FØRSTEMANN UT: Nordmenn elsket stasjonsvogner – inntil SUV'ene overtok. Nå kommer den første elektriske, MG5 Electric.

MG presenterer to nye elbiler:

Kina-import blir første elektriske stasjons­vogn

MG skal doble modellrekken sin her i landet med to nye elbiler – med tidsmessig teknologi til «fornuftige priser». Blant de to er den første elektriske stasjonsvognen.

Publisert Sist oppdatert

SUV'en MG Marvel R lanseres i Europa i mai, mens stasjonsvognen MG5 Electric blir tilgjengelig i oktober.

Begge bilene får omlag 400 km rekkevidde.

MG, den tidligere britiske bilprodusenten som i dag er en del av det kinesiske storkonsernet SAIC, slo gjennom her i landet i fjor med sin kompakte el-SUV, ZS EV.

De klarte i sitt første salgsår å levere 3720 biler og dermed komme på en 7. plass på registreringsstatistikken for 2021. På slutten av året lanserte de også en ladbar hybridversjon, MG EHS.

Med lanseringen tirsdag blir det plutselig fire MG-modeller å velge mellom i Norge, hvorav tre elbiler.

Stasjonsvogn og større SUV

Den ene av nykommerne er en mellomklasse-SUV ved navn Marvel R Electric, som MG presenterer som «høyteknologisk og luksuriøs». Den andre er en bil vi har vært innom tidligere: Den aller første helelektriske stasjonsvognen, MG5 Electric.

Informasjonen vi har fått per i dag er foreløpig, og mer skal bli kjent om bilene frem mot lansering, når typegodkjenning foreligger.

Felles for begge er en trefaset ombordlader på 11 kW, som gjør det mulig å lade temmelig raskt hjemme om man har et tilstrekkelig dimensjonert elektrisk anlegg.

Oppgitt rekkevidde er ikke egnet til å fremkalle gisp av beundring i 2021; begge skal kunne kjøre omtrent 40 mil fra fulladet batteri.

MG Marvel R:

HELDIGITALT: Stort digitalt instrumentpanel og sentral berøringsskjerm på 19,3 tommer dominerer førermiljøet i MG Marvel R.

Større enn VW ID.4

Marvel R er en SUV som plasserer seg størrelsesmessig i den øvre mellomklassen, over for eksempel VW ID.4 med sine 467 cm i lengden (+ 9 cm) og 192 cm i bredden (+7 cm). Den er 162 cm høy.

MG Marvel R Electric

  • Tre motorer, firehjulsdrift
  • 288 hk (212 kW) / 665 Nm
  • Om lag 400 km rekkevidde WLTP
  • Akselerasjon 0–100 km/t: 4,9 sek.
  • Toppfart: 200 km/t
  • 11 kW AC-lader
  • Batteriet kan hurtiglades til 80 prosent på 30 minutter
  • Tilhengervekt opptil 750 kg
  • Digitalt dashbord med 19,4” berøringsskjerm
  • MG Pilot – førerassistanse
  • Klimaanlegg med varmepumpe
  • V2L strømforsyning for ekstern bruk

I interiøret kjører den Tesla-stil med en sentralt plassert 19,4-tommers berøringsskjerm og et 12,3-tommers digitalt instrumentpanel.

Bagasjeromsvolumet er på 357 liter. Når baksetet legges ned, øker kapasiteten til 1396 liter. Versjonen med bakhjulsdrift har også bagasjeplass på 150 liter under panseret ( «frunk») .

To eller tre motorer

MG Marvel R tilbys med såkalt trimotor-teknologi (tre elektromotorer), som gir en trekkraft på 665 newtonmeter, og drift på alle fire hjul. Denne har to motorer bak og en foran. En bakhjulsdrevet utgave får bare de to motorene på bakakselen.

MG fremhever at bilen har en integrert varmepumpe for optimal lading selv i lave temperaturer.

Den kommer også, som Hyundai vil gjøre med sin kommende Ioniq 5, et såkalt V2L-system. («vehicle-to-load»).

Denne teknologien gjør det mulig å overføre energi fra litiumionbatteriet til et eksternt elektrisk system, for eksempel en elektrisk scooter, en elsykkel, en bærbar PC - eller en annen elbil.

Første el-stasjonsvogn

MG er synlig stolte over å vise frem verdens første elektriske stasjonsvogn. Snodig nok har ingen kommet dem i forkjøpet i de over ti årene siden Nissan lanserte Leaf og elbilen ble et brukbart alternativ til den tradisjonelle bilen med forbrenningsmotor.

MG5 Electric

  • Om lag 400 km rekkevidde WLTP
  • 578 l bagasjeromsvolum
  • Over 1400 l bagasjeromsvolum nedfelt
  • Elektrisk motor på 184 hk (135 kW) / 280 Nm
  • Akselerasjon 0–100 km/t: 8,3 sek.
  • 3-fase 11 kW AC-lader
  • Batteriet kan hurtiglades til 80 prosent på 30 minutter
  • Tilhengervekt opptil 500 kg
  • 75 kg taklast
  • MG Pilot – førerassistanse
  • V2L strømforsyning for ekstern bruk

Elektriske SUV-er, kombier og sedaner er det mange av, men dette er altså første stasjonsvogn.

Teknisk fremstår den noe mer moderat enn Marvel R, men spesifikasjonene er likevel en god del oppgradert fra den versjonen vi omtalte i fjor sommer:

184 hestekrefter i stedet for 116 vil nok gjøre en forskjell i kjørbarhet. Dreiemomentet er 280 Nm.

Praktisk fremfor alt

Nøkkelkonseptet forblir uansett det samme: Dette skal være det fornuftig prisede, praktiske elbil-alternativet for familien.

Den elektriske stasjonsvognen er 454 cm lang, 181 cm bred og 151 cm høy. Volumet på bagasjerommet er 578 liter, som kan utvides til 1456 liter ved å legge ned baksetet.

Den kan også kan utstyres med sykkelstativ og takboks.

MG5 kan trekke opptil 500 kg, med 50 kg som maksimal tillatt vekt på tilhengerkoblingen, og den kan lastes med 75 kg på taket.

MG5 Electric:

– Da vi relanserte det britiske merket MG som en del av morselskapet SAIC Motor, ga vi et løfte til europeiske forbrukere. Vi lovet å gjøre elektrisk mobilitet tilgjengelig for kunder som er unge til sinns, og som ønsker å begynne å kjøre elektrisk, sier Matt Lei, administrerende direktør i MG Motor Europe.

– Vårt hovedfokus er å tilby smarte, praktiske, trygge og teknologisk avanserte biler. Med nye MG Marvel R Electric og MG5 Electric presenterer vi neste generasjons elbiler som oppfyller behovene til selv de mest kresne norske forbrukere. For eksempel behov for god rekkevidde, rask lading, avanserte sikkerhetsfunksjoner og fornuftige priser. I tillegg er de moderne og har elegant design, sier MG-direktøren.