ALVORLIG: Elbilkjøperne skal ikke være forsøkskaniner, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

NAF om alle barnesykdommene:

Frykter dårlige opplevelser kan drepe lysten på elbil

– Det er viktig for bilprodusentene å skjønne at entusiasttiden er over når det gjelder elbil. Nå skal mannen i gata ha elbil, og da må det fungere, fastslår Nils Sødal i NAF.

Publisert

Han stiller seg bak en oppfatning mange gir uttrykk for i disse tider, senest kommunisert av NRKs rutinerte forbrukerjournalist Christian Strand her i Motor:

Det er ikke greit at bilkjøperne nærmest blir forsøkskaniner for uferdige elbiler.

– Når førsteinntrykket er en bil med masse problemer som enten bilforhandleren sliter med å fikse eller man må vente i lang tid på en programvareoppdatering, er det en dårlig opplevelse. Det kan rett og slett drepe lysten på å ha elbil. Målet i Norge er at bilparken skal elektrifiseres, men da må bilene funke når de kommer i bilbutikken, sier seniorkommunikasjonsrådgiveren i NAF.

For tidlig

Han forklarer det høye antallet barnesykdommer med at flere av elbilmodellene har kommet for tidlig på markedet i høst og vinter på grunn av EUs strenge utslippskrav.

– Bilprodusentene har rett og slett sluppet noen elbilmodeller for tidlig ut på veiene for å unngå milliardbøter, sier han.

GOD OPPLEVELSE: Testsjåfør Nils Sødal kom lengst av alle med en Tesla Model S da NAF og Motor gjennomførte den store elbiltesten for et år siden.

Større omfang

Sødal påpeker at mer eller mindre alle nye bilmodeller har barnesykdommer, men modeller som VW ID.3, Polestar 2 og Volvo XC40 har problemer av et helt annet omfang enn tidligere.

Dette underbygges av antall klager til NAF.

De fleste problemene er programvarerelatert.

Sødal trekker fram Volvo XC40 som et eksempel:

En gjennomprøvd bil som fossil og ladbar hybrid, men med mange problemer i elbilversjon.

Digitale problemer

– Satt litt på spissen, så har produsenter som Tesla og andre som er teknologiorientert, god kontroll på det digitale og connectivity. Men disse har mer utfordringer med den klassiske bilteknikken. På den andre siden, har man de tradisjonelle bilprodusentene som har god kontroll på bilteknikken, men som har problemer med åSS levere på det digitale grensesnittet, sier Sødal.