MYE FOR PENGENE: Opel Corsa-e (t.v.) og MG ZS EV får du bra utstyrt til under 300.000 kroner.
MYE FOR PENGENE: Opel Corsa-e (t.v.) og MG ZS EV får du bra utstyrt til under 300.000 kroner.

Duellen – MG ZS EV mot Opel Corsa-e:

Mest elbil til under 300.000? Her er to favoritter

Elbilutvalget øker omsider også i de lavere prisklassene. Her møtes to av de mest prisgunstige i duell: MG og Opel Corsa.

Publisert Sist oppdatert

Kinesiske MG ZS EV er Norges sjuende mest solgte bil i øyeblikket, og den tredje mest solgte elbilen i november. Modellen er et umerket eksempel på hvor prisstyrt bilmarkedet er.

Dette er et ukjent merke for alle andre enn nostalgikere som forbinder det med noe klassisk, britisk. For folk flest er dette et splitter nytt bekjentskap fra Kina.

  • MG kommer i to utstyrsversjoner til 230.000 (Comfort) og 250.000 (Luxury) kroner.
  • Offisiell rekkevidde er 263 km.

Opel Corsa-e er den rimeligste modellen fra det store PSA-konsernet (Peugeot, Citroën, DS og Opel), og har det samme tekniske utgangspunktet som Peugeot e-208, Peugeot e-2008, DS 3 – og etter hvert Citroën ë-C4 og Opel Mokka-e.

Opel har ikke fått samme fart på Corsa som Peugeot har fått med e-208, og definitivt ikke samme rykende tempo som MG. Hittil i år ligger Corsa-e på 61. plass på nybilregistreriingene, og som nummer 26 av elbilene. Men det skal nevnes at Corsa-e har kommet noe senere på markedet.

  • Corsa-e kommer i tre versjoner til henholdsvis 240.000 (Selection), 270.000 (Edition) og 290.000 (Elegance) kroner.
  • Offisiell rekkevidde er 337 km.

Her er vurderingen av de to bilene fra Motors bileksperter:

Opel Corsa-e 2020

74 poeng

Pris testbil: Kr. 284.900 (Elegance), eks. frakt/leveringskostnader. Drivlinje: 50 kWt batterielektrisk, 100 kW/136 hk (260 Nm). Toppfart: 150 km/t. Forhjulsdrift, trinnløs automat. Rekkevidde/Forbruk (kWt/100 km.): 337/16,8 (WLTP). 0-100 km/t: 8,0 sek (fabrikktall). Bilens vekt/maks nyttelast: 1455/390 kg. Dekkdimensjon: 195/55R16. Bagasjerom liter/hengervekt: 267/ikke henger. Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 406/176/144/14 cm.

Komfort 7/10

Typisk oppførsel for en liten og tung elbil: Stiv over skarpe ujevnheter, tung og voksen på landeveien. Det går fint å kjøre Corsa ned til flatt batteri uten å ta pauser, altså godt over 30 mil. Gode forseter, lettbetjente instrumenter. Men litt for mye rumlelyd med 17-toms dekk.

Design 7/10

Langt mer dempet i uttrykket enn tvillingen Peugeot e-208. Pen, diskrét – kanskje litt for anonym. Svart tak frisker opp, men da må du først opp på høyeste utstyrsnivå og så velge ekstrautstyr. Også innvendig er alt nøkternt og fornuftig – i god Opel-tradisjon.

Kjøreegenskaper 8/10

Veier nærmere 400 kilo mer enn en bensinmodell, men oppleves likevel kvikk og presis – i hvert fall på testbilens mer sporty 17-tomsdekk. Effekten er ganske beskjeden i dagens elbilmarked, men den momentane responsen fra 136 hester gir imponerende skyv.

Miljø og forbruk 8/10

Fikk et gjennomsnittsforbruk på 12,4 kWt/100 km i rekkeviddetesten til NAF og Motor under optimale forhold i starten av juni. Det er bra – og langt under det merkelig høye offisielle tallet. Den kom også to mil lenger (357 km) enn sin egen oppgitte rekkevidde (337 km).

Utstyr 7/10

Vi hadde ønsket oss noen flere tilvalg på mellomste utstyrsnivå. For eksempel sort tak, adaptiv cruisekontroll og Opels avanserte lysteknologi. Dette får du kun som tilvalg på dyreste «Elegance». Da blir prisen ganske høy, selv om selve utstyrsprisen er gunstig.

Praktisk 6/10

Bagasjerommet på 267 liter er en god del mindre enn i for eksempel Zoe, men på nivå med e-208. Også her er det kort lastegulv og høy lastekant – og ingen steder å skjule ladekabler. Seteryggen er todelt, men uten skiluke. Ladeplate til mobil er praktisk ekstrautstyr.

Pris 8/10

Rundt 10.000 kroner rimeligere enn teknisk identiske og like store Peugeot e-208. Mest for pengene i mellomste utstyrsnivå «Edition». Da kommer du deg under 300.000 med vinterhjul, metallic og nøkterne tillegg. «Elegance» gir deg først og fremst flere tilvalgmuligheter.

Driftskostnader 8/10

Service etter 25.000 km eller hvert andre år – avhengig av hva som kommer først. Forventet lave kostnader, elbiler er generelt rimeligere å vedlikeholde. Men ta høyde for kortere levetid på bremser ettersom elbilenes regenereringsevne gir mindre bremsebelastning.

Sikkerhet 7/10

Bare fire av fem stjerner hos EuroNCAP i 2019. Trekkes for beskyttelsen av myke trafikanter. Men kollisjonssikkerheten for sjåfør og passasjerer er høy. Har standard sikkerhetsutstyr som automatisk nødbrems med fotgjengeroppdagelse, filskiftevarsling og skiltgjenkjenning.

Annenhåndsverdi 8/10

Biladministrasjonsselskapet Leaseplan anslår et verditap på 35-40.000 kroner i året de tre første årene for en rimelig utstyrsversjon til rundt 285.000 kroner. Fortsatt er bruktmarkedet for elbiler svært ferskt, men en billig og solid elbil vil trolig holde seg attraktiv.

MG ZS EV

71 poeng

Pris testbil: Kr. 255.190 (Luxury), eks. frakt/leveringsomkostninger. Drivlinje: 44,5 kWt batterielektrisk, 105 kW/143 hk (353 Nm). Toppfart: 140 km/t. Forhjulsdrift, direkte transmisjon. Rekkevidde/forbruk (blandet kjøring, fabrikktall, kWt/100 km): 335/18,6 (WLTP). 0-100 km/t: 8,2 sek (fabrikktall). Bilens vekt/maks nyttelast: 1491/373 kg. Dekkdimensjon: 215/50R17. Bagasjerom liter/hengervekt: 448 kg/ikke henger. Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 431/180/164/ikke oppgitt.

Komfort 6/10

Meget akseptabelt støynivå - noen lyder fra drivverket under belastning. Setene litt trangt designet for storvokste, mangel på justeringsmuligheter som ikke gir optimal sitteposisjon for alle. Kjørekomfort ellers - på det jevne.

Design 7/10

Klassisk SUV-design tilpasset kompakte dimensjoner. Funksjonell i grunndesign og samtidig både harmonisk og velproporsjonert i formgivningen. Innvendig kunne det kanskje vært mer stilrent, men der er det også funksjonelt fremfor alt.

Kjøreegenskaper 7/10

Styringen er passe direkte, men ganske ufølsom. Bilen har ellers en god balanse på veien, retningssikker og er ellers kvikk og presis, med en forutsigbar understyringstendens. Bremsene er passe progressive og effektive.

Miljø og forbruk 8/10

18,6 kWt i gjennomsnittsforbruk med en god del langkjøring, er ikke noe å klage over - miksen var relativt lite bykjøring, en overvekt av riksvei/fylkesvei og en del motorvei i 100-110 km/t. Resultatet er for øvrig akkurat som oppgitt forbruk, så her er vi fornøyd.

Utstyr 7/10

Utstyrsnivået er bra i forhold til prisen, men ikke forvent allverden til langt under 300.000 kroner. «Comfort» gir deg 16-tommers alufelger, navigasjon og 8-tommers berøringsskjerm med smarttelefonforbindelse samt adaptiv cruisekontroll med køfunksjon (ACC). «Luxury» – i tillegg: Panoramatak 17-tommere, skinnseter, varme i forsetene og blindsonevarsler.

Praktisk 8/10

Bagasjevolumet på 448 liter er svært bra i en så kompakt bil, 40-60 nedfellbart baksete er standard. Praktisk separat avdeling med nett på hver side av bagasjerommet. Plass til begge kablene under gulvet. Fire voksne sitter helt greit i bilen. Betjening og oversikt fra førerplass er god. Taklast på 75 kg er tillatt, men ingen tilhenger.

Pris 9/10

Meget prisgunstig sammenliknet med konkurrentene, tatt i betraktning plassen og utstyrsnivået. Maksimalt utstyrt bil til 265.090 kroner levert Oslo er en svært god pris, men hengerfeste og firehjulsdrift er det selvsagt bare å glemme.

Driftskostnader 7/10

Serviceintervall er årlig eller ved 24.000 km, avhengig av hva som inntreffer først. Kinesisk merke, temmelig ukjent, som gir et mangelfullt vurderingsgrunnlag, men erfaringen fra Storbritannia, bilens ukompliserte konstruksjon og elbilens iboende kostnadsfordeler, tilsier at det ikke bør være noen negative overraskelser å vente her.

Sikkerhet 7/10

Nylig testet av Euro NCAP, med toppscore fem stjerner, 90 prosent score for voksensikkerhet, 85 prosent for barn og godkjent for både fotgjengersikkerhet og installerte sikkerhetssystemer. Standard sikkerhetsutstyr er i henhold til dagens krav.

Annenhåndsverdi 5/10

Kinesiske MG er et nytt bilmerke, hvor det er lite erfaring å støtte seg på. Det har naturlig nok vært lite annenhåndsomsetning av denne bilen, og vi vil ikke være for bastante i konklusjonen. Men kjøpsprisen er så lav, at det på ett vis er begrenset hvor stort tapet kan bli…

Og du kan lese du fullstendige testene av de to bilene her:

Powered by Labrador CMS