NY FEIL: Polestar 2 (bildet) og Volvo XC40 må få oppgradert programvare – igjen.

Elbiler kan stoppe plutselig:

Enda en tilbakekalling for Volvo og Polestar

Mange eiere av elbilene Volvo XC40 og Polestar 2 varsles nå om ny tilbakekalling. Det er riktignok en uvanlig tilbakekallingskampanje denne gangen: De aller fleste tilfellene kan ordnes trådløst.

Nylig skrev svenske Mestmotor/Recharge at Polestar og Volvo til sammen tilbakekaller ca. 21.000 biler av modellene Polestar 2 og Volvo XC 40 Recharge P8 på grunn av en feil som i ytterste konsekvens kan føre til at motoren stopper.

Det dreier seg om en feil i styringen av høyspenningssystemet, som altså kan føre til motorstopp, men verken styre- eller bremseegenskapene til bilene påvirkes av dette.

Polestar-trippel

For Polestar er dette tredje gang bilene på tilbakekalles.

Det skjedde to ganger i oktober i fjor, første gang også fordi bilene kunne stoppe plutselig.

Samme måned måtte samtlige Polestar 2 inn for sjekk og oppdateringer igjen grunnet blant annet feil på inverteren og på systemet for oppvarming av kupéen og batteripakken.

Denne gangen skaper tilbakekallingen mindre bølger.

– Det stemmer at det var en feil i programvaren som medførte at bilen kunne stoppe og at denne feilen ble rettet opp via OTA (trådløst overført oppdatering, red. anm.), sier Joakim Lien, markedssjef for Polestar Norge, til Motor.

– 95 prosent av alle berørte biler i Norge har mottatt sikkerhetsoppdateringen pr. 22. mars. Alle biler levert etter 24. februar har den siste programvaren og er derfor ikke påvirket av dette, sier han.

For Volvo, som deler plattform og komponenter med Polestar 2, er dette en ny erfaring, men kommer knapt to måneder etter at den svenske produsenten så seg nødt til å sende ut en beklagelse til kundene på grunn av feil og mangler bilene da hadde vært belemret med siden lanseringen.

Feil i kontrollmodul

Volvo-importøren bekrefter også tilbakekallingen, men understreker at de ikke har mottatt noen rapporter om ulykker eller personskader som følge av feilen, og at feilen er sjelden.

«Volvo Cars har som et forebyggende tiltak, og av sikkerhetsmessige grunner, besluttet å tilbakekalle 10.811 biler på verdensbasis for å rette en feil i energikontrollmodulen til batteriet», skriver PR- og kommunikasjonssjef Erik Trosby i en e-post til Motor.

Tilbakekallingen gjøres ifølge Volvo «fordi sikkerhet er av aller høyeste prioritert for Volvo og gjøres som et forebyggende tiltak for å unngå potensielle problemer i fremtiden».

2521 elektriske XC40 i Norge

«I Norge er 2521 biler berørt. De berørte bilene er alle av den helelektriske modellen XC40 Recharge pure electric. Ingen andre Volvo-modeller er berørt av tilbakekallingen. Volvo Cars har identifisert en programvarefeil som påvirker en mikroprosessor i energikontrollmodulen til batteriet.

Dette kan igjen føre til en feil i høyspenningskontaktorerene under kjøring, noe som i ytterste konsekvens kan gjøre at bilen mister fremdrift og dermed stopper. Bilene vil fortsatt ha full styrefunksjonalitet og bremseevne selv om feilen oppstår og bilen skulle miste fremdrift.»

At det dreier seg om en ny type tilbakekalling følger av den nye muligheten (som Tesla for øvrig har hatt i mange år), til å foreta rettelser trådløst over nettet.

Repareres gjennom luften

Denne gangen må derfor heldigvis ikke bilene på verksted for å få foretatt utbedringene, da oppdateringer av programvare nå kan foretas trådløst.

Trosby skriver i e-posten til Motor:

«Selv om dette formelt sett er å betrakte som en tilbakekalling vil feilen kunne rettes via en over-the-air-oppdatering (OTA) og de fleste kundene vil ikke trenge å besøke et verksted for å få feilen rettet. Kunder som ønsker det kan også få programvareoppdateringen som retter feilen installert hos sin Volvo-forhandler. Eierne av de berørte bilene har allerede blitt, eller blir nå, kontaktet og vil få feilen utbedret gratis ved at en programvareoppdatering sendes til bilen via over-the-air-systemet.»