BLIR TESLA-KONKURRENT: Xpeng P7, her på snarvisitt i Oslo, blir modell nummer to i sortimentet som skal tilbys av importøren, XBI (Motor Gruppen).Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Motor Gruppen blir Xpeng-importør:
Mitsubishi-importør tar norsk grep om Xpeng
Blant de ferske, kinesiske oppstartsprodusentene av elbiler er det Xpeng som har vært først ute her i landet. Nå går det mot en mer tradisjonell distribusjonsmodell enn i starten.
Fredag ble det signert en ny importøravtale mellom Xpeng og Motor Gruppen, som blir majoritetseier i det nye selskapet, som har fått navnet XBI Norge AS .
De har med seg aksjonærene fra ZEM, med Star Autoco i spissen, som minoritetseiere.
Motor Gruppen er fra før importør av Mitsubishi, Renault, Dacia og Hongqi.
– Vi har lang og god erfaring i å ta nye og også ukjente merker til Norge og skape gode forhandlerstrukturer rundt disse. Det er også planen for Xpeng, gjennom det nyopprettede XBI Norge, sier Magnus Brask Rustad, administrerende direktør i Motor Gruppen AS.
Samtidig med at XBI blir norsk importør, etablerer Xpeng et eget kontor i Norge.
– Norge er et foregangsmarked innenfor elektrisk mobilitet og et viktig marked for oss i Xpeng. I disse dager er vi i sluttfasen med å etablere vår norske organisasjon. Vi opplever stødig vekst i Norge og har høye vekstambisjoner og spennende planer foran oss, sier grunnlegger og administrerende direktør i Xpeng, He Xiaopeng.
– Nå etablerer vi oss i Norge, som det første markedet i Europa, med et langsiktig perspektiv. I så måte er avtalen som er signert med XBI Norge AS et viktig og riktig steg for å følge denne planen, sier Xiaopeng.
Motor Gruppen har i alt 21 anlegg i Sør-Norge som alle representerer Motor Gruppens merker. Alt ligger i følge selskapet til rette for at disse anleggene nå også kan romme Xpeng -modellene og bli servicepunkt for Xpeng-eiere fremover.
Bransjenettstedet BilNytt.no skriver at avtalen med Meca Norway og NAF om å håndtere servicemarkedet for Xpeng i Norge ikke blir videreført.