HELELEKTRISK: Selv om C40 Recharge er basert på samme plattform som XC40, kommer denne bare i helelektrisk utgave.

Skal bli helelektrisk på under 10 år:

Her er Volvos neste elbil

I dag dro Volvo duken av C40. Presentasjonen av Volvos tredje elbil i dag markerer også starten på nedtellingen til å bli en helelektrisk bilprodusent i 2030.

Publisert Sist oppdatert

Volvo er en bilprodusent i medvind for tiden. Nylig annonserte de rekordresultater og i går kunne vi fortelle at de toppet registreringsstatistikken her i landet i februar.

Og i dag ble Volvo C40 vist for første gang.

C40 blir deres tredje elektriske produksjonsbil (etter C30 Electric, produsert i 2011 og 2012, og XC40 Recharge).

Nykommerens fulle navn er C40 Recharge Pure Electric.

BUET: Det er hovedsakelig taklinjen og hekken som differensierer C40 fra XC40.

Første rendyrkede el-Volvo

Den nye modellen, en kompakt kombi, er den første Volvoen som kun lanseres som elbil.

Den skal ha en høy sitteposisjon, slik Volvo hevder kundene deres ønsker det. Samtidig har bilen en lavere profil og en slankere linjeføring med en coupé-formet taklinje. C40 er basert på den skalerbare Compact Modular Architecture-plattformen (CMA), som XC40 også er bygget på.

Den får en batteripakke tilsvarende den i XC40 – altså med en kapasitet på 78 kWt. Denne skal kunne lades fra 20 til 80 prosent kapasitet på 40 minutter.

Som XC40, har C40 to motorer, en foran og en bak, og kommer med firehjulsdrift som standard. De to motorene gir en samlet effekt på 408 hestekrefter og et dreiemoment på 660 Nm. Bilen går fra 0 – 100 på 4,9 sekunder. Toppfarten til C40 er begrenset til 180 km/t (se hvorfor her).

C40 Recharge Pure Electric kommer med mulighet for AC-lading opptil 11kW og DC-lading opptil 150kW. Det blir mulig å bestille C40 Recharge med tilhengerfeste og tillatt tilhengervekt er 1800 kilo.

Kommer mot slutten av året

C40 Recharge har produksjonsstart høsten 2021 og skal bygges i Volvo Cars' fabrikk i belgiske Gent. Det er planlagt at de første bilene leveres til Norge i fjerde kvartal 2021.

Salgsstart for C40 Recharge er planlagt til sommeren 2021.

Volvo kommer til å redusere kompleksiteten i produkttilbudet og tilby de beste og mest populære utstyrsvariantene på C40.

C40-kundene vil kunne velge mellom å kjøpe eller å abonnere på bilen gjennom Care by Volvo.

Kjøps- og abonnementsprisene blir klare nærmere salgsstart.

42 mil

Rekkevidden er oppgitt til 420 kilometer (foreløpig tall), og kundene kan se frem til forbedringer som vil bli tilført bilen via OTA (trådløse) oppdateringer.

Volvo Cars har til hensikt å ta en ledende posisjon i det raskt voksende helelektriske premiummarkedet og planlegger å bli et rent elbilmerke innen 2030.

Det skriver den svenske bilprodusenten i en pressemelding.

Det betyr ifølge Volvo at de allerede om mindre enn ti år utelukkende skal selge helelektriske biler.

Med andre ord kommer Volvo til gradvis å fase ut alle biler med forbrenningsmotor, inkludert hybridbiler, fra sitt globale sortiment.

Kun på nett

Det innebærer naturlig nok også at det skal lanseres en rekke nye elbiler de kommende årene.

Elbilene fra Volvo skal fremover kun være tilgjengelige via Volvo Cars’ online-løsning.

Selskapet har annonsert at de vil tilrettelegge for at kundene enten kan handle bil direkte på nettet selv - eller få hjelp til å handle i online løsningen hos en autorisert Volvo-forhandler.

– For å kunne fortsette å lykkes trenger vi lønnsom vekst. Så i stedet for å investere i en krympende forretning, har vi valgt å investere i fremtiden – elektrisk og online, sier Håkan Samuelsson, toppsjefen i Volvo Cars.

Volvo insisterer også på at de setter helhetlig bærekraft-tenkning i høysetet. For eksempel understreker de at de i fjor ble den første bilprodusenten som innførte global sporbarhet av kobolt som benyttes i selskapets batterier.

Det gjøres ved å bruke blokkjedeteknologi. Teknologien brukes i forbindelse med produksjonen av XC40 Pure Electric og C40.

Tettere Kina-samarbeid

Volvo Cars kunne nylig annonsere at andre halvår 2020 ble det beste noensinne for bilprodusenten, både på omsetning og lønnsomhet. De fikk dermed til en solid opphenting og reduserte virkningene av Covid-19-pandemien .

Volvo er i dag en del av den kinesiske Zhejiang Geely-gruppen som også innbefatter merker som Geely Auto, Polestar, Lynk & Co, Proton, LEVC (London-taxier) og Geometry.

Det har vært snakk om at Volvo og Geely Auto skulle slå seg sammen, men de har i stedet nylig inngått en vidtrekkende samarbeidsavtale med sikte på å kombinere styrkene til de to selskapene både hva gjelder drivlinjer, elbil-arkitektur, felles innkjøpsavtaler overfor leverandører, selvkjøringsteknologi (autonomi) og ettermarked.