ER I PRODUKSJON: Den elektriske stasjonsvognen som kommer til Europa med navnet MG5 EV selges allerede i Kina.

Her er MG5 EV:

Endelig en elektrisk stasjonsvogn!

Den eks-britiske, nå kinesiske produsenten MG er først med elbil og stasjonsvogn i ett.

Publisert Sist oppdatert

MG5 EV Stasjonsvogn

  • Første serieproduserte elektriske stasjonsvogn som kommer til Europa
  • Basert på SAIC Roewe EI5, som har vært i salg i Kina siden 2018.
  • Batteripakke på 52,5 kWt
  • Rekkevidde (WLTP): 344 km
  • Motoreffekt: 116 hk
  • Estimert pris: Under 300.000 kroner

(NB: OPPDATERT: Riktig WLTP-rekkevidde er 344 kilometer, ikke 291 som det først ble skrevet ved en feiltakelse).

OK, det er kanskje ikke helt riktig å si det er den første, for karosserimakere moret seg med å bygge om Tesla Model S til stasjonsvogn tidligere.

Men dette blir den første masseproduserte i sitt slag som kommer til Europa - i første omgang til Storbritannia, der den nå presenteres på selskapets hjemmesider.

MG er i ferd med igjen å bli et etablert merke også her i landet, med allerede over 1.000 solgte eksemplarer av sin elektriske SUV, MG ZS EV.

Selges i Kina

Stasjonsvognen, som skal introduseres i det europeiske markedet fra fjerde kvartal i år, er MG-utgaven av SAIC-gruppens Roewe EI5.

I Kina oppgis det at den har en rekkevidde på 420 km, men det er etter den tidligere europeiske målemetoden NEDC.

Bildeserie - bruk pilene øverst for å bla frem eller tilbake:

MG5 EV stasjonsvogn introduseres i Europa mot slutten av året. Foto: SAIC MOTOR
MG5 EV stasjonsvogn introduseres i Europa mot slutten av året. Foto: SAIC MOTOR
MG5 EV stasjonsvogn introduseres i Europa mot slutten av året. Foto: SAIC MOTOR
MG5 EV stasjonsvogn introduseres i Europa mot slutten av året. Foto: SAIC MOTOR
MG5 EV stasjonsvogn introduseres i Europa mot slutten av året. Foto: SAIC MOTOR

29 mil rekkevidde

Etter europeisk typegodkjenning og målt i henhold til WLTP-metoden, får den en rekkevidde på 214 miles, eller 344 kilometer.

Dette takket være et relativt kompakt energilager på 52,5 kWt, som skal kunne hurtiglades til 80 prosent på 40 minutter.

Forhjulene drives av en elektromotor på 116 hestekrefter og 255 newtonmeter trekkraft er tilgjengelig så å si fra start.

Oppgitte ytelsestall for øvrig er en toppfart på 150 kilometer i timen og bilen skal akselerere fra 0 til 50 km/t på 4,8 sekunder.

Kan koste under 300.000

Noen pris er ikke ennå oppgitt, men det britiske magasinet Autocar anslår den til i overkant av 25.000 pund. Hvis det stemmer, burde den kunne komme under 300.000 kroner i Norge.

Den norske MG-importøren har foreløpig ikke fått informasjon fra MG Europa angående lansering av denne bilen, og avventer situasjonen.

Den kommer uansett ikke på markedet her i år – med andre ord blir det tidligst neste år.