NORGESFERIE: Bobil parkert for natten på Sæbø camping i Eidfjord.

Fersk bak rattet i bobil?

Tipsene du bør ha lest før du kjører bobil

Skal du på veien og være stor og brei i sommer? Enten du kjører bobil eller har hektet på en campingvogn er det et par ting du bør merke deg på forhånd.

Publisert Sist oppdatert

Antallet bobiler og campingvogner på norske sommerveier er stigende, og i år er det mange ferske bobil og campingsjåfører ute på veiene.

Det viktigste rådet fra fagsjef Anita Hokholt Engh i Norsk Bobil og Caravan Club (NBCC) er å planlegge godt i forkant.

– Senk skuldrene, og bruk god tid. Du trenger ikke å være førstemann i køen og du trenger ikke rekke hele Norge i løpet av én ferie. Ta deg tid til oppdagelser underveis. Og forhåndsbestill gjerne plass, det er mange som skal på tur.

Sjekk vektgrensen

Ellers minner Hokholt Engh om at du bør sjekke førerkortet for å se om du har lov å kjøre med bobilen eller campingvogna:

Hovedregelen er at du kan kjøre med standard førerkort klasse B hvis totalvekten er opp til 3500 kilo.

– Det er fort gjort å putte på for mange ting, og dermed passere vektgrensen.

Konsekvensene blir bot, og at du i verste fall ikke får kjøre videre før du har lastet av last, satt av personer – eller ikke får kjøre videre i det hele tatt.

– Hvor mange personer man har lov å ha med seg bør også sjekkes, det står i vognkortet, sier fagsjefen i NBCC.

Husk markisen!

Odd Ørstavik er president i Norsk Bobilforening. Han var ute på tur med bobilen i nærheten av Kristiansund da har snakket med Motor. Da blåste det kraftig, og han benyttet anledningen til å komme med et viktig tips.

– Sørg for å sikre markisene. Og ha aldri markisene ute når du forlater bilen. I verste fall kan de vrenges over og ødelegge bilen.

Ellers gjør Ørstavik oppmerksom på at man bør parkere vannrett, for at alt skal fungere optimalt, som for eksempel kjøleskapet.

– Vi observerte noen parkerte biler på en strand på Måløy her om dagen, jeg tror ikke de hadde kald melk morgenen etter.

Gassalarm

Når det gjelder det aller viktigste, sikkerheten, mener Odd Ørstavik at det er galskap å ha biler som ikke har alarm for lekkasje av gasser. De eller fleste har dette, men det er ikke påbudt, i motsetning til brannslukningsapparat.

– Og slå alltid av gassen når du er ute og kjører, føyer Anita Hokholt Engh til og minner også om at sikkerhet også handler om løse gjenstander, disse bør sikres.

En duppeditt kan fort bli til en livsfarlig prosjektil ved hjelp av en bråbrems og stor fart.

Treningstur

Odd Ørstavik anbefaler sterkt å ta et par mindre treningsturer før man legger ut på det store eventyret, for å få en følelse med bilen, hvordan den oppfører seg og å sjekke at alt det tekniske utstyret virker.

– Leier du bobil eller campingvogn, så les nøye alt som står med liten skrift og at du er dekket av forsikring, sier Anita Hokholt Engh.

Når det gjelder parkering av bobilen eller bil med campingvogn mener både Ørstavik og Hokholt Engh at dette løses ved kommunikasjon og bruk av sunn fornuft. Står det «parkering forbud» på et hjemmelaget skilt betyr det nok at vedkommende grunneier ikke har hatt så god erfaring med tidligere veifarende.

– Og uansett hvor man har vært skal man selvsagt rydde etter seg.

Den viktigste huskelista:

1. Planlegg på forhånd og vær realistisk med tanke på hvor lang turen bør være og samtidig oppleves som ferie.

2. Gjør deg kjent med doningen du skal kjøre på forhånd.

3. Opptre med sunn fornuft hvis du camper langs veien og ute i naturen, ta hensyn til andre og til privat eiendom.

4. Du bør ha alarm som varsler om gasslekkasjer.

5. Sjekk vekten. Både nettovekt – og ikke minst totalvekten med folk og utstyr. Du kan kjøre på standard førerkort B hvis totalvekten er under 3500 kilo.