NESTEN 40 MIL REKKEVIDDE: Med den motoriserte campingvognen mener Dethleffs å ha løsningen på rekkeviddeproblematikken med tilhenger på elbil.Foto: DETHLEFFS
Rekord for Audi e-tron med henger:
Slik reddes rekkevidden for elbiler med campingvogn
Ved å montere elektriske motorer på campingvognen har Dethleffs tilsynelatende overkommet den største utfordringen som møter elbilister på campingtur.
Men i elektrifiseringens tidsalder er det selvfølgelig nødvendig for produsentene av campingvogner å finne en løsning på problemet om de vil bevare sitt marked.
Løsningen som nå er testet ut, er å utstyre også vognen med batteri og elektrisk motor.
Rekkevidderekord med vogn
Hvorfor har ingen tenkt på det før? Jo, selvsagt har noen tenkt på det før. Idéen ble presentert allerede i 2018. Men nå er tanken realisert i et samarbeid mellom campingvognprodusenten Dethleffs, Erwin Hymer Group og transmisjonsspesialisten ZF.
De har nemlig satt en ny verdensrekord ved å trekke campingvognen 386 km på vei over Alpene uten å måtte lade.
Det var det spesialiserte magasinet Caravaning som dekket rekordforsøket og dokumenterte fremdriften.
Annonse
«Gjenoppfunnet»
Til sammen inkluderte turen 4870 meter med høydeforskjell. Snitthastigheten var 62,4 km/t og snittforbruket for Audien endte opp på 21,2 kWt, mens e.home Coco på sin side brukte i snitt 19,2 kWt.
Med campingvognen e.home Coco hevder Dethleffs relativt ubeskjedent å ha gjenoppfunnet campingvognen.
Den har en selvstendig fungerende elektrisk drivenhet og kan dermed redusere tilhengerlasten for trekkjøretøyet til en egendefinerbar verdi – for eksempel 100 kg.
Ifølge produsentens tekniske informasjonsside består drivenheten av to sentralt plasserte elektromotorer, som overfører effekten via hver sin drivaksel til hjulene.
Stabiliseringsfunksjoner
Både for økt sikkerhet ved å stabilisere vognen og for å gjøre manøvrering i stillstand enklere, har bilen aktiv momentfordeling mellom hjulene (såkalt torque vectoring).
Kontinuerlig effekt er 29 kW på hvert hjul (39 hk), som kan komme opp i maksimalt 90 (122 hk). Dreiemomentet som overføres til hvert hjul er opptil hele 1500 Nm. Hengeren skal være selvbalanserende og sørge for at den definerte hengervekten forblir konstant.
I vognens chassis, som skal være utformet etter sikkerhetsstandardene som gjelder for biler, er det integrert en batteripakke på 80 kWt.
Dethleffs satser åpenbart på at det blir den programmerte hengervekten som blir gjeldende for typegodkjenningen. Da kan selv en relativt liten elbil med begrenset tillatt hengervekt kunne brukes til å trekke vognen.
Annonse
Fastsatt, lett hengervekt
Vognen er utstyrt med en såkalt trekkavlastningsmodul. Denne skal måle lasten på tilhengerfestet kontinuerlig og melde verdien til den sentrale styreenheten. Denne styrer elektromotorene på en slik måte at det bare er den definerte tilhengerlasten (100 kg i vårt eksempel) som ligger på hengerfestet.
I bremsesituasjoner og ved kjøring i fjellterreng blir de elektriske motorene generatorer. De både bremser campingvognen og regenererer (gjenvinner) dermed strøm, som føres tilbake til batteripakken. Som i en elbil.
Både under kjøring og når den er parkert vil e.home Coco lade batteriet gjennom solcellepaneler på taket og forsyne den medbragte elektronikken med strøm i tillegg til motorene.
Vognen kan gjøre nytte for seg også parkert i oppkjørselen, eksempelvis som energilager i tilfelle strømsvikt og ved å gi ekstra strøm til nettet hjemme for å redusere strømregningen noe.
Når? Hvor mye?
Det vites ikke når denne fungerende prototypen kan tilbakelegge det siste, kritiske stadiet før det når produksjonslinjene. Noen utfordringer gjenstår nemlig før denne revolusjonerende campingvognen kan komme i salg til publikum.
Fremst av utfordringene er typegodkjenningen, da en motorisert campingvogn ikke tilhører noen definert kategori i godkjenningssystemet per i dag.
Vognen vil åpenbart bli temmelig mye mer kostbar enn en vanlig campingvogn, men noe anslag angående pris har vi ikke klart å oppdrive.