Dette betyr at BMW går motstrøms i å fremskynde elbilprogrammet sitt, mens mange produsenter sliter med det motsatte, nemlig forsinkelser.
Frem til nå har BMW i4 kun blitt vist frem som en konseptbil, men i dag rullet den endelige produksjonsmodellen ut på scenen under årskonferansen til BMW-konsernet.
BMW i4 lanseres senere i år, og blir da den fjerde helelektriske modellen fra BMW. Det blir også en av få elektriske sedaner i markedet. Ser man bort fra Polestar 2, som egentlig er en kombi, er Tesla Model 3 per nå eneste direkte konkurrent.
– Samtidig som vi åpner for bestilling av helt nye BMW iX, så trekker vi dagens andre kanin opp av hatten og deler de første bildene av BMW i4, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.
Helelektriske BMW i4 er basert på 4-serien som firedørs Gran Coupé.
Den blir ifølge produsenten tilgjengelig i forskjellige versjoner med rekkevidde på opptil 590 km (WLTP).
Med effekt på opptil 530 hk, skal nykommeren klare akselerasjonen fra 0-100 km/t på rundt 4 sekunder.
Den vil med andre ord posisjonere seg som konkurrent til Model 3 også når det gjelder ytelser.
Annonse
5. generasjon eDrive
BMW i4 bygges på femte generasjon BMW eDrive-teknologi. Den elektriske motoren, ladeenheten og høyspenningsbatteriet er nyutviklet og gjør det ifølge BMW mulig å ta et nytt og viktig fremskritt med de elektriske drivlinjene.
Det gis ikke ytterligere teknisk informasjon i denne omgang, men BMW lover at denne skal foreligge om kort tid. Det handler vel litt om at den ene nyheten ikke skal gå på bekostning av den andre hva gjelder publikums oppmerksomhet.
Men produsenten insisterer på at dette er en ekte BMW som er tuftet på merkets kjerneverdier.
– Med BMW i4 elektrifiseres selve kjernen av BMW. Kjøreglade biler i mellomklasse-segmentet har gjennom flere tiår vært fundamentet som selskapet er bygget på. På mange måter blir BMW i4 summen av en perfekt BMW – bare helt elektrisk. De første bilene vil rulle inn på norske veier i fjerde kvartal, sier Tegneby videre.
For å oppnå samme grad av kjøredynamikk som man kjenner fra 3- og 4-serien med forbrenningsmotor, har BMW tatt noen ekstra grep for å kompensere for økt vekt som den store batteripakken medfører.
Blant annet et helt eget oppsett for dempersystemet for å redusere den typiske bevegelsen hvor man gjerne opplever at bilen «setter seg» under kraftig akselerasjon. Et nyutviklet antispinn-system skal optimere grep og stabilitet på veien.
Annonse
Kommer som M Performance
Ellers har bilen de fordelene som kommer med 4-seriens konstruksjon: Lang akselavstand, bred sporvidde, egen hjulstilling, store dekkdimensjoner, høy torsjonsstivhet, lavt tyngdepunkt og vektbalanse.
BMW lover for øvrig at det skal komme en egen høyytelsesversjon av bilen med betegnelsen M Performance.
Når det gjelder priser, er ikke de klare ennå og importøren opplyser at det må vi komme tilbake til når det kommer mer informasjon om ikke så lenge.
Det ville imidlertid ikke forbause oss om prissettingen nærmet seg det nivået BMW har lagt seg på med iX, som starter på 659.000 kroner.