GOD TID: El-SUV-ene Audi e-tron (t.v.) og Mercedes-Benz EQC får generelt toppkarakter, men å henge på en campingvogn er for sjåfører med god tid.

Audi e-tron og Mercedes EQC i test:

Så mye kortere går elbilene med campingvogn

Ned til 17 mil rekkevidde, og frakobling av vognen for å lade. Det er to av hovederfaringene fra en tysk test med campingvogner på elbiler.

Publisert

Det tyske bilmagasinet Auto Motor und Sport (AMS) har testet Mercedes EQC og Audi e-tron med hver sin store campingvogn på slep.

De to SUV-ene er de eneste, med unntak av Tesla Model X, som kan trekke så tung henger. Model X er for øvrig fortsatt, fem år etter lanseringen, den elbilen som kan dra tyngst – 2250 kilo.

Både Audien og Mercedesen kan dra 1800 kilo, tilstrekkelig til å trekke en rimelig stor Fendt Diamant campingvogn, slik testlaget i AMS gjorde i sommer. Testen ble nylig publisert i den svenske utgaven av bladet.

To utmerkede trekkvogner

AMS berømmer begge bilene for ytelsene med vognen på slep og mener de i utgangspunktet er ypperlige trekkvogner. De har firehjulsdrift med en motor på hver aksel, mye trekkraft og de ligger stabilt på veien.

Faktisk akselererer ekvipasjen på rundt fire tonn imponerende raskt:

0 til 100 km/t tok i testen bare 9,1 sekunder for den 760 Nm sterke Mercedes EQC med vogn, mens e-tron (663 Nm) trengte 11,3 sekunder, også det temmelig kjapt i forhold til den høye vekten.

Første øvelse – å hekte vognen på bilen – klarer e-tron best i testen, med et kamera som viser kroken og gir god oversikt til manøvren. I EQC derimot, skjuler hekkens utbuling kroken og vanskeliggjør øvelsen.

Den sure svie

Det hefter helt klart noen store ulemper ved å trekke stor henger med elbil, tilstrekkelig til å gjøre livet surt for feriebilistene fra AMS på langtur.

Mest åpenbar og iøynefallende av disse er det dramatisk høyere energiforbruket – og ditto kortere rekkevidde.

Ifølge AMS trenger en diesel-SUV ca. 38 prosent mer drivstoff for å trekke en slik campingvogn under lignende forhold.

De elektriske SUV-ene, derimot, endte opp med nesten dobbelt så høyt forbruk som normalen: 41 kWt/100 km for Audi e-tron og hele 44,9 kWt for EQC.

EQC: 17 mil!

AMS-testerne bemerker at forbruket ble enda mer følsomt enn vanlig for høydeforskjeller, endringer i trafikkflyt og lignende. Dessuten konstaterer de at aktiv bruk av regenerering blir enda viktigere når så mye vekt er kommet opp i fart og har samlet opp mye kinetisk energi. Av logistikkhensyn valgte testlaget ikke å kjøre bilene fullstendig tomme.

De kom frem til en kvalifisert beregnet total rekkevidde til 170 km for Mercedesen og 189 km for Audi e-tron.

Testen bærer naturligvis preg av å være gjennomført i Tyskland. Målt rekkevidde var i jevnt 100 km/t, som er tillatt hastighet med henger på tysk motorvei.

24-26 mil i beste fall

Men testlaget utførte også en test ved å legge seg i høyrefilen bak lastebilene. Med slik kjøring beregnet AMS at de ville få ca. syv mil lengre rekkevidde enn under forholdene beskrevet ovenfor.

Uansett vil man naturligvis, i god tid før man kommer så langt, begynne å peile seg inn på en ladestasjon.

Der kommer den neste store ulempen. Testlaget fant bare én gang en ladestasjon der det var mulig å sette bilen til lading uten først å måtte gå gjennom den tidkrevende operasjonen det er å koble fra og parkere campingvognen.

Men det var på bekostning av andre elbilister:

De to ekvipasjene tok opp samtlige ledige plasser på Ionity-stasjonen de ladet ved.

Som AMS skriver: «Det kan man selvsagt ikke gjøre».

Audi lader raskest

Med så kort rekkevidde er selvsagt ladehastigheten desto viktigere og her briljerer Audi, som i forhold til rivalen både kan lade med høyere effekt og har en fyldigere ladekurve (altså vedvarende høy effekt).

Så kommer på den annen side ulempen at å lade til 80 prosent helst velges bort fordi det ytterligere reduserer tilgjengelig rekkevidde. Og dermed blir man stående lenge på ladestasjonen.

En gang måtte testlaget lade ved en stasjon med AC-ladere på kW. Da blir man stående i flere timer.

48 timer på vanlig stikk

Alternativt kan man lade opp på vanlig husholdningskurs (10A). Da blir man stående i to døgn, og det kan være greit nok om det er en campingplass.

AMS-testen viser alt i alt at begge bilene er gode trekkvogner, men at man skal være særdeles motivert, og ha svært god tid, for å dra på langtur med elbil og campingvogn.

Audi e-tron gikk seirende ut av AMS testen med både lengst rekkevidde, best ladekapasitet, best plass innvendig og best komfort. I tillegg var den klart lettest å koble til hengeren. Mercedes EQC scoret i hovedsak best på ytelser.