FORNYELSE: Det er sjelden BMW går såpass langt i å endre stil som de har gjort med sin nye el-SUV, iX. Det er tydelig at dette er noe helt nytt.

BMW viser el-SUV-en iX:

Her kommer BMWs egentlige e-tron-konkurrent

BMW iX, med firehjulsdrift som standard, skal koste fra 660.000 kroner. Nå gjør den seg klar til å røsker opp i elbil-verdenen.

Publisert Sist oppdatert

BMW har bare så vidt rukket å få sin første elektriske SUV, iX3, ut på markedet - og her er allerede den neste, med det kortere navnet iX. Den lanseres nå i to versjoner: iX xDrive40 og iX xDrive50.

Visuelt representerer bilen et stilbrudd hos BMW, men det går dypere enn utseendet - det fornyede designspråket symboliserer utvilsomt samtidig innføringen av ny og innovativ teknologi.

Kort sagt: Her tar BMW et stort sprang fremover.

Vi omtalte de første detaljene rundt BMW iX i november i fjor. Nå pågår siste fase av testing før serieproduksjonen starter for fullt i sommer.

Helt ny generasjon

BMW iX, som skal bli tilgjengelig her i landet til høsten, er altså en elektrisk SUV av en ny generasjon. I dag har vi fått flere detaljer om bilen og ikke minst prisene. Norske forhandlere er klare for å ta imot bestilling fra og med nå.

Innstegsversjonen, xDrive40, får en batteripakke på «mer enn» 70 kWt og en rekkevidde på over 400 km, mens storebror xDrive50, kan skilte med minst 100 kWt batteri og over 600 km rekkevidde.

Kan bestilles allerede nå

– Interessen for BMW iX er, naturlig nok, svært høy. Jeg tror vi overrasker mange når vi nå kan fortelle at modellen kommer i to versjoner – og at norske forhandlere allerede nå kan ta imot bestillinger, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

– I stedet for forhåndsreservasjoner åpner vi for at kunder i Norge allerede nå kan bestille BMW iX. Selv om produksjonen først starter i sommer og bilen lanseres til høsten, betyr det at det nå mulig å spesifisere sin bil allerede nå, sier Tegneby.

– Med god erfaring fra salg av både BMW i3 og BMW iX3, har vi også satt sammen en så godt som ferdig utstyrt variant, «Fully Charged Edition». Denne tror vi at vil være et attraktivt kjøp for mange av våre kunder, sier Tegneby videre.

Priser på BMW iX

Modell BMW iX xDrive40 BMW iX xDrive50
InnstegsmodellKr. 659.000Kr. 799.000
«Fully Charged edition»Kr. 795.000Kr. 935.000

Kilde: BMW Norge

«Fully Charged Edition» inneholder blant annet følgende utstyr:

Comfort Access, Parking Assistant Plus, 4-soners klimaanlegg, Heat Comfort Package, Driving Assistant Professional, BMW Live Cockpit Professional, BMW Natural Interaction, laserlys, Sky Lounge panoramasoltak, Clear & Bold interiørdetaljer (uten at det presiseres hva det innebærer), solbeskyttende ruter, 21-tommers felger, Shadow Line-utførelse, elektrisk utfellbart tilhengerfeste og metallic lakk.

Stor som X5

Fornyelsen gir seg uttrykk blant annet i rammeløse dører, trykksensitive døråpnere som erstatning for tradisjonelle dørhåndtak, utpregede og markante hjulbuer, og en bakluke som dekker hele bilens bakside.

BMW iX kan også leveres med en eksteriørdesign-pakke som gir bilen et sportsligere uttrykk, deriblant med detaljer i bronsefarge.

Om navnet er kortere, er bilen lengre. SUV-en, som er omtrent like lang og bred som en BMW X5, men er noe lavere, får en bakkeklaring på rundt 19,5 cm. Den ruller derimot på samme hjuldimensjoner som den enda større BMW X7 (21 eller 22 tommer).

Mer romslig

Med en akselavstand på tre meter skal dimensjonene i interiøret være omtrent som i BMW X5, men med bedre plass til ben, hode og skuldre.

Bagasjeromsvolumet blir over 500 liter, med dedikert plass for oppbevaring av ladekabler.

I forhold til BMW iX xDrive40, med sin rekkevidde på «over» 400 kilometer, får BMW iX xDrive50 både mer effekt og lengre rekkevidde: Mer enn 500 hk og over 600 km rekkevidde, loves det.

Begge modellene har en motor på hver aksel og firehjulsdrift som standard. BMW iX xDrive 50 har også adaptiv luftfjæring som standard.

Maksimal tilhengerkapasitet anslås til 2500 kg og det er mulig å montere takboks.

Ny generasjon iDrive

BMW iX er den første modellen fra BMW Group som er klargjort for 5G. Det åpner for rask kommunikasjon, trådløse oppdateringer og nok datakraft for autonome (selvkjørende) egenskaper.

BMW iX er ifølge produsenten konstruert for å behandle 20 ganger så mye data som tidligere modeller. Det betyr at modellen kan behandle omtrent dobbelt så mye data fra ulike kjøretøysensorer som hva som har vært mulig frem til nå.

SKJERMET FOR OMGIVELSENE: BMW iX leveres med en kurvet digital display-suite bestående av en 12,3-tommers og en 14,9-tommers skjerm.
HJULET PÅ PLASS: Men ellers er i-Drive-systemet i iX helt nytt, med klargjøring for 5G, skybasert datalagring og en datakapasitet multiplisert med 20.

Den nye generasjonen av operativ- og infotainmentsystemet BMW iDrive får sin premiere i BMW iX. Sammen med «BMW Curved Display» (buet skjerm), som er satt sammen av en 12,3-tommers informasjonsskjerm og en 14,9-tommers kontrollskjerm, filtrerer den nye generasjonen BMW iDrive informasjon på en måte som skal være førerorientert og brukervennlig.

Ifølge BMW vil dette merkes gjennom nye dimensjoner, skreddersydde grensesnitt, farger, lys og lyd.

BMW iX spesifikasjoner (foreløpige tall):

Modell: BMW iX xDrive40 BMW iX xDrive50
Rekkevidde (WLTP):Over 400 kmOver 600 km
Batterikapasitet, brutto:Over 70 kWtOver 100 kWt
Energiforbruk:Under 20 kWt/100 kmUnder 21 kWt/100 km
Maks ladekapasitet:150 kW200 kW
Ladetid ved maksimal ladekapasitet, 10 – 80 %Under 40 minutterUnder 40 minutter
Rekkevidde vs ladetid ved maksimal ladekapasitet90 km rekkevidde på 10 minutter120 km rekkevidde på 10 minutter
Ladetid, AC 3-fas 11 kW, 0-100 %Under 8 timerUnder 11 timer
Samlet motoreffekt:Over 300 hkOver 500 hk
Akselerasjon 0-100 km/t:Rundt 6 sekunderUnder 5 sekunder
Toppfart:200 km/t200 km/t

Kilde: BMW. Mer presise spesifikasjoner ventes til sommeren.

Det velkjente iDrive-hjulet til infotainmentsystemet finner man fortsatt på midtkonsollen, mens navigasjonssystemet er skybasert. Hensikten med det er at oppdatering skal kunne skje sømløst og smidig.

«Smart» regenerering

De elektriske motorene i BMW iX er selvutviklet av BMW og har ifølge produsenten en effektivitetsfaktor på 93 prosent.

Sammen med såkalt smart adaptiv rekuperasjon (regenerering), hvor data fra bilens navigasjonssystem og en rekke sensorer brukes selv om navigasjonssystemet ikke er bruk, og såkalt «freewheeling», der bilen får trille fritt, gjør ifølge BMW at begge de to modellene kan skilte med effektivt energiforbruk.

BMW iX byr også på helt ny materialbruk i bilens front. Den tradisjonelle grillen er erstattet av et «intelligenspanel», som huser en rekke sensorer.

Den helt spesielle overflatebehandlingen til dette panelet gjør at det ytterste laget er selvreparerende. Mindre rifter og sår på overflaten vil lege seg selv i løpet av et døgn i romtemperatur eller på kun 5 minutter med varmluftbehandling.

Bærekraft

BMW iX er den første modellen som bygges på selskapets nye plattform for fremtidens generasjon BMW-modeller, ifølge produsenten «med fokus på nye tolkninger av design, bærekraft, kjøreglede, allsidighet og luksus».

Produsenten insisterer spesielt på bærekraftperspektivet, som omtales i detalj i informasjonen fra selskapet.

Dette innebærer blant annet etisk uthenting av råmaterialer, bruk av fornybar energi i produksjonen og utstrakt bruk av resirkulerte materialer.

– BMW Group ble i 2020 rangert som verdens mest bærekraftige bilselskap. BMW iX viser en tydelig forpliktelse til bærekraftprinsippet og arven fra BMW i3, sier Marius Tegneby.

Gamle fiskenett

Den tyske produsenten har besluttet at de skal være helt transparente på hvor bilens ulike komponenter stammer fra. Eksempelvis kommer litium-råstoffet til batteripakken fra gruver i Australia og Marokko.

BMW samarbeider videre med en rekke leverandører, med det formål å ta en ledende posisjon innen bruk av resirkulerte materialer - noe de langt fra er alene om å satse på i disse tider, for øvrig.

Blant annet kan BMW fortelle at gulvmattene og teppene i iX er produsert i syntetisk materiale, hvor noen av råmaterialene er gamle fiskenett og avfall fra plastproduksjon. Det samme gjelder en rekke paneler og andre detaljer. Til sammen består faktisk rundt 60 kg av hver BMW iX av resirkulert plastikk.