TESLA MODEL XL: I forrige uke bekreftet Elon Musk at en elektrisk «van» fortsatt er planlagt. Når den kommer, vil avhenge av tilgangen på batterier.Foto: SKJERMDUMP/DRIVEABLE DESIGNS
Elon Musk bekrefter flerbruksbil:
Nå snakker Tesla høyt om å realisere «Model XL»
Tesla kommer med nyheter i fleng: Model S og X blir spillkonsoller på hjul og folkefrakteren kommer, men Cybertruck forsinkes.
2020 ble det første året med overskudd i Teslas historie, og da selskapet la frem sine resultater benyttet toppsjef Elon Musk anledningen til å oppdatere markedet om planene videre – og å annonsere produktnyheter.
Da Musk la frem strategiplanen «Master Plan del to» i 2016, ti år etter Teslas første slike plan, annonserte han blant annet at selskapet ville produsere lastebiler og folkefraktere (flerbruksbiler), og at begge var i tidlige utviklingsstadier og skulle avdukes året etter.
Bare lastebilen (Tesla Semi) ble vist i 2017 og flerbruksbilen har vi ikke sett snurten av så langt.
Nå har imidlertid Tesla-sjefen bekreftet at et slikt kjøretøy skal i produksjon.
Hva som holder igjen?
Produksjonskapasitet, og i særdeleshet tilgang på batterier. Derfor arbeides det på spreng for å ferdigstille fabrikkene i Tyskland og i Texas i løpet av de neste månedene.
Selv om ingen av dem ser vesentlig forandret ut fra utsiden, er det ganske gjennomgripende endringer som er blitt gjort.
Teslas konfiguratorer på hjemmesiden deres er blitt oppdatert i henhold til de nye utgavene.
Begge modellene har fått nye drivlinjer, redesignede batteripakker og batterimoduler, og helt nye interiør. Særlig er det nærmest rektangulære rattet, som i en formel 1-bil, og skjermen, som nå er i liggende i stedet for stående format, blitt lagt merke til.
Annonse
Kraftig øket ladehastighet
I dag tilbys Model S i tre varianter: Long Range, Plaid og Plaid +, mens Model X kan fås i versjonene Long Range og Plaid.
I tillegg til disse oppgraderingene, annonserte Tesla at Model S nå vil oppnå en betydelig høyere ladehastighet enn tidligere, og det allerede før 4680-batteriene er tilgjengelige.
Slik er de nye spesfikasjonene:
Modell
Pris fra
Effekt
Rekkevidde
0-100 km/t
Toppfart
Model S
Long Range
829.900 kr
663 km
3,2 sek
250 km/t
Plaid
1.199.990 kr
1020 hk
628 km
2,1 sek
322 km/t
Plaid +
1.399.990 kr
1115 hk
837 km
< 2,1 sek
322 km/t
Model X
Long Range
949.990
580 km
3,9 sek
250 km/t
Plaid
1.199.990
1115 hk
547 km
2,6 sek
262 km/t
Kilde: Tesla
Ifølge nettstedet til produsenten kan det nå lades tilsvarende 320 km ekstra rekkevidde på bare 15 minutter. Dette betyr at bilen kan bruke full kapasitet på de nye 250 kW V3 superladerne.
Dermed er det nå Model S som lader raskest av Tesla-modellene.
Model X kan også nå lade raskere enn før og skal kunne vise til samme ladehastighet som Model 3.
Flere forsinkelser
Ikke overraskende, er ikke alle ambisjonene til Elon Musk blitt realisert. Blant annet er både Roadster 2-, Semi- og Cybertruck-prosjektene forsinket i forhold til de opprinnelige planene.
Trekkvognen, Tesla Semi, som under presentasjonen i 2017 ble annonsert for 2019, er fortsatt under utprøving, men under presentasjonen annonserte Musk at det første eksemplaret skal være levert innen utgangen av året.
Annonse
Venter på batterier
Det til tross for at Tesla per i dag ikke har noen fabrikk klar der den kan bygges. Den må også vente til de nye, såkalte 4680-battericellene, er i produksjon.
– Vi kommer til å ha nok celler til Semi når vi er i gang med volumproduksjon av Tesla 4680, sa Musk.
Også pickup-en, Cybertruck, kommer senere enn opprinnelig planlagt. «Om vi er heldige», er forbeholdet Musk tar når han nevner mulig oppstart av produksjonen før årsskiftet. Han er klar på at det uansett ikke blir noe stort volum før i 2022.
Når det gjelder roadsteren – «verdens raskeste bil» ifølge produsenten – skal produksjonsoppstart nå være utsatt til neste år.
Den kan reserveres på Teslas norske hjemmesider mot innbetaling av et reservasjonsbeløp på 409.000 kroner. Ønsker du imidlertid en Founder Series, lanseringsversjonen, er det bare å betale inn et depositum på 2.040.000 kroner…
Hvor stor andel av salgsprisen dette dekker, vet vi ikke per i dag.
Finishing engineering this year, production starts next year. Aiming to have release candidate design drivable late summer. Tri-motor drive system & advanced battery work were important precursors.