VIL LØSE PROBLEMENE: Polestar kaller inn bilene for oppgradering og for å fikse problemer kundene har hatt.

Tilbakekaller 1.735 biler i Norge:

Kaller inn for å fikse alvorlige feil på Polestar 2

Polestar 2 kalles tilbake til forhandlerne for andre gang denne måneden.

Publisert Sist oppdatert

Polestar

  • Eget elbilmerke i Geely/Volvo-gruppen
  • Lanserte Polestar 2 sommeren 2020
  • 1800 biler registrert i Norge per 29. oktober
  • Har slitt med «barnesykdommer» og blir nå tilbakekalt for andre gang

NB! OPPDATERT 29/10/2020: Representantene for Polestar i Norge har sendt en e-post til Motor der det presiseres at tilbakekallingen i Norge gjelder 1.735 biler forbundet med feil ved energioverføring og 1.446 biler med behov for service-oppdatering i forbindelse med HVCH (oppvarmingssystemet).

Det svensk-kinesiske bilmerket Polestar hadde tilsynelatende en strålende debut på markedet – med gode førsteinntrykk av både supersportsbilen Polestar 1 og den første elbilen, Polestar 2. (Vår test kan du lese her).

Etter debuten har imidlertid ikke alt gått på skinner og etter at vi rapporterte om at relativt mange kunder meldte om problemer med bilene sine, ble modellen tilbakekalt til forhandlerne på grunn av et problem som gjorde at bilen kunne stoppe uten forvarsel.

Må tilbake på verksted

Det var våre svenske kolleger i Vi Bilägare som først meldte at Polestar 2 tilbakekalles på nytt. Det er andre gang denne måneden.

Ifølge nettstedet dreier det seg om flere alvorlige feil.

Ifølge Vi Bilägare er det en svær operasjon som er på gang, som er delvis en tilbakekalling og delvis systematiske service-innkallinger.

Det har vært kjent fra før at programvaren i bilene ikke var helt ferdigstilt og måtte oppgraderes i etterkant på verksted.

Ikke minst gjelder det muligheten for OTA-oppdateringer i fremtiden. Dette er trådløse oppgraderinger, slik Tesla har hatt lenge, som skal sikre at man nettopp slipper å måtte returnere til verkstedet.

For øvrig en situasjon som minner veldig om problemene Volkswagen lenge har hatt å stri med med sin ID.3.

Inverter-feil

Den nye tilbakekallingen, som skal gjelde 1.131 kunder i Sverige, gjelder imidlertid noe annet, nemlig en feil på inverteren. Det er denne som gjør om likestrøm til vekselstrøm og slik leverer strøm til de elektriske motorene fra batteriet.

Denne ekstremt viktige delen skal byttes ut, og Vi Bilägare skriver at dette skal løse et problem mange kunder har hatt der bilen har gått i stå og en varselmelding har dukket opp på skjermen.

I noen tilfeller har bilberging vært nødvendig.

Og i tillegg til tilbakekallingen kommer altså service-innkallingene. Service og reparasjoner skal utføres samtidig.

Svikt i oppvarmingsenheten

Også her er det en viktig komponent som skal byttes ut, den såkalte HVCH (High Voltage Coolant Heater). Denne tar seg av oppvarmingen av bilens interiør og av høyspenningsbatteriet.

Det som skal skiftes ut skal være sviktende deler i komponenten i de første bilene som ble produsert. I Sverige omfattes 870 biler av service-innkallingene, ifølge informasjonen Vi Bilägare har fått fra Polestar i Sverige.

Reparasjonen skal ta et drøyt døgn og samtidig med de omtalte reparasjonene skal bilene bli oppgradert så de får mulighet til å motta OTA-oppdateringer i fremtiden, skriver det svenske nettstedet.