrift, e-CVT (trinnløs transmisjon). Forbruk (blandet kjøring, fabrikktall): 0,38 l/mil (WLTP). Bilens vekt/maks nyttelast: 1085-1090 /455-450 kg. Dekkdim.: 205/45-17. Bagasjerom: 286 l. Lengde/bredde/høyde: 394/175/147 cm.

Komfort 6/10

Stramt understell med demping som kunne vært mer effektiv til å filtrere bort ujevnheter. Ganske bra lyddemping, men motoren høres ved pådrag.

Design 8/10

I våre øyne et vellykket øvelse i å gi bilen et attraktivt, moderne og dynamisk utseende uten å gjøre bilen trangere enn det som er uunngåelig med de kompakte målene.

Kjøreegenskaper 8/10

Hvem skulle trodd det? En av Yaris sine sterke sider. Betryggende og samtidig kvikk og retningssikker oppførsel på veien.

Miljø og forbruk 8/10

Den nye hybriddrivlinjen holder det den lover: Forbruk på 0,4 l/mil og under ved normal kjøring lar seg høre.

Utstyr 8/10

Omfattende sikkerhetspakke som standard. Tidsriktig utstyrsliste for øvrig - head-up display er til og med tilgjengelig!

Praktisk 6/10

God ergonomi og brukervennlig betjening. God plassutnyttelse til tross - bilen er liten, bakseteplassen er snau for voksne og bagasjeplass begrenset om enn grei for klassen.

Pris 7/10

Med tanke på utstyrsnivå og ytelser er prisnivået greit. Mest etterspurte versjon, med navigasjon, 8-tommers skjerm, digitale instrumenter skinnratt med varme og 16- tommers alufelger koster kr. 273.800.(Priser per sept. 2020).

Driftskostnader 8/10

Lavt forbruk. Kjent for god driftssikkerhet og få feil. Hovedservice hver 30.000 km eller hvert 2. år/mellomservice 15.000 km/1 år.

Sikkerhet 9/10

Kraftig forbedret sikkerhetsutstyr; Toyota Safety Sense 2.5 assistansesystemer. Fotgjenger- og syklistunngåelse, autobrems også for hindringer i veikryss, kollisjonspute i midtkonsollen. Samme sikkerhetsløsning som Lexus-flaggskipene.

Annenhåndsverdi 8/10

Yaris er en etterspurt modell i bruktmarkedet og prisnivået har holdt seg bra. Toyota har høy kundetilfredshet og Leaseplan fremhever at hybridene historisk er driftssikre. Estimert verditap 40-50.000 kr per år. Kraftig forbedret ny modell har gode forutsetninger.

Yaris var bilen som etablerte Toyota i småbilsegmentet i Europa.

I 1998 hadde forgjengeren, Starlet, en markedsandel i småbilklassen på bare 1,5 prosent i sitt siste leveår. I 2019 utgjorde Yaris-salget 7,6 prosent av totalen i klassen.

Liten storselger

I Norge har modellen jevnt og trutt vært mest solgte småbilmodell frem til veldig nylig. I alt er det blitt registrert over 67.000 eksemplarer, hvilket gjør den til den vanligste småbilen i trafikkbildet.

Det vanlige er at en ny generasjon av en bilmodell blir større enn forgjengeren. Så ikke med Yaris av fjerde generasjon.

Den plasseres resolutt og med stolthet blant de minste i småbilsegmentet, der kompakte dimensjoner nettopp er et av salgsargumentene.

Den skal være lett manøvrerbar i byen, lett å parkere og generelt lettkjørt.

Yaris er således fortsatt en av de minste bilene i klassen.

Bildeserie - eksteriør. Bla med pilene øverst:

MOTOR-TEST: Toyota Yaris hybrid - 4. generasjon. Foto: KNUT MOBERG

Krympet, men strukket

Den nye modellen er en halv centimeter kortere enn forgjengeren (nå 394) og hele fire centimeter lavere (nå 147), men den er fem centimeter bredere (nå 175).

Den har samtidig fått fem centimeter lengre akselavstand. Yaris 4 ser dermed mer strukket ut, og dette, sammen med at den er lavere og bredere enn forrige modell, gir den en helt annen visuell dynamikk.

Den ser rett og slett ganske sportslig ut.

Dette er ekstra tydelig på testbilen, som er en topputstyrt Premier Edition. Den er lakkert i en skarp rødfarge med en rekke svartlakkerte flater – ikke minst den svarte øvre delen av hekken.

Dette forsterker det optiske inntrykket både av en mindre og av en sporty bil.

Bedre plass

De mer kompakte dimensjonene, samt noen vektbesparende tiltak, gjør at nye Yaris er en anelse lettere enn forgjengeren - til tross for at den er en god del bedre utstyrt.

Mer oppsiktsvekkende er at bilen også er blitt romsligere innvendig. Dette er takket være den mye mer effektivt designede TNGA-plattformen (Toyota New Global Architecture) som bilen er basert på en ny versjon av.

For første gang benyttes den i småbil-segmentet, i bransjen kjent som B-segmentet. Denne versjonen går under betegnelsen GAB.

(RAV4 og nye Camry er basert på GAK, en versjon for større biler, mens Prius, Corolla og C-HR bygges over GAC - TNGA-varianten beregnet for kompakte/mellomstore modeller).

Bedre armslag

Det at bredden har økt har gjort det mulig å flytte sitteplassene lenger ut mot sidene. Det bidrar til å gi bedre romslighetsfølelse.

Likevel: Mirakler skjer sjelden og bakseteplassen er fortsatt ikke kongeplassen. Testføreren på 188 centimeter kan såvidt sitte bak når førersetet er justert for ham selv, men det er trangt for bena. Det er derimot grei klaring over hodet også bak.

Bagasjerommet, med sine 286 liter, er omtrent som før, og har en praktisk utforming. Det er absolutt godkjent i en så liten bil.

Toyota har tidligere fått kritikk for en suboptimal kjøreposisjon i Yaris, noe vi kan skrive under på. Men her oppdager vi rakst en gledelig forandring til det bedre.

Bildeserie - interiør. Bla med pilene øverst:

FORBEDRET INTERIØR: Nye Toyota Yaris hybrid er like tidsriktig innvendig som utvendig. Foto: KNUT MOBERG

Mye bedre sitteposisjon

Når vi setter oss inn, merker vi nemlig umiddelbart fordelene med den nye produktarkitekturen. Sitteposisjonen, men også dashbordets plassering er lavere og dermed er det likevel godt utsyn fremover.

Ikke minst er det bedre muligheter for justering av rattet - som dessuten er blitt mindre og har fått en mer vertikal stilling enn før. Bak rattet er sittestillingen blitt bedre og mer naturlig, men undertegnede kunne likevel ha ønsket å kunne trekke rattet ytterligere en centimeter nærmere ...

Når det gjelder kvalitetsfølelsen i interiøret, er den løftet i forhold til tidligere.

Opplevd kvalitet befinner seg nå dermed på et godt nivå, uten likevel i våre øyne å være klasseledende - der har for eksempel franske konkurrenter som Renault Clio og Peugeot 208 et fortrinn.

Men brukervennligheten er forbedret: Prinsippet er det forbilledlige «Hands on the wheel – eyes on the road». Det gir seg utslag i at instrumentene gir enkel og lettlest informasjon i et naturlig synsfelt.

Yaris kan til og med nå leveres med visning av vesentlig informasjon i frontruten - head-up display (i farger).

Ny og bedre generasjon hybrid

Motor og drivverk er basert på hybridsystemet Toyota har videreutviklet i flere etapper siden den første dukket opp på Prius i 1997. I Yaris er bruken av hybridsystemet av nyere dato – den dukket først opp i 2012, og fikk en vesentlig oppgradering i 2017.

Det er nå duket for fjerde generasjon - en avlegger av systemet som finnes i både Corolla og C-HR.

Her har man bare beholdt tre av de fire sylindrene fra 2,0-litersblokken i disse modellene, og resultatet er en ny 1,5-liters, 3-sylindret bensinmotor, som passer Yaris som hånd i hanske.

Forbrenningsmotoren samarbeider med to elektriske motorer – en hovedmotor og en startmotor/generator.

Sistnevnte kommuniserer også mellom den øvrige motoriseringen og den planetgirbaserte, trinnløse transmisjonen som overfører kreftene til forhjulene.

Elmotorene får energi fra et nytt litiumion-batteri med større kapasitet og lavere vekt enn nikkel-metallhydridbatteriet i forrige generasjon Yaris.

Mer krefter - mer strøm

Kombinert maksimal effekt er nå 116 hestekrefter, mot 100 tidligere. Den elektriske motoren byr på et maksimalt dreiemoment på 141 newtonmeter fra start.

Bensinmotoren vil tidvis bidra med opptil 120 newtonmeter og under normal kjøring vil ifølge Toyota mer enn halvparten av fremdriften foregå med bare elektrisk drift.

Elektromotorens maksimale turtall er nå 17.000 omdreininger per minutt, opp fra forgjengerens 13.000. Det er blant annet dette som gjør det i større grad mulig å kjøre på strøm.

Bensinmotoren vil nemlig så å si systematisk stoppe så snart man slipper gassen - og det opp til 130 kilometer i timen.

Merkbart sprekere

Logisk nok er bilens ytelsestall noe forbedret fra forrige generasjon: 0-100 km/t tar 9,7 sekunder. Bilen oppleves også rimelig sprek, særlig fra start - når elmotoren umiddelbart sparker fra med sine 141 newtonmeter trekkraft.

Toppfarten, av ren teoretisk interesse, er 175 km/t.

Oppgitt forbruk etter WLTP-standarden er 0,38 liter per mil og tilhørende CO2-utslipp på 87 gram per kilometer.

Under testkjøring, uten å gjøre noen spesiell innsats for å kjøre økonomisk, har vi klart å ligge rett under 0,4 liter per mil og tidvis å matche oppgitt forbruk.

Det er er absolutt godkjent og en klar forbedring i forhold til forgjengeren.

God å kjøre

For kundegruppen Yaris har i siktet er kanskje ikke kjøredynamikken det viktigste kjøpekriteriet. Likevel: At bilen både er blitt morsommere og mer behagelig å kjøre trekker i hvert fall ikke ned.

Og kjøreegenskapene er vesentlig bedre enn forgjengerens. Det nye understellet, hjulenes posisjon trukket lenger ut mot hjørnene, bredere sporvidde, lengre akselavstand og lavere tyngdepunkt - alt går sammen om å gi en helt annen kjøreopplevelse enn den vi husker fra forrige Yaris.

Den forsterkes dessuten av at bilens struktur og karosseri har en betydelig høyere vridningsstivhet enn forgjengerens var.

Både styrepresisjon og retningsstabilitet er utmerket og forstillingen gjør en god jobb i å følge førerens instrukser via det ganske lille rattet - som faller mye bedre i hendene enn tidligere.

Biter seg fast

Veigrepet er også utmerket og bilen biter seg fast i sporet sitt også i raske og krappe svinger .

At hybriden byr på mer krefter, og dessuten merkbart mer trekkraft i mellomregisteret, der det trengs mest, hjelper godt. Særlig ut av svingene, der den betydelig forbedrede torsjonsakselen bak hjelper bakvogna til å holde følge på stabilt vis.

På transportetappene gir den oppgraderte drivlinjen seg uttrykk i ganske god forbikjøringsevne. Rask mellomakselerasjon (Toyota oppgir 8,1 sekunder fra 80 til 120 km/t), er slik sett viktigere enn de 9,7 sekundene fra 0 til 100.

Også her konstaterer vi en merkbar forbedring fra forgjengeren.

Nye Toyota Yaris er, ikke veldig overraskende, noe dyrere enn forgjengeren.

Mest populære versjon: 274.000 kr

Fra-prisen på 244.600 kroner gir deg en ikke veldig interessant innstegsutgave, Life, med 15-tommers stålfelger og analoge instrumenter, men dog med automatisk klimaanlegg, 7-tommers multimediaskjerm, ryggekamera og full sikkerhetspakke.

Av de nesten 1000 kundene som allerede har bestilt bilen har imidlertid flertallet gått to utstyrsgrader opp og valgt Yaris Active Tech, med blant annet 16-tommers alufelger, 8-tommers multimediaskjerm, navigasjon og digitale instrumenter, LED-hovedlys, lyddempende frontrute, regnsensor og smart, nøkkelfri start. Pris: 273.800 kroner.

Testbilen var den dyreste,fullutstyrte Premier Edition til 305.700 kroner.

Levering til kunder starter i disse dager og Toyota regner med å kunne få avsetning for cirka 2.000 biler i løpet av et år.

Det er et relativt moderat mål i forhold til snittet på over 3.300 biler årlig for de tre foregående generasjonene - men konkurransen fra elbilene er ikke til å feie under teppet ...

Powered by Labrador CMS