HER ER DEN: Dette er produksjonsmodellen Audi Q4 e-tron, riktignok med en dekor som er visuelt forvirrende. Men nå inviterer Audi oss med inn.

På innsiden av Q4 e-tron:

Her er bildene av Audis kommende el-SUV

Audi avslører interiøret i sin kommende el-SUV og viser de første bildene av produksjonsbilen, men presenterer ikke produksjonsfargene ennå.

Publisert Sist oppdatert

Nå er neste generasjon Audi-elbil rett rundt hjørnet. Den skal vises i produksjonsklar stand her i landet om en drøy måned.

Dette blir den første elbilen fra Audi som er bygget som elbil fra grunnen av og den vil bli en konkurrent til SUV-er som Tesla Model Y og Nissan Ariya.

Plattformen er den nå velkjente, modulære MEB-strukturen til Volkswagen-konsernet, som debuterte med VW ID.3 og som også er basis for SUV-ene VW ID.4 og Skoda Enyaq.

I forhold til den fleksible plattformen storselgeren e-tron bygger på, har MEB den fordelen at den tillater bedre plassutnyttelse.

Audi har da også oppdaget mulighetene det gir å ha lang akselavstand og fravær av en sentral tunnel gjennom kupéen. De fremhever allerede nå rommeligheten som en av de store fordelene med den kommende Q4 e-tron.

Skryter av mye plass

Vi ser ikke bort fra at den vil kunne oppleves nesten like romslig innvendig som e-tron. I hvert fall hevder Audi selv: «Rommeligheten i denne kompakte, elektriske SUV-en overgår klassegrensene, og tilbyr plass som i en langt større SUV.»

Overhenget foran er bare 86 cm og akselavstanden er tilsvarende lang - 2,76 meter.

Resultatet er en innvendig lengde på hele 1,83 meter, noe som Audi mener kan sammenlignes med det man finner i en langt større SUV-modell – kanskje som deres egen e-tron.

Bagasjerommet er på 520 liter, og kan utvides til 1 490 liter ved å felle ned bakseteryggen (40-20-40).

Smidigere enn e-tron?

Mens Audi e-tron SUV er 490 cm lang, er Q4 vesentlig mer kompakt, noe som også vil gjøre den lettere å håndtere i trafikken.

Med sine 459 cm i lengden, 186,5 cm i bredden og 161,3 cm i høyden, befinner Q4 e-tron seg i den øvre delen av kompakt-SUV-segmentet.

Det er i samme størrelsesorden som konsernsøsknene fra VW og Skoda. Skal Audien skille seg ut seg fra ID.4 og Enyaq, må det være på design og premiumfølelse.

Tidsmessig indre

Bilens utseende er i klassisk Audi-stil. Interiøret er hakket mer progressivt i designen. Det vises nå for første gang og ser som forventet staselig ut på bildene.

Betjeningselementer og skjermer utgjør karakteriske designelementer. Sammen med ventilasjonsdyser, dørkledning og de vinklede delene av dashbordet, har Audi villet gjøre dette til det de kaller «en progressiv helhet».

Fremtidsrattet

Rattet i Q4 e-tron skal også være fremtidsrettet. Med dobbelteiket design og flate partier i toppen og bunnen, er dette rattet av en ny generasjon. De øvre eikene har berøringsflater i «black panel»-utførelse.

Som på en smarttelefon, kan det både trykkes og svipes på flatene – for eksempel når man blar gjennom en liste.

For vår del håper vi det blir mindre lett å foreta valg ved en feiltakelse enn i andre biler med lignende systemer, som VW ID.3 og ikke minst Mercedes E-klasse.

Som i alle nye modeller, satser Audi på en heldigital betjening og flat menystruktur også i Q4 e-tron. Her finnes det fire nivåer:

  • Digitale instrumenter eller «Audi virtual cockpit» foran føreren
  • En sentralt plassert MMI-berøringsskjerm
  • Såkalt naturlig stemmestyring
  • «Augmented reality head-up display»

Utvidet virkelighet

AR-teknologien fikk vi også nylig presentert på Hyundai Ioniq 5. Her projiseres viktig informasjon gjennom frontruten i to ulike nivåer: En såkalt statusseksjon, og en seksjon for AR.

Informasjonen til navigasjonen og enkelte av assistentsystemene vises som dynamiske projiseringer i veien, ca. ti meter foran bilen. Dette skal gi føreren en rask og intuitiv assistanse. Hensikten er å være til hjelp spesielt ved dårlige og krevende siktforhold.

Arealet for AR-visningen tilsvarer en skjerm på ca. 70 tommer. Under finnes det et område for statusvisninger, for eksempel aktuell hastighet og gjeldende fartsgrense. Denne informasjonen som er i et mer klassisk head-up display (HUD) ser ut til å flyte ca. tre meter foran føreren.

«XL-skjerm»

Den største berøringsskjermen i Q4 e-tron er den største i sitt slag i hele Audis portefølje til nå: 11,6 tommer. Den kan betjenes enten med håndskrift eller med naturlig stemmestyring.

– Vi gleder oss veldig til å vise frem resten av vår neste helelektriske kompakt-SUV i midten av april, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.