BLIR TESLA-KONKURRENT: Xpeng P7, her på snarvisitt i Oslo, blir modell nummer to i sortimentet som skal tilbys av importøren, XBI (Motor Gruppen).
BLIR TESLA-KONKURRENT: Xpeng P7, her på snarvisitt i Oslo, blir modell nummer to i sortimentet som skal tilbys av importøren, XBI (Motor Gruppen).

Motor Gruppen blir Xpeng-importør:

Mitsubishi-importør tar norsk grep om Xpeng

Blant de ferske, kinesiske oppstartsprodusentene av elbiler er det Xpeng som har vært først ute her i landet. Nå går det mot en mer tradisjonell distribusjonsmodell enn i starten.

Publisert

I 2020 startet kinesiske Xpeng opp i Norge med selskapet Zero Emission Mobility (ZEM), som importør i samarbeid med forhandlerselskapet Star Autoco.

Første modell ut var den kompakte SUV-en Xpeng G3, som Motor testet i vinter.

Flaggskipmodellen Xpeng P7 lanseres i nær fremtid – med Norge som det første markedet i Europa. Den modellen fikk vi anledning til å prøvekjøre allerede i fjor sommer, i førproduksjons-utgave.

XBI blir importør

Fredag ble det signert en ny importøravtale mellom Xpeng og Motor Gruppen, som blir majoritetseier i det nye selskapet, som har fått navnet XBI Norge AS .

De har med seg aksjonærene fra ZEM, med Star Autoco i spissen, som minoritetseiere.

Motor Gruppen er fra før importør av Mitsubishi, Renault, Dacia og Hongqi.

– Vi har lang og god erfaring i å ta nye og også ukjente merker til Norge og skape gode forhandlerstrukturer rundt disse. Det er også planen for Xpeng, gjennom det nyopprettede XBI Norge, sier Magnus Brask Rustad, administrerende direktør i Motor Gruppen AS.

Samtidig med at XBI blir norsk importør, etablerer Xpeng et eget kontor i Norge.

Norge springbrett for Europa

– Norge er et foregangsmarked innenfor elektrisk mobilitet og et viktig marked for oss i Xpeng. I disse dager er vi i sluttfasen med å etablere vår norske organisasjon. Vi opplever stødig vekst i Norge og har høye vekstambisjoner og spennende planer foran oss, sier grunnlegger og administrerende direktør i Xpeng, He Xiaopeng.

– Nå etablerer vi oss i Norge, som det første markedet i Europa, med et langsiktig perspektiv. I så måte er avtalen som er signert med XBI Norge AS et viktig og riktig steg for å følge denne planen, sier Xiaopeng.

Motor Gruppen har i alt 21 anlegg i Sør-Norge som alle representerer Motor Gruppens merker. Alt ligger i følge selskapet til rette for at disse anleggene nå også kan romme Xpeng -modellene og bli servicepunkt for Xpeng-eiere fremover.

Bransjenettstedet BilNytt.no skriver at avtalen med Meca Norway og NAF om å håndtere servicemarkedet for Xpeng i Norge ikke blir videreført.