På en 350 kW lynlader kan Kia EV6 ifølge produsenten lades fra 10 til 80 prosent på bare 18 minutter.
Og det skal ta under 4 minutter og 30 sekunder å lade opp 100 kilometer ekstra rekkevidde.
Det er en tidlig punchline i Kias kommunikasjon når de nå lanserer sin nye modell, den første basert på produktarkitekturen E-GMP, som bare skal brukes til elbiler.
Rosinen i pølsa er 800-voltssystemet som gir de imponerende ladetidene, og som med Hyundais og Kias nye generasjon elbiler for første gang dukker opp i de mer «folkelige» bilklassene (frem til nå har kun Porsche Taycan og Audi e-tron GT hatt dette i det norske markedet).
De som følger godt med, vet at Hyundai var først ute med å forhåndslansere sin første neste-generasjons bil, Ioniq 5, på denne plattformen.
EV6 er omtrent på størrelse med Ioniq 5, men har en helt annen formgivning.
Forente motsetninger
Designfilosofien, kalt «opposites united», er ifølge designansvarlig Karim Habib basert på «en ny visuell identitet preget av positivitet og naturlig energi, med kontraster i form av stilistiske elementer og skulpturelle former».
I motsetning til Hyundais kommende crossover, som designmessig hinter tilbake til 70-tallsklassikeren Pony med sine rette, renskårne linjer, har EV6, uansett hva filosofien kalles, en nærmest aggressiv, dynamisk linjeføring som symboliserer et visst ambisjonsnivå når det gjelder ytelser.
Kias nykommer aksler rollen som den sporty elbilen fra konsernet, og det understrekes ved at den lanseres i en høy-ytelsesversjon, EV6 GT, som virkelig markerer seg visuelt med spektakulær felg-design og gule bremsecalipere.
Kias nyeste er 155 cm høy. I forhold til de to vi nevnte, er det ti cm lavere, så det er definitivt ikke noen SUV vi snakker om her.
Bagasjeromsvolumet oppgis til 520 liter (1300 liter med bakseteryggene nedfelt).
Bilen har også bagasjerom foran med ytterligere 52 liter oppbevaringsplass i modeller med bakhjulsdrift og 20 liter i modeller med firehjulsdrift.
Flere versjoner
EV6 lanseres med to ulike batteristørrelser, nok en gang ganske tett opp til hva VW-konsernet tilbyr på sine nye elbiler: En på 58 kWt og en på 77,4 kWt. Sistnevnte oppgis med en rekkevidde opptil 510 km.
Begge kan velges enten med bakhjulsdrift (motor på bakakselen), eller med firehjulsdrift (en motor på hver aksel).
Sportsutgaven GT får kraftigere motorisering med opptil 430 kW (tilsvarende 585 hester) og et maksimalt moment på 740 Nm. Denne får oppgitt rekkevidde 405 km.
Den skal kunne akselerere fra 0 til 100 km/t på 3,5 sekunder, med en topphastighet på 260 km/t.
Annonse
Tekniske data for ytelse på Kia EV6
Versjon
Batteri
Drevne hjul
Effekt
Dreiemoment
EV6/EV6 GT-line
58 kWt
4WD
235 hk
605 Nm
EV6/EV6 GT-line
58 kWt
2WD
170 hk
350 Nm
EV6/EV6 GT-line
77,4 kWt
4WD
325 hk
605 Nm
EV6/EV6 GT-line
77,4 kWt
2WD
228 hk
350 Nm
EV6 GT
77,4 kWt
4WD
585 hk
740 Nm
EV6 GT-line har samme ytelsesdata som EV6
Kan trekke tilhenger
Når batterinivået er mer enn 35 prosent, kan EV6 trekke tilhenger på opptil 1600 kg, opplyser Kia
Men: Hva innebærer dette dersom man trekker tilhenger og ikke får stoppet for å lade før prosenten kommer under 35?
Vi har stilt spørsmålet, men Kia hadde ikke umiddelbart et svar på det. Vi oppdaterer med ny informasjon når vi får den fra teknikerne hos produsenten.
Egenartet interiør
Ansvarlig for interiørdesign, Jochen Paesen vil ikke la designsjef Habib stikke av med all æren for bilens formgivning:
– Det er eksteriøret vi først legger merke til, men til syvende og sist er det kupéen som er viktigst, siden det er der vi tilbringer mest tid. Derfor var det veldig viktig for oss å gjøre kupeen i EV6 til et inspirerende sted å være, sier han.
Den sømløse og buede infotainmentskjermen er et av de mest unike elementene i kupeen. Den brede skjermen og dashbordets enkle formspråk skal skape en åpen følelse i kupeen.
Kombiinstrumentet og infotainmentsystemet ser ut som om de er montert i ett stykke forsterket glass. Skjermene strekker seg fra rattet til midten av dashbordet og viser instrumentpanelet foran føreren og infotainmentsystemet over midtkonsollen.
EV6 har også et såkalt AR («utvidet virkelighet») head-up-display som viser informasjon nederst på frontruten foran føreren. Systemet viser varsler fra bilens førerassistentsystem, informasjon om bilens hastighet samt navigasjonsmeldinger.
Avanserte førerstøttesystemer (ADAS), i Kia EV6
Utstigningsassistenten (SEA) varsler om det kommer bil fra en av sidene om man åpner dørene. SEA bidrar også til å holde bakdørene låst ved hjelp av en elektronisk barnelås.
Køkjøringsassistent (LFA) holder bilen midt i filen. LFA kan enkelt slås på og av mens du kjører.
Motorveiassistent 2 (HDA 2) bidrar til å holde fast avstand til bilen foran på motorvei, og funksjonen bidrar også til å holde bilen midt i filen – selv i svinger. Hvis andre biler kommer for nær, vil HDA 2 justere retningen, slik at den potensielle kollisjonen unngås. Og hvis man holder hendene på rattet og kjører over en viss hastighet, kan man bytte fil ved hjelp av blinklyshendelen.
Med fjernstyrt parkeringsassistent (RSPA) trenger ikke føreren sitte i EV6 for å parkere bilen eller kjøre den ut fra en parkeringsplass.
Online-systemet Kia Connect er tilgjengelig via berøringsskjermen og skal gjøre det enkelt å finne ladestasjoner og prisinformasjon, vise ladestatus, planlegge lading og vise gjenværende rekkevidde.
Setene er tynne og lette og trukket, som seg hør og bør i 2021, med materialer som er laget av resirkulert plast – som tilsvarer 111 plastflasker, presiserer Kia.
Om koreanerne hamler opp med Volkswagen rent teknologisk, har de noe mer moderate elbil-ambisjoner.
Annonse
Super-lading...
EV6 har 800-voltssystem, som gjør at den kan lades med 800 og 400 V, uten behov for ekstra komponenter eller adaptere. Bilen skal dermed kunne hurtiglades fra 10 til 80 prosent på bare 18 minutter for alle varianter.
Det er for versjonen med batteripakken på 77,4 kWh og drift bare på bakhjulene at lading i kun 4,5 minutter skal kunne gi 100 km rekkevidde.
Bilens ladesystem har, også som Hyundai Ioniq 5, en integrert ladekontrollenhet (ICCU), en teknologi som gjør den mer fleksibel enn tidligere elbiler.
Den har den nye vehicle-to-load-funksjonen (V2L) som gjør det mulig å hente strøm fra batteriet. V2L-funksjonen støtter opptil 3,6 kW.
Kia opplyser at det gjør det mulig for eksempel å drive en 55-tommers TV og et klimaanlegg samtidig i mer enn 24 timer. Systemet kan også brukes til å lade en annen elbil.
EV6 har ifølge produsenten teknologi for energigjenvinning for å maksimere rekkevidden. Dette inkluderer Kias nyeste energieffektive varmepumpe som gjenvinner overskuddsvarme fra bilens kjølesystem. Varmepumpen leveres som standard. Ved –7 ℃ oppnår bilen ifølge Kia 80 prosent av rekkevidden som ville vært mulig ved 25 ℃.
Planer om 11 nye elbiler
I strategien «Plan S» sier Kia at elektrifiserte biler (elbiler, ladehybrider og hybrider) skal utgjøre 40 prosent av merkets totale salg innen 2030, med et årlig salgsmål på 1,6 millioner biler for disse modellene.
Målet er å selge 880.000 rene elbiler i 2030 og være blant de ledende elbilprodusentene. EV6 er den første av 11 nye elbiler frem mot 2026. Syv vil bygges på E-GMP-arkitekturen, og fire baseres på eksisterende modeller.
– EV6 er selve utførelsen av det nye Kia. Modellen er utviklet for å være moderne og inspirerende å kjøre, og den har innovativ teknologi og god elektrisk ytelse, sier Kias toppsjef Ho Sung Song.
– EV6 markerer også starten på Kias langsiktige fokus på bærekraftig mobilitet med overgangen til utslippsfri transport og produksjon samt utslippsfrie produkter og materialer.
Kia EV6 skal etter planen i salg til høsten. Prisene er ikke kjent ennå.